/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Risiko ved install. i bad
Fra : myg
Vist : 1331 gange
100 point
Dato : 09-03-08 22:35

Jeg vil gerne opsætte spots over spejlet over vasken i badeværelset. Vaskesektionen er placeret i et indhug, så der på højre side er væg i 2 m. højde ind til brusenichen.
Spottene skal sidde i ca. 180 cm. højde på væggen over vasken vinkelret på brusevæggen.

Jeg er godt klar over, der er nogle regmed 120 cm. osv. og på armaturet står der, at det ikke må opsættes i bad, men:

Vil der rent faktisk være nogen større risiko ved at opsætte det som beskrevet?
Vi er kun voksne i familien, og jeg kan ikke forstille mig, at der skulle kunne komme vand i nærheden af armaturet.
Der kan være damp i rummet, ja - men kan det gøre skade?

Ved stadig godt, det ikke er helt lovligt, men er det farligt ?????

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 22:51
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 22:53

Hvis der står på amaturet det ikke må sættes op i badeværelse ville det da være dumt at gører det hva med evt forsikring hvis der sker noget uforudset ???

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 22:55

Og du skriver at der kun er voksne ....Kan du garanterer at der aldrig vil komme et bar derind ? Nej vel så du har jo allered svaret på et badeværelse eller i et vådrum er det vigtigt at følge foreskrifterne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 22:55

svaret på det sku der stå

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-03-08 23:09

Det er da lige gyldtig om det er børn eller voksne man slår ihjel... Underligt argument.

Hvorfor ikke bare lave det lovligt?

vh Ben

Accepteret svar
Fra : muldvarp1

Modtaget 50 point
Dato : 10-03-08 04:43

Nu lader det jo til at lamperne skal monteres i "badeværelset" og ikke i "badet" der er da nogen forskel,selvfølgelig må der opsættes lys i badeværelset ,det findes jo da alle steder,man må jo også have stikkontakter bare de er placeret mindst 180cm oppe.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-03-08 07:39

køb lamper der er beregnet til formålet og godkendt

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-03-08 15:50

Der er bare det ved det, at der ikke fås mange lamper, som er godkendte til bad - så ville jeg selvfølgelig vælge sådan en i stedet for.
Sune glem lige de åndssvage kommentarer og prøv at følge min tankegang i stedet for. Det er et ganske OK link, men det fortæller ikke så meget om lige dette problem.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-03-08 16:29

Lovkrav kan ses i Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6 kapitel 701
- Når det er sagt at er der forskellige lovkrav og område indelinger.
Der er placering over 2,25 gulv og krav til indkapsling.
- Når der står det ikke må opsættes i Bad er der måske bare en begrænsning til områder da der er forskellige lovkrav til forskellige områder (Zoner) i baderummet.
- Endvider er der nogle gange problemer med at lave belysning helt lovlig i små badeværelser. (Gamle ejendomme hvor toilet er indraget og til kombineret toilet og brugeseområde, ved håndvask.)
- Når du taler om Risiko (handler som sandsynlighed for fare og hvorhyppigt hazzard kan forekomme) giver det ikke mening da konsekvensen ved faren er stor. Når det går galt med strøm kan det gå meget galt.
- Hvad med at få et tilbud og forslag fra en Aut. Elinstalatør, han kan komme og kigge på hvad der er af muligheder. Det koster som regl ikke noget at få en pris og løsningsforslag.
- Hvis dine egne lamper kan anvendes, ved en lidt anderledes placering - eller at de er lovlige i en anden Zone, vil du kunne sove roligt om natten.
Der er jo ikek grund til at lave noget ulovligt (farligt) - hvis man kan lave det lovligt..
vh Ben

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-03-08 06:30

Område 1 er begrænset vandret af den øvre begrænsning af område 0 og et plan 2,25 m over baderummets gulv, og lodret af en flade, der omgiver badekarret eller brusebadets bassin.
For brusere uden bassin er den lodrette begrænsning en krum flade med en radius på 0,6 m fra brusehovedets normale placering under badning
Rummet under badekarret eller brusebassinet er også område 1, uanset om det er åbent eller inddækket, se fig. 701B.
Område 2 er begrænset af et lodret plan 0,60 m uden for område 1 samt af gulvet og det vandrette plan 2,25 m over gulvet.
Område 3 er begrænset af et lodret plan 2,40 m uden for område 2 samt af gulvet og det vandrette plan 2,25 m over gulvet.

701.471.0 I område 0 må der kun anvendes beskyttelse ved SELV med en nominel spænding, der ikke overstiger 12 V vekselspænding (effektivværdi) eller 30 V ripplefri jævnspænding. Strømkilden skal anbringes uden for område 0, 1 og 2.

701.512.2 Materiellet skal mindst have følgende kapslingsklasse:

I område 0: IPX7
I område 1: IPX4
I område 2: IPX4
I område 3: IPX0

http://www.e-pages.dk/nordlux/4/24

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-03-08 10:56

Jeg er meget i tvivl om hvilken zone spotten kommer til at sidde i. Kan nogen hjælpe ud fra følgende beskrivelse.
Den korteste vej fra spot til armatur er 95 cm. men det er GENNEM en flisebeklædt skillevæg som der ikke kan komme vand gennem.
Den korteste vej jeg kan trække en snor er over skillevæggen og der er 120 cm.
Højden over gulv bliver 185 cm. og afstand ned til vask/armatur bliver 100 cm.

Ved alm. fornuftig anvendelse af alt burde der jo ikke være nogensomhelst risiko, men, men , men ....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-08 11:06

Ellers må du jo have en med 12 volts adaptor placeret udenfor baderummet

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-03-08 11:13

Det var selvfølgelig en mulighed - men lige nu er problemus bare, at hende der laver frikadellerne, allerede harkøbt lampen, som hun gerne vil have hængende der!
Så opdager jeg ved udpakning, at der på sedlen indeni står: Må ikke monteres i badeværelse el. lign.
Derfor hele denne polimik.
De kunne s.. da godt have skrevet udenpå kassen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-08 11:49

At leverer tilbage og købe en der må sidde der 12 volt eller en specielt beskyttet med jord

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-03-08 19:32

0:60 cm fra brusehoved 1: 120cm fra brusehoved

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-03-08 22:22

rotw: er det i fugleflugtslinie - altså gennem muren - eller den korteste vej man kan trække en snor !

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-03-08 20:31

brug en snor lav et mærke på 60 og et på 120 sæt "den" på brusehoved og se så på den måde hvilken området det er

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-03-08 01:55

Har du fået sat noget lys op på det badeværelse ???

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-03-08 14:01

Nej ikke endnu. Jeg snakkede i går med en, der mente at der kunne være en risiko for irring/rust på nogle armaturer hvis de sad i baderum, og det var defor den ikke måttee placeres der så .....

Jeg er stadig i stor tvivl om hvad jeg kan/skal/må/vil .......

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-03-08 13:34

1 først skal du finde ud af hvilken zone det skal side i
2 derefter får du en ip XX
3 så vælger du en lampe med denne ip så er den godkendt til dette miljø

vælger du det der hedde møbel-spot så er disse i mage gange i plast (til indbygning i hyller, skabe)

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 26-04-08 10:41

Tak for svaret muldvarp1. Også til alle andre.

Lysarmaturet er ophængt forsvarligt jordet og i aftstand til vandhaner.