/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Flytning af birketræ.
Fra : JubazKan
Vist : 5907 gange
50 point
Dato : 15-03-08 10:55

Jeg skal have flyttet et 7år gammel birketræ! Kan det lade sig gøre uden det går ud, og på hvilken årstid gør man det? Elllers nogle gode råd?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-03-08 11:04

Hvordan flyttes 2–3 m høje birketræer?
For at undgå at købe nye træer, vil jeg flytte 2–3 m høje selvsåede birketræer. Kan det lade sig gøre og hvordan? Hvis det er muligt, hvilken pleje skal de have mht. bundforhold og pasning? På forhånd tak!

Med venlig hilsen B. Kleist

Svar:
Når træerne er så store, som det nævnes her, kan det anbefales at lave arbejdet ad to omgange.

I første omgang stikker man med en spade i en cirkel hele vejen rundt om træet, gerne i en radius på 0,5–1 meter. Hvert stik skal være helt lodret, og de enkelte stik skal være i forlængelse af hinanden, så hele cirklen er markeret med de dybest mulige stik. Dette arbejde skal helst gøres efter løvfald sidst i oktober eller først i november.

I anden omgang graver man træerne op, sådan at klumpen inden for spadestikcirklen følger med træet. Det kan godt ske, at der er rødder, som ikke blev stukket over om efteråret, og som må afbrydes nu. Det vigtige er at få hele det nydannede rodnet inde i den runde klump med over i det nye plantehul. Denne del af arbejdet gør man bedst, når birkenes knopper viser »grøn spids«, og det gør de som regel i første halvdel af april.

Hvis træerne havde været mindre (f.eks. 1–1,5 meter høje), kunne man i stedet have gravet dem op og flyttet dem i én omgang og senest på denne årstid. Hvis man tør tage chancen, kan det også lykkes med større træer, men antallet af døde og alvorligt handicappede træer stiger med størrelsen.

Det vil være klogt at forberede det blivende voksested ved at grave et hul i f.eks. to spadestiks dybde. Det er vigtigt at holde den mørkfarvede muld for sig og den grå eller lysegule råjord for sig. Ved plantningen skal råjorden nemlig ned først, mens mulden skal danne overjord.

En vanding af klumpen omkring træerne og ned i det åbne hul 2 døgn før omplantningen vil forbedre træernes chancer for at klare sig gennem krisen. Endelig kan det være nødvendigt at fæstne træerne til hver deres stok i 3–4 år for at sikre dem en ordentlig forankring. Stokken skal ikke være mere end 100 cm lang (dvs. 50 cm under og 50 cm over jorden), men til gengæld skal træet bindes godt fast til stokkens øverste ende.

Når tingene er blevet gjort sådan, bør træerne kunne overleve flytningen.

herfra http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/209.html

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-03-08 11:39

Fundstændig som Nordsted1 er inde på har jeg selv gjort det. Da var birketræet bare 15 år gammelt.

Om efteråret gravede jeg halvvejs rundt om træet og huggede fødderne over med en økse, gravede derefter en rende og fylde spagnum i og dækkede den med en vintermåtte. Vandede rigeligt i et stykke tid. Der lavede rødderne fine nye skud som gerne ville tage imod vandet.
Da jeg kom til foråret gravede jeg den anden side fri på samme måde. Havde forlods bestilt en kran der (med meget møje og besvær pga en pælerod som også er der) fik træet hevet op af hullet og flyttet det over til den nye placering. Der havde jeg gravet et kæmpe hul i forvejen så det var lige til at sætte ned deri. Godt med spagnum og vand og hullet blev dækket til. Der blev lavet nogle gummebånd som støttede træet indtil det selv fik fat med rødderne.
Træet står stadig og jeg flyttede det i 1990.

Men et er et helvedes arbejde

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-03-08 11:45

Citat
og huggede fødderne over med en økse

JubazKan og Fijala

Undskyld, men jeg kunne ikke lade være med at grine af ovennævnte citat.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-03-08 11:55

Ups ans, det var selvfølgelig RØDDERNE der blev hugget, selv om det er et farligt værktøj.

Mine fingre på tastaturet er efterhåmnden hurtigere end øjnene, så

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-03-08 11:55

og nu kan jeg heller ikke stave til efterhånden længere

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 15-03-08 13:06

Citat
pga en pælerod som også er der

Hvor dyb går rødderne ned ca? Jeg har fået en fornemmelse af at rødderne ligger mest i overfladen?

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 15-03-08 13:07

Mon træet kommer hvis man begynder at flytte på det ved denne her årstid?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-08 13:32

Nordsteds metode er den professionelle og den lykkes nok - hvis man gider - Dog synes jeg en stok på 50 cm over jorden til et 3 meter højt træ i blæsevejr er omsonst og i stille vejr behøves den ikke.
Man kan også flytte dem med maskinkraft.
Birketræer med grogaranti - eventuelt med klum er nu ikke så dyre. Birk er en af de allermest hurtilgtvoksende træer vi har, så om et par år er de nyindkøbte planter srore og pæne - og du sparer ryggen og eventuelt fødderne

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-03-08 13:39

http://jydsktraeflytning.dk/pages/arbejdsomrader.php Det er helt klart den lette metode men også mest skånsomme nok

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 15-03-08 13:46

Okay... jeg har lige været ude og måle træet. Stammen er 120mm tyk, og der går en rod i overfladen som er ca 55mm tyk og strækker sig 1,5 meter ud fra træet... træet er 4 meter højt og som sagt 7år gammel.... Det kræver hel klart maskinkraft... Men er bare lidt nervøs for at det ikke lykkes.... Jeg har dog ikke noget at bygge det på da jeg aldrig har prøvet det

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-03-08 13:59

Der ligger rødder hele vejen rundt lige under jordoverfladen og så er der en pælerod lige ned.

