/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Sokkelpuds og under vinduer
Fra : sasos
Vist : 2168 gange
60 point
Dato : 10-03-08 04:04

Hej alle også fagligt vidende !
Jeg har lige fået bygget hus og derved selvfølgelig også fået pudset sokkel som er leca sten.
Spørgsmål: Er der nogen krav til hvor tyk en sokkel puds skal være?
Er der noget krav til hvor meget fald der skal være på sokkel under vinduer der er til gulv det vil sige står på sokkel?
Hilsen SAS

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 10-03-08 05:01

nej der er ikke nogen krav om det i byggerelemanget
men der er nogle standarter en håndværker normalt holder sig indenfor

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-03-08 05:51

Her er en video om hvordan du skal gøre

http://www.mur-tag.dk/muc/video/liste.asp#

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-03-08 07:38

Citat
Er der noget krav til hvor meget fald der skal være på sokkel under vinduer der er til gulv det vil sige står på sokkel?

Ovenstående sætning er for mig uforståelig.
Der er ikke nogen lov om tykkelse, men en regel siger 10 mm., og betragt det ikke som det skal være sådan, for det kan være mere og mindre.
Og hvis du mener fald på solbænk, så er der ejheller nogen lov der, men vandet skal da kunne løbe af.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-03-08 15:56

Har du kikket i mit link med videoerne??

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-03-08 18:40

10 - 15 grader

normalt afsluttes fundamentet med to rækker lecablokke eller lecatherm sokklen skal pudses ca 42 cm ned altså begge lecasten så de ikke kan suge vand.

per