/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Lækre/nemme farserede porrer?
Fra : Mette_Dyhr
Vist : 1436 gange
100 point
Dato : 07-03-08 15:42

Er der nogen der har en forholdsvis nem og lækker opskrift.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-03-08 15:44

Jeg koger simpelthen nogle pæne porer og "pakker" dem ind i en god frikadellefars.
Steger dem på panden.

En god tomat soves til

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-03-08 15:51

Vil du spare på fedtet, og slippe for at stå i stegeos, kan de farserede porrer steges i ovnen. Porrerne lægges i et ildfast fad, der er beklædt med bagepapir. Der sprayes med olie henover, og de farserede porrer steges ved 200° i ca. 20 minutter.

Men ellers gør jeg som frieda

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-03-08 15:52

Jeg skal altså prøve det med stegeose'en (soen ).
Sådan en so er også go til kyllinger

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-03-08 15:52

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-03-08 15:53

Undskyld

Jeg læste forkert

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 07-03-08 15:53

Og så har man enten en tør fars eller en masse fars gnat mellem fingrene?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-03-08 15:54

Stegeso

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-03-08 15:55

Ja, du er bare mindre large med væske.
Det bliver ikke tørt; porren har væde i sig.
Sprød udenpå, blød indeni

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-03-08 15:57

Hvis du ikke vil ha snask imellem fingrene, så gør sådan
Et stykke bagepapir lægges på bordpladen, og der drysses med rasp ovenpå. Herpå lægges en stor spiseske fars, der trykkes til en flad firkant på ca. 8x8 cm.
Herefter lægges der et stykke kogt porre ovenpå. Bagepapiret bruges til at forme farsen omkring porren, så der fremkommer en tyk pølse af fars med rasp omkring.

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 07-03-08 15:58

Hej
Jeg kan varmt anbefale denne ret, den bliver man helt forfalden til.

http://shiyee.dk/dk/49/

IPM

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-08 15:59

Ha ha, jeg kommer til at tænke på engang hvor jeg skulle lave "forloren ål", det var i hver tilfælde det min mor kaldte retten.

Man koger porrer, ruller dem i pisket æg og rasp, steger dem på panden

Meeen jeg var kommet til at rulle dem i makronrasp, det var middag surprise

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-03-08 16:01

IPM - det er rigtigt - jeg kan bestemt også anbefale den. Syntes faktisk, at den er bedre end farserede porrer, men det er jo en smagssag. Jeg bliver helt sulten, vi skal vist snart ha den ret

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-03-08 16:10

IPM; for fed for mig. Holder mig til farserede porrer, men bagepapir-ideén er go.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 07-03-08 16:13

IPM - det lyder lækkert - vil helt sikkert prøve denne ret snarest.

Minder en del om min egen fattigmandsret, da jeg var ung fik jeg en pakke flæskefars og 100,- med hjemme fra mine forældre, når jeg havde været på week-end besøg.

Dette blev til en ret som laves i en stegeso - gulerodsstykker- kartoffelstykker - porrestykker, salt og peber, en lille sjat vand og et låg af frikadellefars iblandet bacon tern.

Uhm, der var mad til flere dage dage der.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-03-08 16:15

Her er soen igen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-08 16:20

Mette_Dyrh, det er næsten samme ret som vi bruger, vi har bare ikke gulerodsstykker i, og i stedet for kartoffelskriver har vi i toppen- kartoffelmos- og aller øverst bacon, hvor væden "siver" ned i mosen

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 07-03-08 16:27

Indtil til videre er det HelleBirgitte der fører, bortset fra at jeg så vil forsøge mig med et større mål end 8x8 cm, nærmere noget i stil med 35x30 cm.

Denne udtalelse er lidt lissom den med Hosebåndsordenen: "Skam få den, der tænker ilde derom"

Venter lidt med at lukke spørgsmålet .

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 07-03-08 16:29

Uhmmmmmmmmmmmmm! Nordsted da

bliver helt blød i knæene og ganen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-08 16:29

Fører?? ehm... troede bare vi måtte fortælle

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 07-03-08 16:32

Hej HelleBigitte
Det er nemlig rigtigt og så godt med piskefløde og bacon
Bare den sauce der bliver er super

IPM

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 07-03-08 16:50

Stort trøste knus til Nordsted1.

