/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Finde mine excel-filer
Fra : Oldboston
Vist : 728 gange
248 point
Dato : 15-03-08 17:31

Kan nogen hjælpe mig med at genfinde mine excel-filer? Jeg har masser af plads på min pc, har for nylig fået installeret en ekstra harddisk på 320 GB foruden de vistnok 120 GB, der var i forvejen. Dertil kommer en ekstren harddisk til sikerhedskopiering.

Men forleden har jeg opdateret flere forskellige excelprogrammer, som jeg bruger meget i det daglige. Jeg har så været væk hjemmefra i en uge, og nu, hvor jeg skal bruge filerne igen, kan jeg ikke finde dem, hverken ved hjælp af søgefunktion eller ved at gennemgå harddiskene en efter en.

Hvad kan være gået galt? Det skal siges, at jeg forleden har forsøgt at installere noget hardware, kaldet Treendnet, som skal kunne forbinde min og min kones PC'ere ,ed hinmanden, så vi kan bruge den samme højttaler til begge pc'ere og kan bruge den store monitor, uanset hvilken pc vi arbejder fra. Kan jeg have lavet en fejl, så jeg simlethen ikke kan finde frem til de relevante dele af hardwaren? Jeg harogså for nylig kørt et defragmenteringsprogram igennem (Microsofts eget).

Men, der sidder så mange højt begavede mennesker og læser kan-du, så mon ikke der er en behjertet sjæl, der kan sætte mig på sporet af de "forsvundne filer"?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-03-08 17:34

Du har selvfølgelig søgt på *.xls ? men prøv under "flere avancerede indstillinger" at aktivere søg i skjulte mapper.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-03-08 17:35

... oge "søg i undermapper"

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 15-03-08 17:38

Jeg skal nok også skynde mig at sige, at jeg på skrivebordet - hvor jeg plejer at have liggende måske 8 - 10 mapper, som jeg arbejder med - kun kan finde diverse Genveje. Men disse genveje fører ikke de tigtige steder hen, kun til en opfordring om at gennemse alle de forskellige steder.

Tak for de første par svar....jeg vil gå i gang med at se, hvad I foreslår.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-03-08 18:07

Jamen svaret er givet:
Tryk start/søg vælg alle filer og mapper
Så skriver du i feltet "Hele eller dele ...." *.xls (Stjernen er øverst på nummertastaturet)
Nede i flere avancerede indstillinger, kan du sætte flueben i søg i undermapper, og evnt i systemmapper og skjulte filer
Tryk søg og alle de excelfiler der findes på computeren kommer frem.
Altså det eneste der skal stå er: *.xls

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-03-08 18:43

Godt fundet på Palle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-08 18:52

Du skal søge i hele comp. for det kan være at du har rykket drevbogstaverne, så genvejene ikke passer mere.

Ligger dine dokumenter på C: eller har du rykket dokumentmappen ud på et drev.
Og kig så lige hos din viv og se om du skulle have sendt dem der over.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 15-03-08 19:04

Tak for gode svar indtil nu, men jeg har brug for et par råd mere. Ved at søge *.xls fik jeg alle excel-dokumenter frem, men desværre viste det sig, at mange af dem ikke har noget indhold. Der var flere filer, som hedder det samme, som nogle jeg arbejdede med den 10. marts, men nu er siderne i dem blanke. Der er også henvisninger til genveje, men man når aldrig frem til selve dokumentet. Jeg havde bl. a. en mappe, som indeholdt rigtig mange gode filer, men jeg kan slet ikke finde mapper overhovedet. Der ligger kun genveje på mit skrivebord. Måske er jeg kommet til at rykke dokumentmappen et helt forkert sted hen? Hvad synes I jeg skal gøre, for at indkredse problemet mere?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-03-08 19:08

Lyder ikke godt. Det kunne tyde på du muligvis skal have fat i et recover program.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 15-03-08 19:58

Recover-program....lyder ikke rart. Kan man finde ud af det selv, eller skal man hellere have fat i en tekniker? Jeg bruger min pc hver dag gennem mange år, men har aldrig taget "pc-kørekort" eller lignende. Er ikke god til indviklede procedurer.

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 124 point
Dato : 15-03-08 20:04

Så er det måske bedst at alliere sig med en bedrevidende dem er vi jo mange af

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-03-08 21:45

excel dokumenter bliver jo ikke tomme af sig selv, og mapper forsvinder jo ikke normalt ud i den blå luft, de ligger vel ikke i papirkurven?
Brug søgfunktionen, når du har fundet alle dem der er på puteren, trykker du på vis og vælger detaljer, hvis du har indstillet til at sortere efter ændret, kan du jo trykke på "navnet" "ændret den"
Så sorterer du jo stigende eller faldende. Endvidere kan du jo se størrelsen, hvis dokumentet er over ca 10 kb, ja så må det indeholde data, og hvis din excel viser det tomt, så er det jo excel der er problemet.
Endvidere kan du jo se mappen dokumentet ligger i.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-08 21:57

1. Har du den mappe på skrivebordet som hedder "dokumenter" (uden genvejspil)

2. hvad viser din dokumentmappe hvis du gør sådan her::::
højreklik på dokumentmappen og vælg egenskaber
................hvad står der ud for placering...................?????

