/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Batteri Plæneklippere
Fra : svendgiversen
Vist : 6614 gange
149 point
Dato : 07-03-08 18:12

Vi (min kone) har hidtil klaret at slå vor græsplæne med håndskubber, men nu kniber det...

I stedet for de larmende, forurenende motor plæne klippere, overvejer vi at anskaffe el drevne.
Men uden ledning, den vil jeg hurtigt komme til at klippe over.
Og helst ikke rotor plæne klippere, der slår græsset i stedet for at klippe det.

Vi har en stor grund på over 1400 m^2 og godt halvdelen er græs;
kan en batteri drevet plæneklipper klare det på 1 opladning?

Er en batteri drevet plæneklipper en god ide?
Hvis Ja, hvilket fabribrikat og type kan så anbefales??

Og findes der oversigter for plæneklippere, som eksempelvis edbpriser.dk for PC udstyr???
På forhånd tak, Gitte og Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 18:22

Hvad med en havetraktor.....

Så dyre er de heller ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 18:24
Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 18:25

Læg mærke til baggrunden

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-03-08 18:51

Kender lidt til Black & Dekkers el rotorklippere. Den nyeste med LiOn batteri er ret god og jeg tror godt den vil kunne klare de ca. 700 m2 på en opladning, men forbered dig på en god travetur, for det er en lille bredde de klipper/slår i, og græsstet skal helst heller ikke være for langt.
Til en plæne af jeres størrelse ville jeg nu købe en benzinklipper som er selvkørende - eller som refi foreslår en havetraktor (med frontmonteret klipper - den ser ikke så sej ud, men kommer bedre ind i hjørnerne).

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 07-03-08 19:06

700 kvm. nej det skal du ikke regne med og den er næsten 2 dage om at lade op igen.

Men dine omgivelser vil æææææææææææælske dig for den.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-03-08 19:12

Det kan godt være jeg er lovlig optmistisk med 700 m2 det er ved nærmere eftertanke noget mere end jeg har slået, men opldningstiden er da langt fra 2 døgn ! Lad den stå til næste dag, så er der fuld skrald på igen.

Og for øvrigt mener jeg stadig at det ikke er den bedste løsning (jo måske for naboerne - men tænker de på mig? Nej vel?)

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 149 point
Dato : 07-03-08 19:22

Svend du skal have sådan en her og den kan hurtigt oplades igen http://scaptocs.bosch-pt.com/boptocs-sca/Category.jsp;jsessionid=A3F53C3B8BFAD1BC5A7DB618318CB102?division=aw&language=da-DK&ccat_id=87579
Citat
Bosch rotorklipper Rotak 43 LI

Til store plæner.Ved hjælp af to 36-V-batterier kan man klippe plæner på op til 600 m² med Rotak 43 LI. Og hvis du har behov for at klippe flere plæner, står ekstrabatteriet og lader op imens.

--------------------------------------------------------------------------------

Highlights

• Høj effekt - klipper også højt græs ved hjælp af 36-V-lithium-ion-batterierne (2 stk.)

• Efter bare 30 minutter er akkumulatoren opladet 80 %, efter en time 100 %

• 16 gange hurtigere opladning end på gængse akkumulatorer

• Altid klar til brug: Ingen selvafladning, ingen hukommelseseffekt

• Innovativ plænekam: klipning af plænen langs mure, bede og helt ud til kanten

• Op til 40 % lettere end traditionelle batteridrevne plæneklippere

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-08 19:23

Ladetiden passer lige med en kold eller to

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 07-03-08 19:32

myg,
sørg du nu for, at ha' dit på det tørre.

Desuden så er der jo nogen der skal starte med det gode, ellers ender vi jo i en konflikt lissom i Irland.

