/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Blød gummiliste igen..?
Fra : Mette_Dyhr
Vist : 3031 gange
20 point
Dato : 08-03-08 14:51

Ka' man gøre en gummiliste blød og dermed tæt igen ved at smøre den med silicone?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-03-08 14:53

Hej mette.

Jeg har gjort det på vores bil med en spray man kan købe på benzinstationerne

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 08-03-08 15:00

Jeg har engang købt sådan en stift (ligner en limstift) gu' ve' hvor den er ?

men jeg snakker ikke alm. vedligehold derimod genopretning af fordums tiders storhed.

Har sådan en sidehængslet rude ved bagsæde og jeg ka' se der triller en dråbe vand eller to ind på indersiden af ruden når jeg vasker dåsen.

Honi soit qui mal y pense.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-03-08 15:05

Ja sådan en rude har vi godt nok ikke !! Men det er en spray jeg købte. Den tror jeg da også kan komme bedre ind på lister osv. netop fordi den fordeler sig bedre ???

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-03-08 15:16

Jeg tror ikke at silicone blødgør en stiv gummiliste, men det vil beskytte mod mere udtørring. Hvis du ville forsøge at blødgøre den ville jeg foreslå at indgnide gummilisten i bremsevæske, men pas på det ikke kommer i forbindelse med lakken, da det ætser lak, og hvis du er uheldig kan du neotralisere bremsevæsken med alm. husholdningssprit, men det skal være ret straks.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-03-08 16:14

Jeg har "genoplivet" en gummiliste ved sideruden på en gammel Golf II med Pioner silicone (den i flaske med pensel), der skulle godt nok 4-5 behandlinger til. Så det kan lade sig gøre!

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 08-03-08 16:21

Det bliver aldrig helt godt igen. Gummi svinder med tiden og der dannes små revner. Det kan ikke regenerere, så inden du får set dig om var det bedre at finde en anden liste ved en autoophugger. Hvis det er en meget speciel bil, har jeg eventuelt nogle kontakter, men så er det ikke billigt længere. Et godt tip, hvis listen er hul er at skære en lille revne i gummiet og skubbe en blød sprinklerslange ind i hulrummet, så listen igen bliver tyk. Brug godt med silikone (eller sulfo hvis du ikke vil skældes ud af en autolakerer en dag).