/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kondensvand fra carporttag af alluminium
Fra : Franksp
Vist : 800 gange
50 point
Dato : 24-02-03 20:58

Er der en af jer, der har en god ide og eller erfaring til en eller anden form for isolering af mit carporttag, som er af aluminium. Her tænker jeg på hvilke materialer der kan benyttes.
Taget er vandret, hvorfor der, her om vinteren, når det skifter fra frost og tø opstår en masse kondensvand på undersiden af taget. Dette vand drypper naturligvis ned på min bil. Nogen vil sige: "Ja, og hvad så?" Men problemet er at disse vanddryp, som når der er mange nok bliver til striber, laver en misfarvning på bilens lak og ikke mindst på ruderne. På lakken går de væk ved næste bilvask med voks, men på ruderne er de vanskelige at få af. Mit byggemarked siger, at det er fordi alluminiummen oxydere i forbindelse med kondensvandet, og derfor laver disse striber, da det ikke kun er rent vand der drypper.
Det er smadder irriterende, da min bil's farve er mørk koksgrå metallic. Og det med striberne på vinduerne, er selvfølgelig altid ud for mit synsfelt.
Iøvrigt gav byggemarkedet mig det forslag, som de mente var det eneste der kunne bruges, selvom det ikke var helt drypfrit, at jeg malede undersiden af taget med en speciel maling, som iøvrigt var vanvittig dyr.
Er der nogen af jer som har haft samme problem, og som har løst det, vil jeg være meget taknemmelig for et godt svar.

Med venlig hilsen
Franksp

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 25-02-03 08:56

Jo, uha hvor vi kender det. Sådan et tag havde jeg også.

..og ja jeg har set den der fidusmaling, men ved ikke om det duer (prisen gør!!!).

Jeg har forsøgt mig med tjæring og alt muligt - intet duer.

Endvidere får du et problem mere, nemlig at træværket rådner for dig.

Løsning: Isoler + krydsfiner og afslut med tagpap, burde løse det. Men det er dyrt og ikke heldigt med 0° taghældning.

God løsning: Væk med alu'en, lav nye spær, lægt, læg eternit på. Det er godt nok ikke billigt, men det duer. Læg et par klare plader i så du får lys ind. Skriv igen hvis jeg skal danne dig et bette projekt. Kan laves på et par week-ender med gode venners hjælp.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 25-02-03 19:34

Hej 3773

Tak for dit flotte svar. Du nævner noget om du kan danne et bette projekt til mig.
Hvad mener du med det? - Jeg spørger dig, fordi jeg måske synes, jeg ikke kan være bekendt, at bede dig om så stor en hjælp her.
Håber lige at høre fra dig igen

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-03 08:37

Det er såmænd højst en "ternet skitse" + et par detail tegning. Har du selv hænderne rigtig skruet på, eller har du fingernemme venner?

Husk og prutte med trælasten når du skal indkøbe. 15% plejer at være opnåelig.

Jeg behøver en målskitse fra dig.

Jeg kan faktisk ikke huske prisniveauet for sådan et bette tag.

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 19-03-03 08:28

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-03-03 11:09

Du Frank, fandt lige denne her,

http://www.dansketernit.dk/brochure/pdf/Blad_280.pdf

så kan du selv skitse lidt på det. Har du en dobbelt carport, f. eks. 6 x 7 m kan du bygge spærene af reglar og lave tængerne af 4 x 1 forskalling.

Lav først et spær, læg den ned. Slå et bar brædde stumper på sådan du kan bruge det som model til de næste, så bliver det helt ens. Lav ca 1 meter mellem spærene.