/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Videokamera JVC GZ MG130
Fra : DorteTerp
Vist : 509 gange
50 point
Dato : 15-03-08 14:29

Hej
Jeg overvejer at købe et videokamera, men fatter ikke helt det der står i produktinformationen. Når der står optageformat: Harddisk (30 GB), betyder det så at der ikke er bånd eller andet i, men at det kun gemmer optagelserne i selve kameraet ??
Er det en fordel eller er det bedre med bånd ?
Det er bare en jungle at finde rundt i når man er en sølle amatør....

-Dorte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-08 14:43

Der er ikke bånd i en harddisk optager (Camera)
Så optagelsen skal overføres til computeren / CD / DVD men kan godt ses direkte fra camera og til TV
Optagelser med filmcamera fylder en del på harddisken.

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 15-03-08 18:16

Tak for dit svar - det udløser dog lige endnu et spørgsmål:
Du skriver at optagelser med filmkamera fylder en del på harddisken, betyder det at der ikke er plads til at jeg kan filme ret lang tid ad gangen og at jeg bliver nødt til at "tømme" harddisken ofte ?
Bør jeg i stedet finde mig et kamera med bånd ?

-Dorte

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-03-08 19:17

Hej

Citat
Brugervenligt HDD/SD hybrid-videokamera med lang 34 x optisk zoom og 30 GB harddisk til op til 37,5 timers optagelse

Fundet her:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=343205&cks=ASS&assoc=ACEE491A-48E5-452C-BA1A-8E1444B26B8A

Det da en pæn sjat, 37 timer

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-08 22:10

Fra klaudi's link>>>>>>>>>Still: 0.3 Mpixdet er altså ikke meget til et still billede.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-03-08 22:32

Ja det godt nok ik møj da, 640x480 pixel
http://www.jvc.dk/product.php?id=GZ-MG130EY&catid=100085&sub=ts#product-tabs

mvh klaudi

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 16-03-08 10:13

Hej igen

Jamen så har jeg taget en beslutning; Jeg har bestilt det omtalte JVC og glæder mig vanvittigt til at afprøve mit nye "legetøj".

Men øhhh, det med stillbilleder på 640x480, har det noget at gøre med selve det at filme, eller kun hvis man tager billeder med det ? Og kan man overhovedet det, eller er det hvis man vil fixere nogle bestemte sekvenser ?
Måske et totalt tumbet spørgsmål, men som jeg forstår det, kan man også bruge det til at tage billeder, ligesom med et almindeligt kamera. Det er dog ikke min plan da jeg har et udmærket kamera.

Tak for jeres tålmodighed

-Dorte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-08 10:20

Still - billede er kun hvis du vil tage enkeltbilleder og have dem printet ud.
Det kan man godt og et alm. 10X15 billede vil også blive rimeligt.

Det har ikke noget at gøre med selve det at filme.

Held og lykke med dit nye legetøj.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-03-08 11:04

Hej

Ja held og lykke, "bare det var mig" kunne godt tænke mig så'n et.

Ja det med still billeder det er jo ikke lige det man skal bruge et video kamera til, du har sikkert også en telefon med kamera eller et Digicam.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 16-03-08 13:31

Hvis jeg var i dine bukser, så ville jeg alså holde mig LANGT fra JVC, jeg har haft 2 af slagsen, og i begge tilfælde var det noget skidt, drift som teknisk set er det ikke sagen.
Jeg har der imod haft rigtig gode erfaringer med PANASONIC, jeg begyndte i mit lille firma, med at optage med mit Private Panasonic kamera, og det har virkeligt gjort det godt, så kan du slippe ud af dit kamera køb.
Køb dig et ordentlig kamera gerne et Prof. kamera, det kan nemlig noget,og i en meget fin kvalitet, mange mennesker tror at bare billedkvaliteten er fin, så er alt godt, de glemmer helt lyden, den er lige så vigtig, står du der og skal optage en brudevals, så bliver dine optagelser ødelagt af dem der står og klapper ved din side, det kan du ikke ændre på, med mindre at du har et prof. kamera, de er de eneste hvor man manuelt, kan tilpasse lyden, jeg har set flere gode tilbud i den blå avis, men jeg er igang med at købe et nyt Panasonic kamera til 31.000 kr. og det er faktisk den slags, der er til salg i den blå avis, men bare til 10.000 - 21.000 kr.
Vælg for guds skyld et kamera med bånd, alså det der hedder MINI DV det er langt det bedste system. held og lykke med det.

Hej

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 13-04-08 19:25

Hejsa

Nu har jeg så købt det her JVC kamera og har desværre bøvl med coverlens. Hver evige eneste gang jeg tænder for det, beder den mig om at lukke op for linsen, men det HAR jeg gjort!!!
Heldigvis var der ingen problemer med sælger, det ryger bare retur og de sender et nyt.

Jeg har dog fået optaget en del på det og er rigtig glad - men.... det er ingen lyd på ??????
Hvor er den blevet af ??
Når jeg ser optagelserne på selve kameraet, er der masser af lyd, men når jeg har lagt det ind i min pc er der muse stille.

Hvis der sidder nogen med en idé om hvad det nu kan være, så hører jeg det meget gerne

Venlig hilsen
Dorte

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 26-04-08 20:53

Årsagen til dine problemer, ligger ganske givet i, at der mangler et fluebin, sat der i det program hvor du capturer din film, der skal være flueben i både audio og video, jeg er lige i dag kommet hjem fra 3 uger i thailand, så derfor skerver jeg først nu.

hej med dig

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 26-04-08 23:03

Hej
Tak for dit svar.

Programmet som fulgte med kameraet, hedder PCM4Eviro, jeg ved ikke om det siger dig noget.
Når jeg går ind på audio fanen, er der kryds i Headphones, Output mode Stereo og Dynamic range compression. Der er endnu en som hedder audio channel expander som jeg ikke engang kan klikke på, der står bare "none".
Jeg har kopieret optagelserne over i Windows media player og det er muligt at det er her jeg skal ændre noget, men jeg kan bare ikke finde ud af hvad det er.

Venlig hilsen
Dorte

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 27-04-08 20:13

Hej Dorthe
Det program siger mig ikke det mindste, men jeg forstår ikke rigtigt det du skriver, at du har kopieret over, jeg er af den gamle skole, og der kopierer man alså ikke over noget som helst, man tilslutter sit kamera, hvis man ikke har andre muligheder, til sit videokort, og så capturer man så sin optagelse over på sin harddisk, så jeg vil varmt anbefale dig at købe et videokort, det vil hjælpe dig over alle dine problemer, et sådant kort, kan købes for ca. 300 kr. softwaren til at capture med skulle ikke volde de store problemer at få fat i.
Men som jeg før har skrevet, JVC er noget skidt.
Men der er jo også den mulighed, at dit kamera er opsat til at optage lyden i 32 KHZ hvor videoplayer måske køre med 48 KHZ.

Disse 32 og 48 KHZ, hedder også noget med 12 og 16 bit, prøv at gå ind i dit kameras opsætnings i audio, og se hvad den står til der, hvid der står 12, så ændre du det til 16, og så laver du en kort optagelse, og så kan du prøve at se om der nu er lyd på.
Hej

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 27-04-08 20:23

Jeg fandt lige denne her, som viser at du ikke er alene om dit problem, på denne adresse beskrives der hvad du skal gøre.

http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=13&tid=426320

Hej