/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Luftfugtighed i boligen
Fra : fa.dk
Vist : 6536 gange
100 point
Dato : 16-03-08 09:31

Jeg søger nogle gode råd ang. luftfugtighed i bolig.
Jeg er blevet formand i en mindre andelsboligforening – og vi skal snart have et møde, hvor der skal drøftes forskellige ting.
Nogle medlemmer tørrer af og til tøj i stuen bl.a. for at bringe luftfugtigheden op; den kan komme ned på 30% og vist også under.
Jeg mener, det er en uskik at tørre tøj indendørs, men mangler et par argumenter, hvis luftfugtigheden er lav.
Nogle har tørretumbler og andre har ikke – og det kan naturligvis om vinteren være et problem, når der skal tørres tøj. Miljømæssigt er det jo en god ting at undgå tørretumbler.
Vi bor i 5-år gamle huse. Den ene halvdel går 4,5 m op i kippen, hvor der er et ovenlysvindue. Dette rum rummer stue og køkken – køkkenet er et åbent køkken. Vi har gulvvarme i alle rum.
Der er enkelte – altså ikke alle, der ved flere dages frost, har haft dryp fra ovenlysvinduer, men det er aftaget med årene. Byggefirmaet snakkede om, at de første par år kunne der være fugt fra materialer. Der har jo ikke være meget frost de sidste par år, så det er svært at sige præcist, hvordan det er, men jeg skønner det er bedre (jeg har kun boet her et par år). Det har naturligvis medført diskussioner af luftfugtighed.
Min holdning er, at man skal være omhyggelig med tændt emhætte ved madlavning, låg på gryder – og undgå tørring af tøj indendørs – og så i øvrigt skal sørge for at lufte godt ud 3-4 gange om dagen á 5-10 min. og så må der der være den luftfugtighed, der er.
Luften opleves ikke ubehagelig tør, ikke tør mund etc.
Man kunne evt. foreslå, at der kunne tørres tøj i badeværelse, men der er ikke vindue, kun ventilator, der går i gang når luftfugtigheden er høj – og som tillige kan også betjenes manuelt.
Er der nogen, der har nogle gode råd og argumenter.
Vh. Frank

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-03-08 09:40

Gode råd fra Astma-Allergi Forbundet:

Luft ud 3 gange dagligt med gennemtræk i 5-10 minutter.
Luft ud efter madlavning og andre fugtgivende aktiviteter.
Luft også ud selv om det regner.
Hvis du har ventilationsanlæg, så sørg for, at det vedligeholdes og rengøres. Sørg også for at filtrene skiftes efter firmaets anvisning.
Tilstræb ca. 20 grader C i alle rum.
Luk døre til badeværelset, når der bades, og tør op og luft ud.
Læg låg på gryderne og tænd emhætten ved madlavning og opvask.
Undgå at hænge tøj til tørre indendørs.

Luftfugtighed
Luft indeholder fugt i form af vanddamp. Hvor meget fugt der er i luften inde hænger blandt andet sammen med, hvor meget fugt der bliver dannet fra de mennesker, der er opholder sig i boligen, og hvor meget fugt der dannes fra fx badning, madlavning og tørring af tøj samt af temperaturen i boligen. En høj luftfugtighed kan også skyldes fejl i boligens konstruktion eller dårlig vedligeholdelse.

Problemet med for høj luftfugtighed
Husstøvmider trives lidt for godt, når luftfugtigheden er høj. Det er ikke ualmindeligt at udvikle allergi over for husstøvmider.

Høj luftfugtighed kan også være medvirkende årsag til, at der vokser skimmelsvampe i boligen. Skimmelsvampe afgiver stoffer, der bl.a. kan genere slimhinderne. Det er også muligt at udvikle allergi over for skimmelsvampe.

Læs mere her
http://fagfolk.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=238

Held og lykke

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 16-03-08 09:54

Hej

Tilslutter mig helt HelleBirgittes råd, samt at sikkert tegn på fugt eller dårlig udluftning kan være fugt indvendig på ruderne.
Med den høje kip, er det nødvendigt med god udluftning.
Ved brug af emhætte, tænk så også på strømforbruget

joeson

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-03-08 09:55

Jeg mener du griber sagen forkert an. Der er ingen der kan blande sig i private anliggender som tøring af tøj, brug af emhætte mv. Det er ikke udtryk for en formands ansvarsområde.
Derimod kan du tage fat på om der er naturlig ventilation nok i ejendommen - det er at varetage det overordnede ansvar.

