/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jens Pedersen i Kværkeby
Fra : aase48
Vist : 1963 gange
235 point
Dato : 16-03-08 15:06

Hej
Jeg er kørt lidt fast i min øgen efter oplysninger om Jens Pedersen født omkr. 1809 i Kværkeby sogn, Ringsted herred, Sorø amt.

Han bliver 12.december 1834 gift med Ane Marie Nieldatter i Næsby kirke. Han er da 25 år.
I FT står der, at han er født i Kværkeby. Der er flere af det navn, der er født omkr. den tid, så jeg er meget i tvivl om, hvem der er den rigtige. For aner født i Jylland har det været muligt at finde skifteuddrag på nettet. Findes den mulighed på Sjælland? Hans kone dør 11.januar 1870 i Herluflille, men jeg kan heller ikke med sikkerhed sige, hvornår han er død. Jeg vil blive glad for en hjælpende hånd til dette problem.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-03-08 15:38

KværkebyRingstedSorøKværkeby 17901815

opslag 30 højre side finder du en jens pedersen født osv
kan det evt. være din????
senta
fra DDA.
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Ringsted, Kværkeby, Qværkebye, et Huus, 11, FT-1834, C4176
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Peder Jensen49 GiftVæver
Else Hansdatter46 Gifthans Kone
Jens Pedersen26 UgiftVæversvend
Hans Pedersen8 Ugiftderes Børn
Niels Pedersen3 Ugiftderes Børn
Marie Pedersdatter13 Ugiftderes

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-08 15:40

Ja, der er flere at vælge imellem, her foreløbigt 3 Jens Pedersen fra Kværkeby, Svend
"
PEDERSEN, Jens   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   29 Jul 1808
   Christening Date:   9 Oct 1808   Recorded in:   Kvaerkeby, Soro, Denmark
         Collection:   Kvaerkeby; Den Danske Folkekirke
   Father:   Peder JENSEN
   Mother:   Else HANSDR
"
PEDERSEN, Jens   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   28 Dec 1808
   Christening Date:   22 Jan 1809   Recorded in:   Kvaerkeby, Soro, Denmark
         Collection:   Kvaerkeby; Den Danske Folkekirke
   Father:   Peder OTTESEN
"
PEDERSEN, Jens   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   19 Aug 1810
   Christening Date:   26 Aug 1810   Recorded in:   Kvaerkeby, Soro, Denmark
         Collection:   Kvaerkeby; Den Danske Folkekirke
   Father:   Peder ANDERSEN
   Mother:   Magrete JENSDR
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-03-08 15:56

Han bliver 12.december 1834 gift med Ane Marie Nieldatter i Næsby kirke. Han er da 25 år.
hvor har du de andre oplysninger fra???

Næsby Tybjerg Præstø Næsby 1827 1855
opslag 175 nr.8 viet 12 december 1834 jens pedersen af herluflille og Ane Marie Nieldatter af næsbyholm
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-08 16:20

Jeg undrede mig også over afstanden på den tid, Kværkeby er jo på den anden side af Ringssted.

Tror senta har fundet den rigtige 12. December vielse?

Så må vi lige se om det stadig er Jens fra Kværkeby vi leder efter, og ikke fra Herluflille...Svend

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 16-03-08 17:14

Hej

Her er den en hele del skifter: http://myweb.cableone.net/jopassey/probate.htm men om der er noget du kan bruges ved jeg ikke.
Hvis du har mulighed for det kan du prøve at tgae på Landsarkivet i Købenahvn og se efetr ham i Lægdsrullerne.
Du kan også prøve at se om du kan være heldig af følge ham i af- og tilgangslister, såfremte de findes.
Du bør nok kigge efter konfirmationerne, hvor der ofte er anført en vaccinationsdato og/eller år. Tjek om det stemmer overens med vielsen. hvis det er anført.

Du bør også se om nogle af de potentieller Jens'er kan være døde.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-08 17:44

Er Herluflille under Herlufmagle sogn, så måske ham her, som den rigtige brudgom? Svend
"
PEDERSEN, Jens   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   26 Mar 1809
   Christening Date:   26 Mar 1809   Recorded in:   Herlufmagle, Praesto, Denmark
         Collection:   Herlufmagle; Den Danske Folkekirke
   Father:   Peder MELCHIORSEN
"

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 16-03-08 18:57

Hej alle sammme
Tak for jeres bud.
Det er Jens Pedersen, der bliver gift 12.december, og som også er født i Kværkeby, det kan man se på FT 1850.
Jeg har prøvet skifteuddragene på hjemmesiden, men de er for gamle til, at jeg kan se, hvem der er hans far.
Jeg har prøvet til-og afgangslisterne, men uden resultat, de er meget mangelfulde.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-03-08 00:01

