/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Værktøjscontainer.
Fra : 15063637
Vist : 2503 gange
100 point
Dato : 11-03-08 19:56

Skal der bruges en aut. installatør til at lave fast installation i en værktøjs/arbejdscontainer?

Containeren monteres med en 32A CEE indgangsstik, herefter en tavle med HPFI og div. automatsikringer. Ud fra tavlen laves den faste installation, med lys og diverse stik.

Containeren vil blive brugt rund i hele verden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-03-08 20:00

Ja der skal altid bruges installatør til at lave fast installation. Også arbejds/lager containere.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-03-08 20:03

Det skal der Da i allerhøjeste grad, Lige så snart der er tale om stærkstrøm nyinstallering så skal der en aut. på.
i sær i en jern container er det netop vigtigt med sikkerheden. Jern leder som bekendt strøm. (jordforbindelse.
er det inden for industri er det om et par måneder ike nok med de HPFI ér vi kender i dag, der skal bruges nogle nye modeller.

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 11-03-08 20:18

Hej Stig54

Kan du uddybe det med de HPFIér der skal bruge om et par måneder i forhold til dem vi bruger idag?

Mvh 15063637

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-03-08 20:53

Citat
Skal der bruges en aut. installatør til at lave fast installation i en værktøjs/arbejdscontainer?

Næ, det skal der egentligt ikke. Der er 2 grunde til det ikke er et krav.

1 Det er jo lige nøjagtigt ikke fast installation (den bliver jo sat til med en forlængerledning).

2 Den skal jo nok ikke lige bruges i Danmark (hvor vores regler gælder). Vores regler gælder altså ikke i resten af verden (selvom der er mange der tror det).

Men er du ikke selv helt sikker på (og ved) hvordan det skal laves, vil jeg da tilråde dig, at få en elektrikker til at hjælpe dig.

MVH

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-03-08 21:27

kun at jeg ved at min søn som er elektriker har været på kursus i opgradering af HPFI afbrydere da der kommer nyere strenge krav i første omgang i industrien. Så de skal snart ud og skifte en masse HPFIére.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 12-03-08 22:10

1.: I en arbejdscontainer eller en skurvogn for den sags skyld - skal installationen laves af en der har autorisation i det land hvor den fremstilles... men den skal opfylde kravet til installationer i de lande hvor den bruges. Sidstnævnte er dog ikke installatørens ansvar.

2.: HPFI afbryderen som der bliver talt om - er den samme som vi har kendt, og sat op i mere end 10 år efterhånden.. I meget lang tid har det nemlig været sådan at man i boliger ikke længere måtte opsætte HFI afbrydere. Det nye er at ALLE installationer nu skal være sikrede med mindst en HFI afbryder.. Findes den ikke på stedet i forvejen skal der monteres en HPFI..

Det betyder i praksis at der ikke er så mange steder som de fleste tror at relæet skal skiftes.

Forskellen på de forskellige afbrydere er:

FI.: afbryder på 0,2 sek. ved en fejlstrøm > 500 mA

HFI.: afbryder på 0,2 sek. ved en fejlstrøm > 30 mA men kan desværre mættes magnetisk af overharmoniske svingninger fra elektronik så de ikke kan slå fra.

HPFI.: afbryder på 0,2 sek. ved en fejlstrøm > 30 mA uanset mængen af overharmoniske svingninger. HPFI'en har iøvrigt den sidegevinst at den ikke så let slår fra i tilfælde af tordenvejr som de gamle typer.

I tilfælde hvor man har brug for at anbringe flere H(P)FI afbrydere efter hinanden i samme strømkreds findes der selektive modeller med en udløsetid der er lidt længere end de 0,2 sekund, men det er ret sjældent at man kommer ud for dem.

Annuller spørgsmålet
Fra : 15063637

Dato : 25-05-08 08:46

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål