/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
10mbit synkrom int. og Topcom
Fra : Henrik-Sørensen
Vist : 551 gange
20 point
Dato : 19-03-08 09:31

Hey.
Jeg har 10mbit synkron internet via en fibernet udbyder.

Jeg er idag stødt på et problem som jeg ikke set tidligere, eller lagt mærke til.
I dag har jeg både skulle sende og modtage store filer på samme tid.
Og da jeg netop skulle have 10mbit begge veje undrede jeg mig over at jeg kun fik 10mbit i det hele. Der skulle gerne flyde 20mbit ialt igennem min Topcom WBR 354g Router.
Jeg prøvede at koble en pc direkte på fibernet boksen, og vupti det virkede perfekt, altså 10mblit hver vej samtidig..

Har andre stødt på dette problem? Man skulle mene at deres 10/100mbit router/switch skulle kunne håndtere 10mbit begge veje på en port samtidig??

Det skal lige siges at jeg ikke bruger den trådløse del af routeren, mine 2stk pc'er er tilsluttet via kabel.

Har lige snakket med Topcoms support (Gossh hvor er det svært at snakke med en svensker )
Og de kunne ikke rigtigt svare på det.. Typisk...

Kommentar
Fra : peque

Dato : 19-03-08 11:17

Tja - Har flere gange hørt om routere der ikke kan håndtere de mængder.
Altså at det evt kun kan håndtere 5mb i upload eller 16mb i download - ellers ikke !

Hvis en almindelig maskine kan håndtere - vilel jeg nok overveje andre muligheder i forhold til Router!
Generelt er Topcom ikke noget jeg råber hurra for. Har prøvet at stå imellem 2 til 5meter væk og maskinerne kunne ikke se det trådløse netværk førend man kom indenfor en meter af det ???
Så intet overrasker mig ved topcom!

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 20 point
Dato : 19-03-08 11:40

Hej Henrik-Sørensen,

irriterende problem du der er stødt ind i.

Det eneste jeg kan sige, det er at routere bestemt ikke nødvendigvis kan sende data ved den hastighed som der er på portene. Faktisk så er det mere reglen end undtagelsen at routere ikke sender med de maksimale hastigheder der er på portene.

Prøv fx at se www.smallnetbuilder.com's router charts ( http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/
)

De tester desværre ikke Topcom produkter, men som du kan se af tabellen, så er der en del af de testede routere (7 stk) som leverer under 10Mbps download hastighed (download = WAN to LAN tallene).

Så min konklusion er: Den Topcom model som du er i besidelse af kan godt have en max download hastighed på ca. 10Mbps, eller rettere en max "Throughput WAN to LAN" på ca. 10Mbps.

Throughput hastigheder, mulighed for 3.-part software, USB port og pris er årsagen til at jeg selv har valgt ASUS wl50g Premium routere.

Se performance charts på denne router hos xbitlabs.com ( http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/asus-wl500g-premium_12.html#sect0 )

Godkendelse af svar
Fra : Henrik-Sørensen

Dato : 19-03-08 11:49

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-03-08 09:20

tænk lig på hvis et interface ikke ersat til fuld duplex vil det se sådan ud
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Henrik-Sørensen

Dato : 20-03-08 09:42

Stone: Den er jeg ikke lige med på, hvad mener du?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-03-08 18:30

Det var bare lige en strø tanke mens jeg læste dine svar
I omtalte router er et ind interface og et ud interface et eller dem begge kan være defineret til at fungere halfduplex altså kan de sende og modtage men ikke samtidig.
hilsen Steen