/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Pizzaria's dej ?
Fra : iOliver2
Vist : 4130 gange
100 point
Dato : 12-03-08 18:20

Nogle der har opskriften, og fremgangsmåden på pizzadejen som de fleste pizzariaer bruger ?
Og eventuelt opskriften på dejen til kebab rulle brød ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-03-08 18:30
Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-03-08 18:36

Ingredienser:
1 kg. hvedemel
5 dl. vand 30 grader C.
1 pk. gær
3-4 spsk. god olie
2 spsk. sukker
1 spsk. groft salt

Opløs gæren i vandet. Bland resten sammen med vandet, gem dog mel til at ælte på.

Ælt dejen rigtig meget – og drys lidt mel på og skær et kryds og lad dejen hæve under noget cellofan en halv times tid.

Der er dej nok til 2 bageplader, og hvis man ønsker en tynd bund er der nok til 4 pizzaer.

Hav en god pizza aften og husk frisk basilikum, det giver smag…

Og hvis du har dej i overskud, så lav nogle kager (boller) med lidt kanel, sukker og olie.

Tips:

Dejen kan også gemmes i køleskabet til senere brug (så bliver den i øvrigt lidt mere sprød).

Den hurtigste tomatsovs er en 1 dåse flåede tomater, en dåse pure, lidt olie, eet drys oregano
og et hakket løg.

Lad det simre mens dejen hæver.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 12-03-08 18:53

Lader den lige stå lidt endnu, min din de ser rigtig god ud smokey
og også lidt tips på dit link helle

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 12-03-08 19:17

Eller køb den i Metro. Ligesom pizzeriaerne.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-03-08 19:28

Jamen så får du lige opskriften fra en prof.

Hjemmelavet pizza
Ingredienser:
Pizzadej:

225 g. mel
1 1/4 dl. vand
2 spsk. olie
25 g. smør
1 tsk. salt
5 g. gær (ca. en tiendedel af en pakke gær)

Tomatsovs:

1 ds. flåede tomater
1 spsk. olivenolie
1 knivspids salt
1 fed hvidløg
1/2 spsk. Oregano
4-5 blade frisk basilikum

Opskrift:
Dejen:

- Dejen skal hæve i ca. 2 timer ved stuetemperatur
og sættes derefter i køleskabet natten over.
Næste dag tages dejen ud af køleskabet, en halv
time før pizzaen skal laves.

Den lange hævetid er ikke højest nødvendigt - men giver det bedste resultat.

Tomatsovs:

Det hele kommes i en blender og køres indtil sovsen er jævn.

Fyld:

Ud over tomat-sovsen dækkes pizzaen med ost og fyld efter ønske.

Fremgangsmåde:

- Her er Pizza DK's bedste råd til en professionel pizza-bagning:

- Dejen skal rulles meget tyndt ud, for at bunden bliver lækker og sprød.

- Ovnen skal være meget varm, gerne 300 grader (alternativt ovnens max.-temperatur).

- Ovnen må ikke stå på varmluft.

- Pizzaen bages nederst i ovnen til den er gyldenbrun, ca. 6-8 minutter alt efter ovnens kvalitet og styrke.

God appetit fra Pizza.dk

http://www.p2n.dk/opskrift/29.php

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-03-08 21:13

pizzariaer
Nej det hedder pizzeria . Det skal være flertal hvis de laver mere end en pizza.

dejen køber man i Italien hos bageren .

Her i Danmark kan man købe gær hos købmanden, og der er tradition for hjemmefremstilling af dej.

Den laves af vand og gær med mel til konsistensen bliver tilpas , efter æltning. der skal ca. 0,5 l vand til 1 kg hvedemel.

Forholdet mellem mel og vand afhænger af melets tørhed og kvalitet. Opskrifter med faste mål duer ikke.
Nogen tilsætter lidt olie, salt eller sukker. Det er en smagssag . Kom højest to spiseskeer olie i pr kg mel.

De kyndige vil bemærke at det er samme dej , som til franskbrød.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 14-03-08 20:31

Transor
- Jeg kan da ikke tro at nogle pizzeria laver dej af bare vand gær og vand ?
De opskrigter længere oppe ser fornuftige ud ? :)

Kommentar
Fra : johsstroger

Dato : 12-04-08 19:32

hej. Jeg har også prøvet flere forskellige opskifter, men ingen af dem er så gode som denne her:
Ingredienser: 50 g gær
2 dl skummetmælk
1 helt æg
1 æggehvide
2 tsk sukker
1 tsk salt
500-600 g hvedemel
Gæren udrøres i lunken mælk. Sukker og æg sammenpiskes og tilsættes. Mel og salt blandes og tilsættes gradvist. Dejen ældtes godt og hæver i 20-25 minutter.
bages i ca. 20 minutter ved 200 grader C, nederst i ovnen.
Det er faktisk en opskift på kanel snagle, men er kanon god til pizza og boller, også er den fedtfattig. Held og lykke med opskiften, håber du bliver ligeså glad for den som mig.