/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
roser...
Fra : missjosephine
Vist : 996 gange
100 point
Dato : 14-03-08 18:54

er der nogen der har en idé om hvordan det ka være, at gule roser er langsommere til at komme i knob end andre....alle mine nye roser sætter blade i fuld firspring men den gule er exteeeeeeeem længe om noget som helst eg det er ellers den dyreste af dem alle sammen.....
har både købt roser på rosengartneriet og i supermarkedet og alle vokser flot, men den gule...nænæ....laaaaaaanngsom.
her set at andre gule roser heller ikke er længere fremme end min..på gartnerierne...
er det ikke underligt, eller er det helt alm for gule roser...
jeg er jo nybegynder i rosenverdenen, så dejligt at vide hvordan det ka være, hvis der er en fonuftig forklaring....
roseelskeren....j.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-03-08 19:07

Jeg har dyrket roser i mange år, alle farver jeg har haft gule, der springer ud før røde og omvendt.Tror ikke det har noget med farverne at gøre, men snarere hvilke sorter, der er tale om. Men uanset farve og sort, skal de jo klippes ned i foråret - passes med gødning og vand i hele sæsonen. Jeg ved godt, at du bor sydpå hvor forholdene er noget anderledes end her. Vejrudsigten lover minusgrader i påsken

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-03-08 19:21

Ja - Der er stor forskel på de forskellige rosensorters tidlighed. der er nu også forskel på de røde rosers tidlighed til at blomstre. men hvorfor, det ved jeg ikke udover at det har noget med arv at gøre.
Jeg kender en anden forskel. - jeg har "leget" en del med at formere roser ved stiklinger, det er kun lykkedes med de røde, jeg har spurgt en gartner hvorfor - han kunne kun bekræfte at sådan er det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-08 20:02

Nu kan gule og røde jo umuligt være samme sort.
Du har bare købt en sen gul sort.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 14-03-08 20:10

fint...men synes bare det e rundeligt at alle de gule roser jeg har set på både gartnerierne og andre steder hernede er længere om at komme frem....kun min gule er så extrem langsom...
i forgårds va rje gpå det gartneri jeg havde købt dne gule og ville lige kigge på roserne igen for sjov skyld, og de gule var ligeså langt bagud som min ....det varjo så også der jeg havde købt den, men har set det andre steder også...
her har vi 14 gr.kl 20 om aftenen så der er vist ingen fare for frost...og de er klippet fra gartneriet...
jeg ved jo ikke endnu hvornår de springer ud, de er jo først plantet her for 1½ mdr siden ca. og alle de andre har flotte blade og vokser, men ikke den gule den har bare små bitte knopper...så død er den ikke...men fandens langsom..haha.
de fleste er købt på et fantastisk rosengartneri lige rundt om hjørnet...åh my god de har roser.....masser af roser, man blir helt svimmel af at se hvor mange forskellige de dyrker....og drømmer sig til en kæmpe rosenhave...
nå, skal nok bare ha tålmodighed...det er jo det netop hvad jeg ikke er i besiddelse af....
rosarose.....j.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-08 20:27

Sene og tidlige sorter, gule og røde...

Har nogen tænkt på at det måske er af hensyn til insekterne, der skal bestøve blomsterne?
Hvis nu de tidlige som hovedregel foretrækker røde, og de mere dovne fluer/bier, gule blomster??

Naturen tilpasser sig jo...
Og prøv at tage en gul bluse på en varm sommerdag ved stranden...Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-03-08 20:28

Helt ved siden af emnet

MissJ, ved du hvad ejerne af rosengartneriet hedder???

Han bliver vel ikke tilfældigt kaldt for Lalli (hans øgenavn/kælenavn) og hun Giuvanni, og har de en voksen søn der hedder Simone??? Hvis det er dem jeg kender, hed hun Sturniolo inden hun blev gift??

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 14-03-08 20:38

rosengartneriet hedder ikke noget specielt....eugenio baldi hedder ejeren og stedet er centro produzione rose. via formellino 8, 48018 faenza.ra.
de har også dekoratørafdeling med salg af afskårne blomster...og dekorationsarbejde.
det er meget stort gartneriet, meget stort....mener de har 6-8 kæmpelange og store drivhuse udover det dyrker de gladiolus og andet jeg ikke lige husker...
det er nu ikke så alm . at kvinder skifter efternavn ved ægteskab hernede....de beholder som regel deres efternavn ved ægteskab.
ciao fra solen....j.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-03-08 20:48

Øv det var ærgeligt at det ikke var dem jeg kender/kendte.