KværkebyRingstedSorøKværkeby 17901815

dette kan være din jens pedersen der benævnes væversvend fra Sorø, Ringsted, Kværkeby, Qværkebye,

fra DDA.
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Ringsted, Kværkeby, Qværkebye, et Huus, 11, FT-1834, C4176
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Peder Jensen49 GiftVæver
Else Hansdatter46 Gifthans Kone
Jens Pedersen26 UgiftVæversvend
Hans Pedersen8 Ugiftderes Børn
Niels Pedersen3 Ugiftderes Børn
Marie Pedersdatter13 Ugiftderes

fra deres vielse
Næsby Tybjerg Præstø Næsby 1827 1855
opslag 175 nr.8 viet 12 december 1834 jens pedersen af herluflille og Ane Marie Nieldatter af næsbyholm
tjek lige hvad der står i jævnførelsesregister,

og her er fra præstø
dda. 1845+1850
jeg finder ikke en jens pedersen født i Kværkeby på dda i 1850 ??
hvor har du fundet din jens pedersen ??

senta
Samtlige personer i husstanden
Præstø, Mønbo, Borre, Nyborre, 1 Huus, 45, FT-1845, B9404
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Jens Pedersen32 GiftVæverSognet
Ane Marie Nielsdatter30 Gifthans Kone [Jens Pedersen]Sognet
Kirsten Pedersdatter3 Ugiftderes Børn [Jens Pedersen og Ane Marie Nielsdatter]Sognet
Peder Jensen2 Ugiftderes Børn [Jens Pedersen og Ane Marie Nielsdatter]Sognet
Jørgen Jensen1 Ugiftderes Børn [Jens Pedersen og Ane Marie Nielsdatter]Sognet
Niels Cleophassen72 GiftAftægtsmand [Jens Pedersen og Ane Marie Nielsdatter]Sognet
Maren Andersdatter74 Gifthans Kone [Niels Cleophassen]Stege S. P: A.

Samtlige personer i husstanden
Præstø, Mønbo, Borre, Nyborre Bye, 1 Huus, 82, FT-1850, B9437
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Jens Pedersen37 GiftVæver - Huusfaderher i Sognet
Ane Marie Nielsdatter35 Gifthans Kone [Jens Pedersen]her i Sognet
Kirsten Nielsdatter8 Ugiftderes Børn [Jens Pedersen og Ane Marie Nielsdatter]her i Sognet
Peder Nielsen6 Ugiftderes Børn [Jens Pedersen og Ane Marie Nielsdatter]her i Sognet
Jørgen Nielsen5 Ugiftderes Børn [Jens Pedersen og Ane Marie Nielsdatter]her i Sognet
Bodil Kirstine Nielsdatter1 Ugiftderes Børn [Jens Pedersen og Ane Marie Nielsdatter]her i Sognet
Ane Andersdatter79 EnkeAftægtsenke [Jens Pedersen og Ane Marie Nielsdatter]Stege Sogn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-08 08:46

Jeg tænkte på om der lidt usandsynligt kunne være to vielser i Næsby 12 Dec. 1834
Mormornerne har to, men med eksakt de samme navne:
"
JENS PEDERSEN
   Spouse:    ANE MARIE NIELSDR
Marriage:    12 DEC 1834    Naesby, Praesto, Denmark
"
og
"
Jens PEDERSEN    Age At Marriage: 25
Birth: <1809>
   Spouse: Ane Marie NIELSDR
   Age At Marriage: 25
Marriage: 12 Dec 1834       Place: Naesby, Praesto, Denmark
"

Det må jo være samme vielse...

I den sidste står at Jens er født i 1809,
jeg fandt 2 født i 1908 og 1 født i 1910 i Kværkeby,
og jeg fandt 1 født i 1909 i Herlufmagle sogn, hvor Herluflille ligger...

Så jeg tror stadig Jens der gifter sig i 1834 i Næsby er født i Herluflille,
hvor konen jo også dør i 1870...