Hvilket styresystem bruger du:
win 2000
win XP
win Vista

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-08 22:00

Det kan også være at der er skiftet til en anden bruger..........som ikke kan se de filer.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-03-08 22:14

Du er nok inde på noget rigtigt Eyvind
Det kan også være at der er skiftet til en anden bruger..........som ikke kan se de filer.
Hvis der er ændret brugerprofil eller Oldboston har logget ind i windows med en anden brugers navn, såå.
Men grunden til de er tomme, er jo nok at det bare er skabeloner som Oldboston har åbnet, de ligger jo i:
C:\Documents and Settings\Default User\Skabeloner ELLER
C:\Documents and Settings\navn\Skabeloner

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-08 22:19

ja det kan være sådan noget.
Så skal vi bare have Oldboston tilbage til sin oprindelige bruger.

Men.............Oldboston ................ vi skal have nogle tilbagemeldinger.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-03-08 23:01

Mon ikke han

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 16-03-08 14:43

Tak for de mange gode svar. Nej....jeg snorksover ikke, men jeg sidder heller ikke hele døgnet ved pc'en. Jeg tror, at nogle af jer er tæt på problemets løsning, der mangler måske blot lige det afgørende .... Derfor lidt input herfra:

Bruger? Har jeg ændret bruger? Nej, ikke bortset fra at jeg for to dage siden ændrede det ikon eller billde, der er ved mit brugernavn. Det gjorde jeg ikke ved min kones brugernavn, hun har ikke problemer med at finde sine filer.

Styresystemer? Der bliver spurgt om jeg bruger:
win 2000
win XP
win Vista

Jeg har Microsoft Windows XP Professionel S. I 2600 XP. 2.0 med en ledig kapacitet på 348,8 GB og anvendt 25,56. Så der er masser af plads. Jeg har for to dage siden defragmenteret....men jeg kan ikke sige om det var ved den lejlighed mine dokumenter blev væk.

Et eksempel: Jeg har en mappe, der hedder Økonomifiler. Den plejer at ligge på skrivebordet med et antal filer excel-dokumenter indeni. Nu kan jeg kun finde den under "Dokumenter", men kun som en genvejstast, forørigt genvej nr. 3, men det ses af egenskaber, at der kun er 1 kb indhold, og de filer, der lå i den var meget større.

Måske undrer I jeg over, at jeg ikke kan give flere konkrete oplysninger. Det skyldes, at jeg har været i udlandet i det meste af januar og februar og uikke har været inde på mine dokumenter i hele denne periode. Nu var jeg så lige startet med forskellige opdateringer, og så forsvinder hele molevitten. Tusind tak, fordi der sidder dygtiuge mennesker som jer, der gider sætte jer ind i mit problem og prøve at hjælpe med at løse det. Jeg bor et sted i landet, hvor jeg ikke lige kan få it-førstehjælp uden at bevære mig ud på en rejse.

Håber, jeg har svaret på nok,. ellers spørg igen, jeg sover som sagt ikke!

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 16-03-08 14:44

Det var med vilje, jeg satte pointene op, for at markere, at det er ligt vigtigt for mig. Tak.

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 16-03-08 16:34

Den genvejstast du finder skal jo ikke fylde mere, den er jo nærmest et skilt som leder dig til de rigtige filer.

Hvilken sti står der i din genvejstast, er der noget forkert der? Altså højre klik, egenskaber og i feltet Destination.

Citat
Et eksempel: Jeg har en mappe, der hedder Økonomifiler. Den plejer at ligge på skrivebordet med et antal filer excel-dokumenter indeni. Nu kan jeg kun finde den under "Dokumenter", men kun som en genvejstast, forørigt genvej nr. 3, men det ses af egenskaber, at der kun er 1 kb indhold, og de filer, der lå i den var meget større.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-08 19:31

gå i kontrolpanel
find brugerkonti
1. har du adgang til computeradministrator.

2. Kan du huske dit gamle logind navn / administrator / password

prøv dette:

Start - log af ditnavn > skift bruger > vælg evt administrator og brug dit password

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 17-04-08 21:56

Tak for svaret myg. Det endte med, at jeg måtte følge dit råd og alliere mig med en tekniker. Der var stødt flere fejl til i mellemtiden, bl.a. at skærmen meget ofte viste en tekst, der lagde op til, at jeg skulle geninstallere mine Microsoft programmer.

Det bemærkes, at jeg for nogle måneder siden fik lagt mere hukommelse i form af en ny harddisk i pc'en. Men den lå inde i maskinen placeret ikke så langt fra en ældre harddisk. Teknikeren havde den opfattelse, at den gamle harddisk lavede ravage for den nye og han pillede derfor den gamle harddisk helt ud af maskinen og anbragte den i en separat bøx med USB-stik til pc'en, så den nærmest minder om en ekstern harddisk. Ved at den blev isoleret fra den ny harddisk blev problemet løst: Alle filer opfører sig normalt igen og har det indhold, de skal have, og der kommer ingen skærmbilleder, der opfordrer il geninstallering.

Også tak til alle jer andre med gode svar. Jeg lærte mest, at jeg er håbløst amatør på dette felt jeg fik endnu engang fastslået, at jeg lige så godt kan kontakte en ekspert først som sidst.
Venlig hilsen
Oldboston