Mit råd er at skille tingene ad, få helt styr på hvad formands jobbet indebærer. Få en konsulent ud og undersøge husets konstruktion og lad konsulenten være den der taler om mulig afhjælpning af problemer, som vedkommende som fagperson har observeret.

Jeg bor selv i en andelsbolig hvor bestyrelsen er fuldstendig inkompetent, derfor jeg måske falder hårdt ned på hvad der for mig er et udtryk for en kontrolfreaks værk.

Held og lykke med den velfungerende forening.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-08 10:32

Hvis en beboer anker over fugt/kondens - så en dialog om mulig afhjælpning.
Du holder nok ikke længe som formand - hvis du vil styre beboernes "privatliv"
Varm fugtig luft vil stige til vejrs og skulle gerne kunne komme ud.

Jeg har lige set på TV at alu-vinduer danner kuldebroer og kan give kondens.
Det var vist af mærket Velfac

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 16-03-08 10:45

Tak for svarene indtil videre. Jeg har faktisk læst rådene fra astma-allergi forbundet....og det er sådan set dem, jeg tager udgangspunkt i....men jeg savner sådan set et argument for ikke at tørre tøj indendørs, for lufter man ud og holder øje med at luftfugtigheden ikke kommer over normalen, burde der vel ikke ske noget?
Og Jomfruane....i forbindelse med en nylig 5-års gennemgang med byggefirma...havde vi faktisk en byggesagkyndig med, og han nævnte også det med emhætte og undgå tøjtørring,.....så det er sådan set hans råd jeg også ville bringe videre, men manglede lige lidt argumenter.
Og jeg er ikke enig med dig ang. en formands opgave. Jeg skal naturligvis ikke blande mig i om de lægger låg på gryder osv., men er det en dårlig idé at tørre tøj indendørs, kan jeg bestemt godt henstille til at man ikke gør det, ....især hvis jeg af en byggesagkyndig er blevet gjort opmærksom på det, da medlemmerne nævnte det med det tidligere problem med dryp fra ovenlysvindue. Som andelshaver har du brugsretten til en bolig, men skal vedligeholde boligen og passe på den, da det er vores fælles ejendom....og det kan også indbefatte påpasselighed med luftfugtigheden.
I øvrigt er foreningen kun på 22 medlemmer, så vi snakker om tingene og hjælper hinanden. Jeg kan ikke nøjes med at holde mig til det overordnede. Er der problemer med naturgasanlægget - og det er der - bliver der ringet, og så afhjælper jeg det, hvis jeg kan.
Frank

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-08 11:07

Dug eller em på ruderne jævnligt er et udtryk for at der er for fugtigt, det giver som før beskrevet problemer med indemiljøet men skader også vinduesrammerne hvis de er af træ, så man har jo et fælles ansvar for boligerne.
Jeg går ud fra at ved salg af en andelsbolig bliver skader påtalt og evt. betalt af fraflytter.

Folk der EJER en bolig ville heller ikke udsætte boligen for den slags hvis de vil undgå tab ved salg.

Vi kan alle få damp i hytten hvis vi buldrekoger noget på komfuret, men fugt udover det punkt bør undgås. Har folk ellers pladsen og udluftning i badeværelset er det jo også meget brugt at tørre tøjet der.

For flere år siden fik vi i vores lejeboliger her udleveret et spørgeskema om problemer med dug på ruderne, heri indgik også antallet af potteplanter.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-03-08 11:17

En relativ luftfugtighed på 30% er langt under hvad der er sundhedsmæssigt rigtigt, så sagen er vel ganske enkelt er der er manglende naturlig ventilation (konstruktionsfejl eller byggesjusk).
At du ikke oplever luften som tør, betyder ikke at andre ikke gør det.
Ps. Må jeg bede om en bygningskonstruktør eller bygningsingeniør---en bygningssagkyndig kan jo være en hvilken som helst "roekuleklapper"

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-03-08 14:19

Det lyder jo faktisk somom du har fat i den lange ende.

Der er flere argumenter for ikke at tørre tøj indendørs, men lige på nær den med at man bruger relativt mere varme til opvarmning af boligen, så falder de alle til jorden, når det hos jer gælder om at tilfugte luften.