Kræver helt klart maskinkraft

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-03-08 14:03

Der er garntrisse mere end en rod, derfor skal den stikkes hele vejen rundt.

Jeg så et indslag om et "træflytningsfirma" i USA der hældte et-eller-andet ned over rødderne for at fremme dannelsen af de nye fine rødder der skal redde træet efter flytningen.
Jeg er ikke klar over om profferne herhjemme bruger det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-03-08 14:04

ja selvfølgelig er der mange rødder. De sidder hele vejen rundt som der er blevet beskrevet tidligere. Og så lige en enkelt pælerod der går lige ned i jorden. Dog ikke så slemt som man tror.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-08 14:55

Og så sir man at et træ har lige så mange rødder som grene Faktisk et spejlbillede hvis man kunne se alle rødderne så at det der hakkes af under jorden gøres tilsvarende over jorden,altså skæres af god arbejdslyst det er ok noår først man er igang og så koster det ikke kontigent i et indbildningscenter

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 15-03-08 15:06

Citat
Og så sir man at et træ har lige så mange rødder som grene Faktisk et spejlbillede hvis man kunne se alle rødderne så at det der hakkes af under jorden gøres tilsvarende over jorden,altså skæres af god arbejdslyst det er ok noår først man er igang og så koster det ikke kontigent i et indbildningscenter

Slap af så kommer jeg på arbejde..... gulp Nogen der har lyst til at hjælpe?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-08 15:18

lidt af gangen do så skal det nok gå Har du ikke noget familie

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-03-08 15:19

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-08 15:20

Ja det har jeg også læst, at roden er lige så stor som kronen.

Det er næsten værre med pæleroden. Den skal graves fri og flyttes me for at give træet støtte i efterårsstormene
Hvordan klarer man det uden at rage jorden af resten af roden.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-03-08 15:23

Derfor er det godt at bruge en kran, gummiged eller lignende til at hive den op ad jorden. Så kommer der nemlig en ordentlig jordklump med og den bliver ikke tør på rødderne. Det er nemlig det værste der kan ske

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 50 point
Dato : 16-03-08 18:52

Hej
Jeg forstår slet ikke at du gider flytte træet, når du kunne få et rimeligt stort træ til samme pris, som du eventuelt skal give til "optagerne/flytterne".

Birketræer vokser med et par meter i højden hvert år og bliver hurtigt for store. Da vores birketræer - også selvsåede og til få-pris var 10-12 år gamle blev de fældet!

Birketræer suger al vandet af jorden i flere meters omkreds, har højtliggende rødder udover de dybtliggende på armstykkelse.

Køb du dig hellere et Hjertetræ, det vokser hurtigt - men bliver ikke så stort som et birketræ.
Hilsen Ingelein - som nu igen har tilbragt 6 timer i haven, hvor det er på tide at lave om. Igen - igen. Haven er knap 1500 m2.

http://www.strikingeshave.blogspot.com

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-03-08 19:25

Så et nyt!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-08 19:37

Altså som svar på dit spørgsmål Ja det kan lade sig gører men er det besværet værd ?? du kan jo godt få lidt brænde ud af det og det kan allerede bruges til vinter

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-03-08 19:43

Sunowich er inde på det rigtige. Birketræer vokser så afskyelig hurtigt og er så nemme at få til at gro, at det næppe er umagen værd. Så dog et nyt eller gå ud et sted hvor folk vil af med dem opg hent en ti-tyve treårs og plant. Et enkelt eller fem skal nok klare sig og tynd så resten ud.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-03-08 20:24

Hej
Hvor er I go'e . Jeg går da ud fra at vedkommende gerne vil have noget stort straks og at det er derfor han/hun vil flytte træet i stedet for at sige farvel til det. Hvis det er i en almindelig have, burde der ikke være birketræer i en almindelig parcelhushave - de vokser alt for hurtigt.
Mange hilsner Ingelein - gæt hvor jeg ved det fra ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-08 21:02

Ingerlein jeg tror du ved det fra din sydvendte altan i din 3 værelses på østerbro

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-08 13:34

Tidliger konsulent i det danske havebrugsselskab Helge Pedersen gentog det gang på gang ingelein

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-03-08 19:15

og svaret fra alle er så! Ja det kan godt flyttes om end det er besværligt og dyrt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-08 20:45

Ja vist kan det flyyes - og det kan også godt være at det gror - måske endda uden at tage ret meget skade.

Godkendelse af svar
Fra : JubazKan

Dato : 16-04-08 14:02

Tak for svaret ingelein.