Det er da osse langt rarere for en selv og ens ører, med sådan en elektrisk klipper.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 07-03-08 19:37

Honda introducerer nu en ny selvkørende batteridrevet plæneklipper HRE 42B SD. Det er den første batteridrevne plæneklipper, som præstationsmæssigt kan måle sig med traditionelle benzin-plæneklippere.
At påfylde benzin, kontrollere olie og trække i startsnoren er nu en saga blot. Med Honda HRE 42B SD behøver man kun at trykke på startknappen og så er man i gang.
Enklere kan det ikke være og samtidig opnår man samme klipperesultat som med en konventionel benzin-plæneklipper. Desuden er Hondas batteri-plæneklipper yderst miljøvenlig. Ingen udstødning, lav støj og genopladelige batterier.

Tidligere har ingen formået at producere batteri-plæneklippere med et godt og effektivt klipperesultat. Med udnyttelsen af en moderne og innovativ teknologi, har det medført, at Honda batteri-plæneklippere får 60 % mere effekt end tidligere sammenlignelige plæneklippere.
Dette skyldes i høj grad den friktionsfrie overføring mellem batteri og motor, hvilket medfører, at næsten ingen kraft mistes undervejs. Hele batteriets styrke overføres til at give 100 % effekt. Det er samtidig den første batteri-plæneklipper, som klarer virkelige strenge forhold, f.eks. langt eller vådt græs.

Udover at den er lige så kraftfuld som en sammenlignelig benzindrevet plæneklipper, så er Honda HRE 42B SD meget mere lydsvag.
Da den kun støjer med 89 dB, kan den næsten anvendes på alle tidspunkter af døgnet uden at forstyrre. Som sammenligning kan nævnes, at der skal næsten 4 nye Honda batteri-plæneklippere til for at give det samme støjniveau som en almindelig benzindrevet plæneklipper.

Honda batteri-plæneklippere er meget enkle at anvende. Det er bare at sætte nøglen i, trykke sikkerhedsspærringen ind og køre. Med et fuldt opladet batteri kan man klippe med fuld effekt i ca. 45 minutter uden stop. HRE 42B SD vejer kun 36 kg og er derfor meget let at manøvrere. Hjertet i maskinen er en el-motor på 1500 watt og et 36 volts batteri. Med den intelligente oplader tager det kun 3 timer at genoplade batteriet til fuld styrke. Batteriet kan uden problemer genoplades over 500 gange, hvilket giver en batteri-levetid på omkring 20 år.

Få mere information på www.tima.dk eller kontakt: Lars Pries, TIMA PRODUCTS A/S,
tel.: 36 34 25 50 eller e-mail: salg@tima.dk.

Honda have- og parkmaskiner importeres og markedsføres af TIMA PRODUCTS A/S.
Som verdens førende producent af biler, motorcykler og motorer har Honda et uovertruffen teknologisk knowhow. Alt dette findes også indbygget i have- og parkmaskinerne. Det indebærer innovative løsninger og produkter med bedre præstation og højere kvalitet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-08 19:39

Den batteri drevne er et kompromis, jeg får aldrig min kone "med" på en havetraktor...

Og foreløbig kan jeg godt overkomme at styre den, næste gang måske en selv kørende/styrende?
Er ikke vild med Black and Decker; foretrækker Bosch, men som nævnt helst ikke en rotor klipper??

Hvad med priser/oversigter, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 19:43

6-14.000 for den selvkørende

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-03-08 20:30

Hvad mæ en ged ??

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-03-08 20:38

Jamen Mette: Det er da naboen, der skal gå foran, så kan jeg altid halte bagefter og desuden er jeg ikke uvenner med musikken fra en velkørende benzinmotor.
Dermed være ikke sagt at jeg synes om MIN nabos gamle utrimmede, osende og støjende (med hul i lydpotten) plænebørge! Jeg mener derimod nok, at jeg kan forsvare min egen maskine.

Jeg hører jo til den magelig type, der gerne vil spare 30% af gåtiden, og det med støjen behøver ikke være generende. Man tager selvfølgelig hensyn og klipper ikke lige medens naboens dagplejebørn skal sove eller midt i spisetiden osv. Så kan alle som regel godt klare mosten.

