/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Felicia anlæg og batteri
Fra : dayworker24
Vist : 895 gange
300 point
Dato : 10-03-08 22:40

Hej. Jeg har lige købt en skoda felicia combi 1.3.

Nu vil jeg så gerne have anlæg i bil (dog skal det siges at det ikke skal kunne buildre ruder ud osv)
Det er kun for at give musikken en bundlyd. Det er også når man er vandt til en subwoofer hjemme, så er det svært at undvære.

Nu de egentlige spørgsmål.
Subwooferen jeg har er en 12 tommer 600 watt.
http://thansen.dk/product.asp?c=1686554966&n=1200267971&pn=1227393611

men hvad forstærker kan trække den? og kan forstærkeren også trække et par højtalere ved siden af?

Jeg tænkte lidt på denne, men hvad siger i? og vil den kunne tilkobles et normalt anlæg (med cd afspiller)
http://thansen.dk/product.asp?c=1686554966&n=1200266496&pn=-2140109614

Nu til den trælse del. Ville bilens batteri kunne trække anlægget ved siden af, eller ville den bukke under?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-03-08 00:31

Man kan ikke få vedvarende 600 W ud af en forstærker i en bil med 12 V. Det har ikke noget med akkumulatoren at gøre .
12 V spænding vil være for lidt til at drive en forstærker med sådan en effekt i 4 Ohm. Det viser en simpel hovedregning. Der kan selvfølgelig være en spændingsomsætter i forstærkeren, men det vil blot øge tabene og give ekstra varmeudvikling.
En normal generator i en bil ved vedvarende kunne give omkring 500 W (noget mere i visse store vogne), hvoraf ca. 150 W går til kørelyset og 50 til tænding, indsprøjtningscomputer osv. Der er ikke 1000 W tilovers til at drive en 500 W forstærker.
Selv med en god virkningsgrad af forstærkeren vil man overbelaste generatoren og der ville blive for varmt i bilen.

De 600 W til højtaleren og forstærkerens opgivne effekt er vel også ren fantasi.

Lad være med at læse den slags nonsens reklamer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-08 16:52

Sludder transor (igen igen).

0 problem at lave en switch mode strømforsyning der kan puste en forstærker op på de effekter. Og du kunne bruge den i en bil uden at lægge batteriet ned, idet du ikke ville kunne være inde i bilen, hvis du bare nåede i nærheden af den halve effekt, afsat i en god basenhed. Nu er TH's basser billigt kina-skrammel. Og gav du den vist kasse 500 Watt, vil den baldre sig selv og der går antagelig ild i enheden. TH subs har ikke just ry for at være specielt ydedygtige og holdbare.

Men find dig en god flere-kanals effektforstærker med indbygget elektronisk deling. Monter 2 fuldtoner i dørene. 2 6x9" i hattehylden. En passende dunker i bagagerummet.

http://www.carfi-danmark.dk/shop/index.php?page=shop.browse&category_id=33&option=com_virtuemart&Itemid=38

Dem her tror jeg mere på end TH