En byggesagkyndig er beskikket og dermed god til at se på fejl og mangler ved byggeri. De kan også konstaterer følgeproblemer. Normalt vil en byggesagkyndig henvise til specialist ved særligt problemområde. Om det lige er den ene eller anden fagperson handler for mig at se mere om at få en specialist på området, der kan komme med helt konkrete problemløsningsforslag.
En ting er helt sikkert, I når ikke langt nok ved blot at lufte ud.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-03-08 19:17

Ventilation udefra i den kolde årstid SÆNKER luftfugtigheden. Så fidusen med at tørre tøj inden døre er fin, hvis et velfungerende hygrometer viser 30%. I boliger bør der nok være et sted mellem 50 og 70% fugt, hvis man ikke skal føle sig ilde berørt.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 17-03-08 07:56

www.iso-test.dk

Her kommer de ud - gratis -og måler alt igennem for indeklima, fugt, varmetab, svamp og meget mere.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-08 09:59

Du godeste hvor findes der dog meget overtro!

LUFTFUGTIGHEDEN INDENDØRS I BOLIGER I DK KAN IKKE BLIVE FOR LAV!

At tro at man skal befugte er det rene lal og gammel overtro. Desuden er det bestemt ikke i tråd med gældende byggeregulativer.

At påstå at en RF under 30% er skadelig, kan man ikke noget sted (der er seriøst) finde belæg for. Læs i den forbindelse hvad dr med. Jens Korsgaard skrev for 25 år siden om emnet. Citat frit efter hukommelsen: "Luften kan ikke blive tør nok".

Tøjtørring indendørs burde være forbudt (og er det her i mit hus).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-08 11:05
Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 19-03-08 20:51

Tak for svaret 3773.
Det er nok dette, der falder mest i tråd med, hvad jeg har fundet frem til.
Jeg er egentlig overrasket over, så mange forskellige meninger der er om det, og at man ikke kan gå ind ét sted og se, hvad den ideelle luftfugtighed er sommer/vinter mht. sundhed og med hensyn til, hvad der bygningsmæssigt er bedst.
Flere steder siges: Luftfugtigheden indendørs skal helst holdes
under 40 til 45 % om vinteren, og hvis det er muligt 60 til 65 % om sommeren.

Kan man lufte for meget ud? er overskriften fra Teknologisk institut og svarer:
Man kan i princippet ikke lufte for meget ud, men om vinteren kan man risikere at få en meget lav relativ luftfugtighed indendørs. Det er der egentlig ikke noget farligt i, men i ekstreme tilfælde kan det medføre gener i form af udtørring af slimhinderne i øjne, næse og mund, samt tør hud. Det er dog sjældent et problem på vore breddegrader.

Jeg er endt med at mene, at man skal sørge for god udluftning i badeværelse - f.eks. med ventilator, der går igang, når luftfugtigheden er for høj, men også med en mekanisk mulighed, som kan anvendes, hvis man anvender tørretumbler eller hænger tøj til tørre. Det bør kun tørres tøj i badeværelse, hvis det ikke kan komme ud at hænge. God udluftning i soveværelse om morgenen. God udluftning efter madlavning. I det hele taget er udluftning flere gange daglig tilstrækkelig, og jeg tror heller ikke på at det kan blive for tørt. Man skal i hvert fald ikke hænge tøj til tørre i stuen for at øge luftfugtigheden.
Samme temperatur...20 grader i alle rum er en ideel temperatur.
Så det er nogle af de anbefalinger, jeg vil fremkomme med til medlemmerne i min andelsboligforening....og vil i øvrigt anbefale pjecen fra Astma-allergi Forbundet: Det gode indeklima hos dig der er overfølsom. (Anbefalingerne er gode, også til dem der ikke er overfølsomme)
Tak for venlig deltagelse.
Frank

Kommentar
Fra : ingeniørstudere

Dato : 09-04-11 15:14

Forbedring af indeklima i alm. danske hjem.

Følgende spørgeskema indeholder 15 spørgsmål. Det skal hjælpe en projektgruppe fra Ingeniørhøjskolen i København med at udvikle et produkt, som skal hjælpe almindelige danskere med at forbedre deres indeklima hjemme.
http://web.trictrac.com/servlet/trictrac?e=GdIDDD8zdFmPi8Ldm