Ja, du har ret, fortæl fortæl.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 07-03-08 17:00

35x30 cm. ??????

Det mente jeg altså ikke - jeg mente 15x10 cm.

pyhhhhh !

Så er dén vist rettet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-08 17:18

Jam jam, nu har jeg vist ikke mere at fortælle, bortset fra det, er der vist ikke ret mange af de unge der bruger porrer, det er faktisk en skam

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-03-08 17:26

Har slet ikke tid til det her.

Skal have gæster i morgen:
Har lige lagt en svinkam i rødvin med et par løg , der har hele nelliker stukket i dem.
Skal lige bage en superlækker ostekage, der har godt af at "sætte sig" natten over, før der skal hjemmelavet solbærsyltetøj over.

Og så skal vi da også spise i aften; der står det på Ossi buchi Milanese

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 07-03-08 17:47

frieda,

jeg forventer du efter denne udtalelse lægger samtlige opskrifter frem her på siden når du engang på søndag er færdig med at slå mave.

Lav evt. din egen tråd, med points til "den der ka' komme med det bedste savl over dem".

Hvis ikke så er det bare hit med adressen og jeg kommer fluks.

Go' week-end og go' appetit-.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 07-03-08 17:55

Nordsted1 - jeg håber ikke du har ret. Porrer er jo en vidunderlig spise.

Jeg kan dog godt forrestille mig du har ret - havde for et par år siden en kæreste der forsøgte at skære dem over, istedet for at rulle en flage/et ½ blad, op på gaflen (lidt lissom spaghetti), han ga' nærmest op - han var dog osse typen der heller ikke kunne finde ud af at spise spaghetti undtagen det var molestreret fuldstændigt - så det nærmest kunne spises med en ske!

Skal lige siges her, at jeg bestræber mig på, at koge porrer i så store/lange stykker som muligt.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 07-03-08 17:55

Velbekomme. Godt ikke det er mig der skal æde det.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 07-03-08 17:59

Smokei, hvis du er typen der æder får du slet ikke lov til at sidde med ved bordet, så ka' du æde sammen med grisene ude ved truget.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-03-08 18:28

Citat
en kæreste der forsøgte at skære dem over, istedet for at rulle en flage/et ½ blad, op på gaflen (lidt lissom spaghetti), han ga' nærmest op - han var dog osse typen der heller ikke kunne finde ud af at spise spaghetti undtagen det var molestreret fuldstændigt - så det nærmest kunne spises med en ske!

Det må da være den ultimative kæresteprøve

Citat
Skam få den, der tænker ilde derom"

Citat
Myten fortæller, at grevinden af Salisbury under en dans tabte sit hosebånd (= strømpebånd), og de omkringstående adelsmænd fniste. Kongen tog hosebåndet, bandt det om sit ben og udtalte ordene: Honi soit qui mal y pense – dansk: skam få den der tænker ilde derom, hvilket skulle blive ordenens devise.

http://da.wikipedia.org/wiki/Hoseb%C3%A5ndsordenen

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 07-03-08 20:24

lag på lag i et ildfast fad.. PS.. min mor lavede dem aldrig med rasp????

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-03-08 20:30

tilde - rasp eller ej, man kan jo også bruge bagepapirmetoden til "ikke rasp" udgaven Forøvrigt er der vel ikke "den rigtige" opskrift -smag & behag

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 07-03-08 20:33

HB.. det har du ret i.. jeg sys bare det er nemmere at lægge det i et ildfast fad... ingen gnattede fingre...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-03-08 20:38

helt fint med mig, vi har jo alle vores "metoder"

håber forøvrigt at frieda tager tråden op
Citat

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-03-08 21:15

Lavede også lige en ymerfromage.
Nu skal jeg hen og slange på sofaen

Kommentar
Fra : dorteka

Dato : 08-03-08 16:39

Angående de snaskede fingre...... Jeg kan ikke undvære engangs vinyl handsker i køkkenet. De kan købes i special butikker med professionelle rengørings artikler, eller muligvis på apoteket.