/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Konvertering af doc-filer til gif- og jp~
Fra : Rellom
Vist : 3671 gange
150 point
Dato : 22-02-03 22:49

Hvor finder jeg et program, som kan konvertere doc-filer til jpg- gif- og lign. -filer, således
at et word-dokument lader sig åbne og bearbejde i et billedbehandlingsprogram?

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-02-03 23:08

Det vil du - naturligvis aldrig kunne finde! Et word DOKUMENT!!!! Er jo et dokument , og altså skrift. Der er noget du helt har misforstået et sted, prøv at forklare dig lidt.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-02-03 23:18

Alle filer har noget der hedder "extension", som du selv nævner *.doc og *.gif... jpg osv. de 3 bogstaver beskriver filtypen og hvilket program de "tilhører".
Du kan nok finde programmer der kan læse mange forskellige filtyper, men - intet program vil kunne læse en filtype med ukorrekt extensions, så får du bare en fejlmeddelelse.
mvh. lillemig

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-02-03 23:28

Hej lillemig

Behovet for nærmere forklaring kan jeg ikke få øje på.
Sandsynligvis har du ret i, at det slet ikke kan lade sig gøre
at konvertere en doc-fil til en gif- eller jpg-fil.
Men indtil videre er jeg optimist og afventer yderligere kommentarer.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-02-03 23:30

Jeg fortsætter lige lidt, for du har jo nok set (noget) et sted med at "konvertere" eller omsætte f. eks. *.gif, *.jpg, *.tiff!?
Altså - indenfor filtypen, her er det jo billeder - kan der omsættes. Du kan også omsætte Word (*.doc) så der kan læser i andre "TEKST" editor programmer, men der er grænsen altså.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-02-03 23:39

Jeg så ikke dit indlæg!
Men ang. "behovet for nærmere forklaring", så ligger det jo i at:
*.doc er en tekstbehandlings fil, bygget op efter de principper, hvordan forestiller du dig et dokument "behandlet" i et billedredigeringsprogram??????
Du kan med en scanner (tage et billede) læse en tekst - som så kan redigeres - i et tekst program. Er det der vi er nu?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 22-02-03 23:43

Hej Rellom

Jeg har selv ofte brug for at anvende f.eks. et .doc dokument som en billedfil.
Det kan du sagtens gøre, hvis du har en scanner. Scan dit tekstdokument og gem det som .jpg fil eller lignende.

Håber denne løsning løser dit problem

Med vebnlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-02-03 23:44

Nej, jeg ønsker at åbne et word-dokument direkte i et billedbehandlingsprogram og viderebehandle det der.
Om - og hvordan - det kan lade sig gøre, aner jeg som sagt ikke. Men jeg er fortsat optimist.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-02-03 23:50

Hej Frank

Mit indlæg ovenfor var stilet til lillemig.
Men løsningen med at scanne et tekstdokument ind og gemme det som billedfil
kendte jeg godt i forvejen.
Muligvis vil jeg det umulige.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 23-02-03 00:17

Jeg nåede også at få nævnt scanneren, men det er da OK du er optimist og positiv indstillet
Men hvad hulen vil du opnå, hvad forventer du?
I et billedbehandlings prg. kan du skrive tekst, og du kan sætte billeder ind i et tekst prg. men de er jo hver for sig "overordnet" fokuseret på deres speciale, og indenfor begge genre er det jo et enormt stof! Det er noget af EET STOR SUPER PROGRAM du ønsker. Når jeg tænker på Word og Photo Shop så flipper jeg helt ud ved tanken om de "flettes" sammen.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-02-03 00:49

Hej lillemig

Det kunne blive en interessant diskussion - men det har jeg desværre ikke tid til.

Jeg venter lige til engang i morgen eftermiddag - og hvis dit synspunkt til den tid stadig står
uimodsagt, vil jeg acceptere din første kommentar som svar.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 24-02-03 11:04

Kan ikke lade sig gøre.
Den eneste mulighed jeg kan se, er at benytte Adobe Acrobat (ikke Acrobat Reader).
Det er godt nok ikke et billedbehandelingsprogram så grafikken kan ikke manipuleres, men du kan arbejde videre med teksten.
Men jeg kan bare ikke se formålet.

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 150 point
Dato : 24-02-03 11:17

Hej Rellom m.fl.!

Der findes flere metoder til at få vist et word-dokument som en billed fil i eks.v. jpg eller bmp m.fl.

Man kan tage en print af selve skærmen med et skærmkopi-program. Windows har sit eget; men dette kan desværre kun gemme i få formater.

