/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Puds oven på flamongo.
Fra : JubazKan
Vist : 2345 gange
30 point
Dato : 17-03-08 17:13

Jeg skal til at lave sålbænke under alle mine vinduer. Jeg har set det kan laves i flamongo. Hvordan fastgøres flamingoen, med en speciel lim? Og hvad pudser man med oven på??

Andre gode råd?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-08 17:21

Støb den eller brug fliser måske mursten
Flamingo! Det lyder ikke solidt

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 17-03-08 17:24

Jo flamingo er solidt nok. Jeg har set nogen som er 5 år gamle.... de er stadig intakte.

Kommentar
Fra : haise

Dato : 17-03-08 17:31

hej du.
Hvis jeg var dig ville jeg helt sikkert støbe i beton.
Sålbænke er dem der sidder udvendig under vinduerne.
De skal sidde fast til murværket for at kunne holde, hvordan vil du fastgøre flamingo'en (styrolit)?
Du kan købe færdigstøbte sålbænke, det er noget lettere, monter dem med fliseklæb.
NB: har aldrig hørt om sålbænke i flamongo, lyder som noget værre selvbyggeri ala slødlærerens opfindelser.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 40 point
Dato : 17-03-08 17:32

Sålbænke

Sålbænke anvendes til standardvinduer og murfalse, såvel i beton og teglstensmur som letbetonmur.
herfra:
http://www.dansketernit.dk/Default.aspx?ID=368

Sålbænke - Glat
Sålbænke leveres som standard i farverne gråhvid og sort med en mat glat overflade, der egner sig til at stå ubehandlet.

Læs mere

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 17-03-08 17:48

Citat
http://www.dansketernit.dk/Default.aspx?ID=368

Sådan ser de ud i forvejen Valde. De skal laves om så de liger at der er mursten på højkant.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-08 18:46

ja men hvorfor nøjes med ar ligne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-03-08 18:55

Hvad så med her ??http://www.scootergalleri.dk/

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-08 18:55
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-03-08 18:55

Ups undskyld forkert placering

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-08 19:34

Jeg tror som de andre at du fortryder det der flamingo/puds.

Men jeg må sige at ikke så langt væk fra mig er der bygget et 3 etagers hus med udvendig isolering............beklædt med puds. Det bliver sku' da dårligere oge dårligere.

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 17-03-08 19:37

Hvis jeg skal støbe, kan jeg lade de eksisterende blive? Det er de hel gamle der ligner en slags klinker.........

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-03-08 19:45

Når jeg nu er herinde alligevel ...ved en fejl så vil jeg da lige blande mig. Af med de der klinker og er ellers enig i at Flamingosolbænke er...Fusk så kan du ligesågodt vælge nogle i plastic

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-08 20:52

Rens ordentligt op så de ny "hænger" fast

Kommentar
Fra : pinocchio01

Dato : 18-03-08 01:52

du skal bruge mursten til sålbænke det er det eneste rigtige at gøre . du klipper dem i 3/4 altså ca 168mm så skal overkant sten ligge ind i den rille der er på underside vindue.
p.s husk at der skal pap i inden du starter med at murer

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-03-08 18:17

Hallo
Helt ærlig: hvad er der i vejen med ægte mursten? Jeg går ud fra at de også skal ligge på ægte mursten.
Vi fik en murer til at skifte alle vore sålbænke = 18 stk. Vi gik fra sorte flisebænke til mursten på højkant. Mureren var ikke begejstret for at gøre det, for som han sagde, trænger der hurtigt skidt ned i dem og de bliver grimme og mosgroede.

Det kom jeg dog i forkøbet ved at behandle alle sålbænke med vandglas, som forsegler effektivt og er billigt!. Efter 10 år er sålbænkene stadigvæk som nye.

Kan lige tilføje at det skete samtidig med at vi fik muret op mellem vinduerne, hvor der før var sandblæst træ.

Mange hilsner Ingelein.

Godkendelse af svar
Fra : JubazKan

Dato : 16-04-08 14:03

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-04-08 14:49

Jamen selv tak!