Bemærk også at Jens og Ane Marie er lige gamle,
væveren længere østpå er 2 år ældre end sin kone og førøvrigt 3-4 år for ung, Svend

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 17-03-08 17:08

Hej
Her er den Jens Pedersen, jeg har fundet. Den ane, som har ledt mig til Jens Pedersen er Hans Peter Jensen, der er 1 år på dette tidspunkt.

amtlige personer i husstanden
praestoe, Tybjerg, Herlufmagle, Nygaarde, 1 hus, 14, FT-1850, C5220
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Lisbeth Christensdatter   52    Gift      indsidderske   Tybjerg Sogn, Præstø Amt
Lars Hansen   2    Ugift      Barnebarn   Her i Sognet
Jens Jensen   48    Gift      indsidder og daglejer   Allerslev Sogn, Præstø Amt
Marie Hansdatter   47    Gift      Hans Hustru   Hårslev Sogn, Sorø Amt
Hans Jensen   10    Ugift      Deres barn   Skelby, Præstø Amt
Jens Pedersen   42    Gift      indsidder og daglejer   Kværkeby, Sorø Amt
Ane Marie Nielsdatter   42    Gift      Hans Hustru   Glumsø Sogn, Præstø Amt
Niels Jensen   15    Ugift      Deres barn   Her i Sognet
Peder Jensen   12    Ugift      Deres barn   Her i Sognet
Hendrik Jensen   10    Ugift      Deres barn   Her i Sognet
Ane Kirstine Jensdatter   4    Ugift      Deres barn   Her i Sognet
Hans Peter Jensen   1    Ugift      Deres barn   Her i Sognet

Jeg tror også, at det er samme vielse fra FS. Den Jens Pedersen, som jeg hælder mest til, er Født 28.december 1808 og døbt i 1809 i Kværkeby. Hans far hedder Peder Ottesen. Jens kan bare ikke finde bekræftelse på, at det er den rigtige. Det eneste, som kan indikere, at det er den rigtige, er, at Peder Ottesen har en bror, der hedder Henrik, og Jens Pedersen får døbt et af sine børn Henrik ???

Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-08 17:53

Sjovt nok vi ikke har fundet denne folketælling...

Glumsø er jo samme nær område som Næsby og Herluflille,
og de er lige gamle, så kan vi vel godt glemme væver familien?

Er det rigtigt han er helt fra Kværkeby, så er far Peder Ottesen et godt bud,
men hvorfor hedder mon den ældste søn Niels og ikke Otto??

Findes der mon en femte Jens Pedersen med far Peder Nielsen??? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-08 18:15

For eksempel ham her:
"
Jens Pedersen Christening: 11 Jun 1809
Skelby, Praesto, Denmark
Death: 16 Oct 1882
Skelby, Praesto, Denmark
Burial: 20 Oct 1882
Father: Peder Nielsen
Mother: Birthe Jensdatter
"
Skelby ligger lige syd for Glumsø, med naboby Herluflille, Svend

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 17-03-08 19:42

Hej Svend
Jeg tror, den første søn er døbt Niels efter sin morfar, moderen hedder jo Ane Marie Nielsdatter. Den næste søn hedder jo så Peder. Der er også en Ane Kirstine, og Peder Ottesen var gift med Kirsten Andersdatter. Men jeg kan ikke forstå, at der ikke er en, der hedder Otte.

Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-08 21:13

Så¨er det måske alligevel nr.2 jeg fandt:
"
PEDERSEN, Jens Christening
Gender: Male
Birth Date: 28 Dec 1808
Christening Date: 22 Jan 1809 Recorded in: Kvaerkeby, Soro, Denmark
Collection: Kvaerkeby; Den Danske Folkekirke
Father: Peder OTTESEN
"
Hvis han er død efter ca 1880 er han svært at finde død på nettet...
Og hvorfor er de ikke med i senere folketællinger, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-08 08:30

Kender du sognetræf, her kan du måsker få hjælp fra andre der forsker i samme sogn?

Først Herlufmagle sogn:
med bl.a. Palle Hansen og Børge Askholm

og Næsby:
med bl.a Lise Krøner ud over Askholm

i Kværkeby:
yderligere John Helmersen

og glem så ikke den 5. mulighed i Skelby:
med Tom Smidt

fundet her:
http://www.sognetraef.dk/

Hvis det er den Palle Hansen der fører kandu er han meget kompetent,
hans homepage virker ikke, men det gør Askholms.

Begge, alle, har Email adresser prøv at kontakte dem...
God fangst og God Påske, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-08 09:06

PS: Fandt lige et par andre slægtsforskere fra samme område:

http://www.vangslev.dk/Familien/EllyAnetrae.htm

http://www.elfengaard.dk/Elfengaard.htm

Også de vil måske kunne hjælpe dig videre, Svend

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 18-03-08 11:57

Hej Svend
Tak for tipsene og også god påske til dig.

Aase