Men med Printkey (Printkey 2000 eller Printkey Pro) har man muligheder for at gemme i flere formater bl.a. JPG, GIF, BMP m.fl.

En 30 dages prøveversion af Printkey Pro kan downloades via:
http://www.warecentral.com/

En anden mulighed er at udskrive dokumentet til en fil eller til en PDF.fil med PDF-mailer der så igen kan læses af Adobe Acrobat.

Man kan læse mere om PDF-mailer og downloade en gratis PDFMailer Promotion vers. via:
http://www.pdfmailer.com/cgi-bin/pdfmailer/main.cgi?lan=us&file=startframeset

Man kan se eksempler på udskrift via:

I kan hente programmet via:

http://www.paralink.com/Vfs/cgi-bin/vf-logindom.cgi

Domain: Memory_DK
Username: Kandu
Password: Alt

Billederne er gemt i mappen "Billeder MM" og hedder og vedrører:
Fra-Word.jpg Kopi af skærmbillede lavet med Printkey
kandu_dk_dk_spg_11846.pdf Udskrift fra Kandus web-side, der er lavet med PDf-Mailer og
kan læses med Acrobat Reader
Microsoft Word - dskprtrb_doc.pdf Udskrift fra Word der er lavet med PDf-Mailer og kan læses
med Acrobat Reader

Jeg har endvidere lagt en free-ware version af Printkey 2000 op som man downloade fra mappen "Div-Software" og programmet hedder: "Printkey2000-setup.exe"

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-02-03 11:30

Hejsa,

En lille forsigtig bemærkning, det her er vist ved at rulle sig ud til en hel lavine. Prøv det lille program som hedder Irfanview og som gratis kan downloades på www.irfanview.com det kan konvertere de fleste fil formater + en hel del andet.

Hygge... og fortsat god "jagt"

Søren

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-02-03 11:43

Hej Søren m.fl.

Ja , det er også et program jeg tit anbefaler, det kan også tage kopi af skærmbillede eller en del deraf og man kan derefter gemme i flere forskellige formater; men hvis der er mere en en side på skærmen skal man tage kopien af flere gange - derimod klarer Pdf-mailer flere sider skærmbilleder på en gang.

>Catbody - jeg har haft brug for at gemme en tekstfil med billeder i JPG eller andet format i de tilfælde hvor man eks.v. sender kort med tekst eller ikke ønsker, at der umiddelbart skal kunne rettes i filen.

I de tilfælde har jeg brugt at gemme i jpg-format.

Men i stedet for at bruge Word kan man bruge at andet tekstbehandlingsprogram hvor man har mulighed for at gemme teskt og billeder i en samlet jpg fil. Et program der kan det er eks.v. Micrografx picture Publisher.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 24-02-03 11:57

Nåååå! - Hvis du ikke vil viderebehandle selve den tekst og grafik fra *.doc som du indsætter i dit grafikprogram / dtp program, kan du jo bare kopiere det hele i dit dokument og indsætte det i dit grafik-/dtp program, hvor der så vil være mulighed for at tilføje noget som et "ekstra lag", hvid du vil have yderlige effekter/tekst på.
En bedre mulighed, hvis du ikke ønsker redigeringsmulighed i dokumentet, er, at gemme/udskrive det som en *.pdf fil
som så kan læses og udskrives med Acrobat Reader. .pdf-formatet har jo også den store fordel, at det næsten ikke fylder noget.
Der findes flere shareware/freeware programmer der kan det.
Vend tilbage his du vil have et link eller 2

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-02-03 12:06

Hmmm - ikke forstået!

Men dine kommentarer Catbody kan da ikke være til mig - har da selv beskrevet flere løsningsmuligligheder bl.a. med pdf-filer.

Så jeg har ikke brug for flere!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 24-02-03 13:15
Godkendelse af svar
Fra : Rellom

Dato : 24-02-03 20:00

1000 tak for svaret, Bjarne_H. Det er altid rart, når ens optimisme bekræftes af virkeligheden.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 24-02-03 20:19

Også en tak til Bjarne_H fra mig.
Der lærte jeg s.. da også noget, der er nemmere end det jeg normalt bruger

M.v.h.
Franksp

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-02-03 21:26

Hej Rellom og Fransp m.fl. - selv tak - det er altid rart, at noget af det man skriver kan bruges!

Jeg bruger selv Pdf-mailer og Printkey 2000 ret meget og sparer derved på de dyre og tunge udskrifter.

Mvh
Bjarne