Det er heller ikke så forurenende med en veljusteret motor, som når mange fyrer med spånplader og trykimprægneret træ i deres brændeovne - men se, det er jo en helt anden sag !

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-03-08 20:42

Bosch er da også et bedre produkt, men jeg synes den Honda, som Smokei omtaler lyder spændende. Bare den har så stor en klippebredde, som de benzindrevne - det er jo batterimaskinernes Akilleshæl.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-08 20:53

Ja, jeg havde ikke set Smokei' s indlæg, da jeg svarede...

Nu bor jeg i Sønderborg, tættere på Flensborg end Hvidovre, så jeg vil lige sammenligne priserne?
Og her er refi' s 6-14.000 kr jo et godt, men ikke særlig præcist, udgangspunkt, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 21:01

Det kommer jo an på om den "selvkørende" også skal indeholde radio og køleskab

Der er flere modeller - derfor prisen....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-08 21:25

Det er ikke et problem med en rotorklipper hvis den er skarp Tit syntes folk (ligesom med biler ) at alt det man kan se er det vigtigste men en plæneklippers vigtigste opgave er nu endgang at skære græsset og ikke slå det af hvilket er tilfældet når skæret er slidt (nogle gange så det nærmest ikke kan ses hvor der har været et skær)og det sidder jo under modellen på en rotorklipper.Når den skal slibes er det ikke noget problem at tage kniven af og slibe den og efterfølgende at afveje så den er i balance.En cylinderklipper skal jo både have slebet bundkniv og cylinder som kræver en større adskillelse og det er ikke noget du selv kan slibe med mindre du er i besiddelse af en specielslibemaskine Altså en merudgift du lige skal tage med i dine overvejelser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-08 21:33

Jeg har og har i mange år haft en stiga lednings rotorklipper (jeg sliber også skæret en gang i mellem)
Ledningen er kun klippet een gang (7-9-13) og det var da naboen sage at der var kolde pils.
Det er en Stiga og jeg behøver ikke at rive græs bagefter for den har ingen udkast men pulveriserer græsset.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-08 21:50

Ja, det undrede mig også at Stiga ikke blev nævnt,
men rent snit med en rotor er jeg stadig skeptisk over for...

Hvad med en pris/performance sammenligning?
(bare i kroner, ikke i euro $).

Kan ikke finde euro tegnet på mit tastatur, Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-08 21:53

Alt gr. + e = €
Jeg kan da ikke huske hvad den kostede....................det er mange år siden vi købte den.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-08 22:11

Kan få Bosch 43 LI for ca 500 € i Tyskland,
(tak for € tegnet Eyvind).

Mon ikke det er billigere end i Danmark? Svend

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 07-03-08 23:26
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-08 23:39
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-08 09:49

Det der gule lyn er lige noget for dig Svend G ............. du aner ikke hvad blomster kan gøre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-08 12:15

Nej ikke robot styring til mig endnu...

Og I er for dyre i hovedstaden:
4.649 kr for Bosch Rotak 43 Li, det er jo næsten 1000 kr mere end de 500 € i Flensborg.
Den koster 4.399 hos Silvan her i Sønderborg.

Og dens lille bror Bosch Rotak 37 Li: 3.065 i Hvidovre, 2.999 kr her i Silvan,
og kun 2.700 hos Davidsen...

I AZ var alle brændstof drevne, med de meget forurenende Briggs og Stratton motorer;
og batteri drevne fås kun som rotor klippere; de andre kræver for stor effekt...

Da jeg så en håndskubber nedsat fra 700 til 500 kr hos Harald Nyborg, købte jeg den;
nu må vi se tiden an til næste udsalg, og vi vil nok handle batteri klippere i Tyskland, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-08 14:24

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-03-08 19:26

Takker og bukker Du har også bedst af den der gå og nydemaskine