/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
2xstyresystem (2k i Xp)
Fra : guitarjoe
Vist : 509 gange
50 point
Dato : 22-02-03 15:26

Det er garanteret et spørgsmål som er besvaret utallige af gange, men jag har ledt efter et svar uden held. Jeg vil gerne installere win 2k i Xp, hvis det kan lade sig gøre. Formålet er at kunne vælge styresystem ved opstart, og helst skal installationen kunne foregå uden at skulle røre ved Xp, som ligger på den primære partition. Jeg har prøvet at installere fra wín 2k cd ved opstart, men så fungerer win Xp ikke. Kan man bare installere 2k i det nyværende styresystem? Har man så mulighed for at vælge ved opstart?

Kommentar
Fra : Baxx65

Dato : 22-02-03 15:32

Hvis du vil kunne dual-boote, skal du installere W2K inde fra din XP. Så skulle systemet selv sørge for at lave boot-menuen til dig.

Altså - start din XP, sæt W2K skiven ind, og installer...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-02-03 16:23

her er rækkefølgen angivet:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;306559
der stå win2000 før xp,så hvis du prøver Baxx65 råd hvis det gå godt er det selvfølgeligt ok,så har jeg ikke ret,
heller ikke med support-linket men hvis det ikke gå godt kan det være du skal derpå skal boot fra xp cdrom)sættes i bios til boot fra cdrom først):
Følgende meddelelse vises på skærmbilledet Velkommen til installationsprogrammet:
Denne del af installationsprogrammet forbereder Microsoft
Windows XP til at køre på din computer:

Hvis du vil installere Windows XP nu, skal du trykke på ENTER.

Hvis du vil reparere en Windows XP-installation ved hjælp af genoprettelseskonsollen, skal du trykke på R.

Hvis du vil afbryde installationsprogrammet uden at installere Windows XP, skal du trykke på F3.
Tryk på ENTER for at installere Windows XP.

Tryk på ENTER for at installere Windows XP. Tryk på F8 for at acceptere licensaftalen på skærmbilledet Windows XP Licensaftale.
Tryk på ENTER for at installere Windows XP. Sørg for, at den aktuelle installation af Windows XP er markeret i boksen, og tryk derefter på R for at reparere Windows XP.
Tryk på ENTER for at installere Windows XP. Følg vejledningen på de resterende skærmbilleder for at geninstallere Windows XP. Når du har repareret Windows XP, kan du blive nødt til at aktivere Windows XP igen.

så tror jeg at din dual-boot menu er iorden igen,med både xp og win2000,men den rigtige måde er først win2000 og
så xp mener jeg.Og din xp er IKKE bevaret som den er nu,men reparet og det var jo ikke det du ville...

Kommentar
Fra : guitarjoe

Dato : 22-02-03 17:28

Tak til begge, især xou for den uddybende forklaring. Jeg har lige et tillægs spørgsmål. Jeg har opfattelsen af at der ikke er den helt store forskel på win 2k og Xp, er et rigtigt? Ville det være bedre at installere Win 98 for eksempel og Xp for at dække en breddere programskompatilitet?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-02-03 17:51

sæt xp i drevet når windows køre - vælg kontroller system kommubilitet
så kan du se om der køre godt med xp altså dine hardware,programmer...hvis ikke er w2k nok det bedste vælg da det acceptere næsten alt...
jeg har selv win98 og xp på min,så w2k er vel osse lig xp men ikke med så meget soft,somme filsystem ntfs(kan osse være fat(32) så det kan ses fra win98,men der er en del fordele ved nfts så vælg det,
men hvis der ikke problemmer med xp ting så er det vel xp du skal have,men win98>< w2k,hvis du kan lig at gå rundt mellem styresystemmer kan du del din harddisk i 3(hvis du kun har en harddisk)og lave en multiboot >win98>w2k>xp i den række følge.... hvorfor ikke ....

Kommentar
Fra : guitarjoe

Dato : 22-02-03 18:10

xou, du er en gutter-mand eller kvinde! vil du lige svare på et sidste spørgsmål inden du får dine velfortjente point? Skal der begyndes med den primære partion? Altså skal 98 så lægges på den primære og så fremdeles?

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 50 point
Dato : 22-02-03 18:19

(mand er jeg)jeg mener at det er den primare partitiom win98 skal være på,men den vælger nok det selv...husk at win98 fylder lidt så 3gb er vel nok osse til nogle spil,hvorimod xp skal minium have 1.5 gb bare for at kunne køre godt nok,så go fornøjelse.hvis der er noget så skriv igen,finder evt et program der kan se filer på ntfs fra fat.
der er iøvrigt ikke svar mulighed mere så du skal blot finde en kommentar at acceptere...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-02-03 18:23
Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-02-03 18:50

Mange ældre programmer kan ikke køre i WinXP, men sagtens i Win2k.
Så hold dig til Win2k som styresystem nr. 2. Det er langt mere stabilt end Win98.

Godkendelse af svar
Fra : guitarjoe

Dato : 22-02-03 19:02

Tak for svaret xou. Hurtig hjælp er dobbelthjælp og linkene er bare ekstra guf til den uvidende som mig selv. Endnu engang tak