Jeg kan ikke huske hvor de har rosengartneri henne, de boede i sin tid i Diano Marina, men flyttede for at starte gartneriet op. Giuanni tog Lallis efternavn

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-03-08 21:05

Svend, jeg tror, du er inde på noget af det rigtige insekter bliver jo tiltrukket af farver og dufte - det er vist kemi, det handler om, hvis de gule er på top 10 listen

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 14-03-08 21:20

hej igen..her er mange rosengartnerier i italien, og gratnerier i det hele taget....dejligt at kunne købe sine planter sådan et sted, selv om jeg nu også handler andre steder....
så det er jo ikke lige til at vide hvem det er ...du ved ikke hvor de opstartede....
købte f.ex. vin på ustilling i søndags fra en lokal vin- og olieproducent...rimelig lækker olivenolie og vin...fra forskellige druesorter og en desertvin der aldrig er smagt så vidunderligt før....
skal også finde en æggehandel....
det økologiske mel er fundet i helsekostebutikken der er rigtig god, på højde med dem i kbh....og rundt om hjørnet er en gammel møllehandel jeg også kan købe økologisk mel og alt muligt andet, blomster og dyrefoder mm.....
skønt, skal bare finde stederne og nu er det jo ved at blive lyst igen så man kan komme lidt mere udenfor og lede...go' weekend....
j.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 14-03-08 21:30

men svend og helleb. de er jo ikke i flor endnu...kun kommet blade .....ved ikke engang endnu hvad farver de har....bare købt dem ud fra at sige,at jeg ville ha' lyserøde mørkerøde mixfarve mm.....men de er alle forskellige, så det er da rimelig spændende, hvad farve de har når de kommer frem....og mine to klatreroser er også igang.er spændt på hvor meget de klatrer iår....
ikke noget med roser at gøre, men mine franske anemoner har sat blomst idag....og de første tulipaner er afblomstret...genboens lilla sværdlije er 1 m høj og i fuld flor.forsytiaerne blomstrer på fuld styrke, æble-og pæretræerne og kivierne i plantagerne er i fuld blomst, ser flot ud....
fuglene fløjter på fuld kraft og skider i min indkørsel...og æder mine bønner så je ghar sået nye idag...snart blomstrer alle mine tulipaner....perlehyacinterne gør...og violerne dufter fantastisk....
vidunderligt at sidde på altaneni bare arme og spise morgenmad og få røde kinder om aftenen af al den friske luft....
roserne får vand hver dag.....og det gør jeg også....
ciao fra j.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-03-08 21:37

Vores forsytia blomster da heldigvis også, og naboen bier flyver rundt i haven.

Og når du fortæller glæder jeg mig rigtigt meget til vi skal til Gardasøen igen i år

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-04-08 16:29

endnu engang tak...min egule rose er igang og kommer laaaaaaaaaangsomt frem med balde og små skud..men overhovedet ikke i samme tempo som alle de andre...men je ghar i dette tilfælde tålmodighed..hvilket ikke lige er min stærke side....men da det er mi 1.have nogensinde, så ....
ja der er bær på mine jordbær og radiserne er snart til at hive op....salaten vokser og der er plantet blegselleri, porrer og røde løg og 21 tomatplanter, 5 forskellige typer....
så altskal nok komme frem mere eller mindre....
tak....blomsterpigen....j.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-04-08 23:07

21 tomatplanter, jamen missJ er du da rigtig svedt, eller skal du lave alt muligt af dem, for du kan da ikke nå at spise dem alle "rå"

Husk at nib de små sideskud af, der er en stængel, et sideskud, og lige midt imellem kommer der små sideskud, der skal fjernes - øøh var det rodet beskrevet, så skriv igen så skal jeg prøve at forklarer

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 04-04-08 10:29

det ka du da godt nok tro jeg kan..jeg ææææææææælsket tomater...og det er 5 forskellige typer......uhmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...det jo slet ikke sikkert de blir til noget, men håber.....man ka jo også konserverer hvis det sku være og så er der en masse dumme fugle, de ka få lov at æde resterne...bare de holder sig fra mine fine små jordbær....
ciao j.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-08 15:04

Sæt noget vand ud til fuglene, så kan du få lov at have dine jorbær i fred

Hvis du ikke får spist alle dine tomater, kan du koge dem, med skræl på, og dernæst fiske skrællerne op, og komme det i fryseren til senere brug

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 14-04-08 18:35

min gule rose er blevet lidt større og begynddt at sætte skud og har fået lidt blade....hvorimod alle de andre er blevert store og flotte....hun halter lidt bagefter den lille gule....me forhåbentlig gir det så point i sidste ende....den er nemlig flot den lille gule...får kæmpestore blomster, hvis der kommer nogen...
hejsa fra tordenvejret..med store hagl....