/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Købeloven bilbatteri
Fra : zag
Vist : 3305 gange
100 point
Dato : 14-03-08 13:19

Hejsa alle

Jeg har for 8 dage siden, købt en Nissan Primra 2.0 fra 2000 ved en bilforhandler. Vi har lige været på en mini ferie i danmark og blev nød til at skifte batteriet, da det simpelhen ikke kunne holde strøm. Vi købte et batteri og satte i og ringende til bilforhandleren for at høre om det virkelig kunne passe. Han oplyste at ifølge købeloven er han ikke forpligtet til at dække et nyt batteri, da det ikke er dækket af købeloven.

Mit spørgsmål er om det virkelig kan passe?

Jeg kunne forstå hvis bilen var 1 ½ år. men bilen er næsten ny købt.

Med venlig hilsen

Tejs

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-03-08 13:34

Citat
Jeg har for 8 dage siden, købt en Nissan Primra 2.0 fra 2000 ved en bilforhandler

Citat
Jeg kunne forstå hvis bilen var 1 ½ år. men bilen er næsten ny købt.

Det hænger IKKE sammen... Hvad er rigtigt?

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 14-03-08 14:06

Det må være forhandleres tegnebog der skal frem.
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-03-08 14:16

Jeg har været ude for det samme for ca 30 år siden. Det løstes ved at forhandlleren ringede til importøren - Der sagde man: "Sæt et nyt i på vores regning"

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 14-03-08 14:23

Købeloven gælder for alle og når du ikke har haft bilen mere end 8 dage
burde sælger skifte det uden dikkedarer.
Hvis ikke det gælder for et batteri, kommer han vel og påstår at
selve din bil ikke er omhandlet af loven.

Men desværre findes der alt for mange af disse sælgere.

Kommentar
Fra : zag

Dato : 14-03-08 14:26

Bilen er købt brugt ved en forhandler for 8 dage siden.

Det jeg mente med at jeg kunne forstå hvis bilen var 1 ½ år, var at hvis det var 1 ½ år fra købsdatoen, men den er som sagt kun 8 dage gammel.

Er der ikke noget med ½ år hvor forhandleren hæfter for de fleste mangler? Har også hørt noget med 14 dage?

Kan ikke rigtig finde ud af det

Hilsen

Tejs

Kommentar
Fra : zag

Dato : 14-03-08 14:27

Hvis forhandleren skal skifte batteriet på sin regning, hvor er det så beskrevet i købeloven at han skal?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-03-08 14:28

Aha

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 14-03-08 14:39

Læs mere under
§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-03-08 14:48

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.

På en brugt bil giver forhandleren i regelen 3 måneders garanti.

§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.

herfra.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-03-08 14:50

Batterier er ikke omfattet af den generelle reklamationsret, og når du køber en bil der er 8 år gammel må det påregnes at der er visse sliddele der trænger til udskiftning, herunder batteriet.

Det er noget helt andet hvis forhandleren har reklameret med at den brugte bil sælges med nyt batteri, men da det givetvis ikke er tilfældet ender det nok med at du selv må til lommerne

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-03-08 15:03

Sådan siger købeloven:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/

Jeg har gennem årene købt nogle brugte biler. Min erfaring siger mig at der er to ting der skal skiftes indenfor kort tid - nemlig: Udstødning og batteri. Jeg plejer at få regningen! og betaler uden vrøvl

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-08 16:35

Hvis du har købt bilen på almindelige betingelser ved en bilforhandler, skal batteriet være i oden ved købet. Hvis det efter få dage må skiftes, kan man gå ud fra at det ikke var i orden, og sælgeren skal udbedre fejlen.
Men ikke nødvendigvis med et nyt batteri, for det har du ikke købt med en brugt vogn. Han kunne klare det med et brugt men brugbart batteri. Så han bør vel rimeligvis betale halv pris .

Er du helt sikker på at fejlen var batteriet. Det kan have været et forbrug ,om glemt lys i bagagerum, eller en generator, som ikke lader nok.
Hvis fejlen er i generatoren, vil du om et skykke tid have problemet igen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 14-03-08 16:46

Det er noget vås at købeloven ikke dækker batterier. Købeloven dækker mangler der var til stede ved handelen, mens 'garanti' normalt betyder at sælger tager ansvaret for at der ikke indtræffer en fejl i en periode efter købet. Der er derfor intet galt med at sælge en brugt bil med 3 måneders garanti - vel vidende at købelovens 2 års reklamationsret også gælder.

Det er normalt at et batteri har en vis levetid og på et tidspunkt skal skiftes ud. Men hvornår er det blevet for træt? Kunne det godt 'holde strøm' mens bilen stod hos forhandleren (og sikkert ikke blev kørt i hver dag), men ikke holde strøm når I var på miniferie, så er det jo en mangel der er opstået efter købet og derved ikke dækket. Men det er forhandleren der skal finde de argumenter - ikke jer - i 'formodningsperioden'. Og den med at batterier ikke er omfattet af købeloven, den går altså ikke.

Er I overhovedet sikker på at det er batteriet. Hvis den pludselig med mere intensiv kørsel begynder at svigte, så lyder snarere som ladningen. Er kileremmen stram? Kan det nyve batteri 'holde strøm'?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-03-08 21:12

Jeg mener sælger skal have anledning til at lave fejlen før du kan forlange at han betaler for et nyt batteri du har købt.
alimak

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 14-03-08 22:53

Citat
Bilgarantier

Hvorfor skal vi have bilgarantier?

- fordi købeloven kun yder forbrugeren begrænset beskyttelse.

Reklamationsretten blev for et par år siden ændret fra 12 mdr. til 24 mdr.

De første 6 måneder:
På brugte biler skal en forhandle de første 6 mdr. bevise at bilen var fri for fejl og mangler, hvis noget går galt. Dette forhold kan være svært at løfte. Domstolene arbejder derfor med formodningsreglen som betyder, at forhandleren i princippet er ansvarlig for alle mekaniske og elektroniske svigt, der måtte opstå i denne periode. Forbrugeren skal ikke bevise noget.

http://www.carprotect.net/show.php?lang=1&id=2

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 20-04-08 10:02

Købeloven gælder selvfølgelig også ved køb af biler og deres batterier.

Problemet er at dele som batterier "opslides" og det er ikke en mangel. Hvis et batteri der har en normal levetid på et år (f.eks. batterier i bærbar computer), holder op med at virke efter et år så er man ude af købelovens regler da der ikke er tale om en mangel ved produktet. Selvfølgelig er situationen en anden, hvis batteriet holder op med at virke efter 3 måneder, hvor det burde virke et år, så vil der typisk være tale om en mangel.

I den situation, hvor du har købt en bil må du selvfølgelig kunne forvente at bilen virker, så hvis bilen var ubrugelig pga. det dårlige batteri så mener jeg der er tale om en mangel, da du med rette måtte kunne forvente at batteriet kunne holde strøm til almindeligt brug. Hvis bilen derimod virker til "normalt brug" kan du på den anden side heller ikke regne med at et batteri i en brugt bil er som nyt..

Det er muligt der er andre der har skrevet det samme som mig, jeg læste bare svarene lidt hurtigt:)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-04-08 19:30

Zag
Hvordan gik det, fik du batteri af bil sælgeren?
alimak