/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Dropdown meny i excel
Fra : boro23
Vist : 1702 gange
200 point
Dato : 13-03-08 16:31

Kan man lave en dropdown meny i excel, som man kan bruge til hyberlink og bogmærker, da jeg har et regneark der virker ret uoverskuelig? Jeg kunne forstille mig at når man klikker på den tekst der står i dropdown menyen kunne referer til en til en bestemt celle eller område i arket, ligesom når man laver et bogmærke. Håber nogen kan hjælpe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-08 19:01

dropdown har jeg ikke kigget på.

Hyperlink/bogmærke:

I celle c7 skiver du noget eks. abc

Stå i celle A1 > indsæt > hyperlink > klik på [bogmærke] > skriv den celle du vil hen til og det ark du vil bruge eks. Ark1 > ok > ok

Klik på dit hyperlink >>>>>>>>>>>>> og du hopper til ..........C7
h-klik på celle A1 > vælg hyperlink > rediger > lav den tekst du vil se.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-08 19:10

Jeg tror ikke det er måden, og slet ikke nødvendigt, at bruge link i Excel...

Jeg ville udnytte de mange sheets oven over hinanden:

Hvis noget er for uopverskueligt laver du bare detail beregninger i underliggende sheets,
og summerer på øverste niveau...

Det har jeg selv gjort utallige gange; et eksempel: Kender du sudoku?

Her har jeg på 3 underliggende niveauer opstillet kriterier for søjler, rækker og små bokse,
ovenover summeres så de tre del kriterier...

Er du med på hvad jeg mener? Skal vi udveksle sudoku programmer?? Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-08 19:13

Hvis det er pivot du mener Svend G - så er det ikke nemt at tumle med.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-08 19:18

Nej, ikke pivot, også for svært for mig, Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-08 19:39

Ok

Men > boro23
hvis du h-klikker på et tomt område på værktøjslinien og vælger tilpas.
kommandoer > kontrolelementer > her kan du lege med boxe og det er nok en kombinationsboks du skal bruge.

Jeg har brugt det i Access - men det er for længe siden.

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 13-03-08 19:51

Det er muligheden for en dropdown meny jeg ønsker, jeg kan ikke rigtig bruge jeres forslag. Jeg ved det er en noget utraditionel ønske, men håber der en af Jer derude der har en løsning.

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 13-03-08 20:01

Har prøvet kontrolelementer og formulare, men kan ikke finde ud af og sætte tekst ind og aktivere hyberlink på teksten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-08 09:14

Så må vi håbe at Sion dukker op, for han ved en del om Excel.
http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=48531

Kommentar
Fra : sion

Dato : 11-04-08 19:19

Jeg ved ikke, om du stadig søger et svar... Men nu får du i hvert fald min idé.

Det er lavet i Excel 2007, men må fungere på samme måde i Excel 2003.

Indsæt en ActiveX kombinationsboks (drop down-menu). Jeg mener ikke, det kaldes ActiveX i Excel 2003, men det skal være dén, hvor man kan højreklikke og vælge 'Egenskaber' og 'Vis programkode'.

Under kombinationsboksens egenskaber skal du definere LinkedCell, hvori det, du vælger i Drop Down-menuen, skal stå. Jeg har i eksemplet brugt "G6".
Under egenskaberne skal du også definere ListFillRange, som er det celleområde, som skal give valgmuligheder i Drop Down-menuen. Jeg har brugt "F6:F8".

I cellerne F6, F7 og F8 har jeg skrevet henholdsvis "A1", "A2" og "A3", som er de celler jeg skal kunne vælge i Drop Down-menuen og derved skifte markering til.

Højreklik på kombinationsboksen og vælg 'Vis programkode'. Visual Basic åbnes, og du indsætter følgende kode:

Kode
Private Sub ComboBox1_Change()

Celle = Range("G6").Value

Range("" & Celle & "").Select

End Sub

Husk lige at tjekke, at navnet på din kombinationsboks er "ComboBox1".

Nu skulle markeringen i dit regneark gerne skifte til enten A1, A2 eller A3, alt efter hvad du vælger i Drop Down-menuen.

Prøv dette og skriv endelig igen, hvis der er spørgsmål.

Simon

Kommentar
Fra : IPAA

Dato : 05-05-08 00:45

Hej Boro23

Prøv denne rutine:

Private Sub ComboBox1_Change()
Ark = Application.WorksheetFunction.VLookup(Range("E1"), Range("Index"), 2)
Celle = Application.WorksheetFunction.VLookup(Range("E1"), Range("Index"), 3)
Worksheets(Ark).Activate
Worksheets(Ark).Range(Celle).Select
End Sub

Comboboxen etc. skulle så se cirka sådan ud:

http://Billedeupload.dk/showpic-1885.jpg

Området 'Index' er:
F1:H5