/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"genvex" igen igen
Fra : ulrik1976
Vist : 3596 gange
300 point
Dato : 07-03-08 13:32

Jeg vil bare høre om det ikke er et "ok" anlæg.

Det kan købes for ca 11000kr

Systemair Vvx 250 varmegenvindingsanlæg

Nogen der har nogen mening om dette???

mvh ulrik

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 07-03-08 14:25

Det er faktisk et ret godt varmegenvindingsanlæg.

Det er en smulle dyrt men, idet at den kan bruges op til ca. 150 m. i hjemmet, så er det ret godt

så den er "OK" :D

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-03-08 15:29

Det er sikkert et godt anlæg, men forvent ikke for meget, hvis du får problemer med det.
Mit Genvex-anlæg fungerede ikke optimalt (det er 15 år gammelt). Fik en lokal tekniker til at kigge på det. Han sagde, at anlægget havde fabrikationsfejl.
ALLE mine henvendelser til Genvex var forgæves. Talte enda med salgchefen (var det i Esbjerg?), som overhovedet ikke ville vedkende sig et produktansvar. Når jeg om et årstid skrotter anlægget (opsparing) bliver det i hvert fald IKKE Genvex.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-03-08 15:55

Gårsdagens teknologi.

Anlægget overholder ikke intensionerne i det nye bygningsreglement. Bruger for meget strøm, genvinder for lidt.

-> Brokke. Du har sgu da ikke evighedsgaranti på et VE anlæg. At anlægget har kørt i 15 år er da aldeles ok. Iøvrigt snakker vi for Genvex'es vedkommende forrige forrige ejer. Det er dybt useriøst, at klandre Genvex for noget der skete for 15 år siden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-03-08 15:56

Genvex'es Energy-anlæg af idag er meget fine og anbefalelsesværdige anlæg.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-03-08 16:07

Citat
Du har sgu da ikke evighedsgaranti på et VE anlæg.

Næh - det er jeg klar over. Jeg fik ikke tilføjet, at alt detteher foregik for 8 år siden, da jeg købte huset.
Sagen var jo, at den tekniker, der så på anlægget, påstod, at det var en fabrikationsfejl - ikke slid eller andet.
Til historien hører også, at jeg til sidst tilbød at betale for en renovering af anlægget, men det blev også afvist med den begrundelse, at det kom der vist ikke noget fornuftigt ud af.

Se det kalder JEG useriøst.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-03-08 16:27

Useriøse folk kan du altid finde. For 8 år siden var dit anlæg 7 år gammel. Ejeren var oprindeligt Bjarne Svendsen. Ejeren for 8 år siden hed vist Emil Krabbe. At en montør snakker om konstruktionsfejl på noget der er 7 år gammel, således du skulle få den tanke at det måske kunne laves pr kulance vil jeg kalde særdeles uheldigt. At han derefter ikke vil opgraduere til noget han selv tror på, lyder helt bims. Indenfor VE branchen har der været begået masser af uheldigheder (og nogen fortsætter man ufortrødent med) men derfra og til at kalde det konstruktionsfejl, lyder sært. Jeg kan da huske Exhausto havde (har) stygge problemer med tæthed i deres bypass. De grundfoss motorer man brugte for år tilbage døde efter 15000 timer, EVR styringerne var temmelig tarvelige og havde en del mangler i stilbare parametre. Men derfor kan man da ikke skære Exhausto over en kam og erklære produktet dårligt. De laver idag aldeles fremragende maskiner og styringer. Har de mest seriøse kontroludsugningsanlæg for boligblokke. Holder alligevel ved en dum løsning med deres køling (nogenlunde ligeså åndsvagt som Nilan VPL).

Det næste er vel, at alle de leverandører der engang har brugt Scirocco ventilatorer, skal dømmes skurke, idet en sådan idag ikke vil kunne godkendes rent energimæssigt?? Umiddelbart tror jeg bare Genvex har udviklet sig og er blevet klogere (omend det kan undre at man stadig markedesfører oldgamle utidssvarende konstruktion som VPC). Men på det punkt er kollegaen Nilan mindst lige så slem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-03-08 16:29

Back to business...

Den der Systemair, ville jeg ikke ønske mig! Brug lidt ekstra monetos og få noget tidssvarende. Lad være med at spare på kanalsystem og især lyddæmpere og anemostater.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-03-08 16:50

3773.

Jeg skal heller ikke tæske rundt i det længere, men blot konstatere, at det altså var Genvex, der ikke ville have noget med mit anlæg at gøre.
Jeg HAR faktisk tænkt på Nilan som erstatning - Genvex bliver det IKKE.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-08 09:07

Det må du jo om. Os der kender branchen kunne ikke DRØMME om at bruge anlæg med plasticveksler, når der findes alternativer med aluveksler. Ligeledes kan jeg en håndfuld meget dårlige historier om herr Torben Andersen, der er direktør.

Genvex'es servicemontører og ligeledes deres sælgere, har jeg aldrig kunnet bruge til noget. Men produktet af idag er fint nok.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-08 09:23

....og selvom Fiat 128 årg 1972 rustede hurtigere end noget andet, kunne jeg sagtens finde på at købe en Fiat idag (også selvom Fiat-værkstederne er nogle skovle).

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 10-03-08 17:35

Jeg ville egentligt bare lavet et varmeflytningsystem (160 mm kanalblæser fra systemair og 160 mm rør og så 2 lyddæmpere...

men hvis jeg kan købe et "helt genvex" til så små penge kunne det jo være fristende at gøre det istedet for og så få tilført noget frisk luft også....

Lige et spørgsmål mere:
hvis man siger man bytter ca 30 grader varmt luft (fra loft til kip med brændeovn i) med den 160 mm kanalblæser hvor meget kW kan man så flytte på en time(nok et spørsgmål til 3773)

Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-08 08:07

Varmeflytningsanlæg er noget bæ!

En spaniolerpropel koster en brøkdel og virker stort set lige så godt!

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 13-03-08 14:54

nå men så kunne det jo være at jeg skulle have et genvex istedet for...

Vil sådan et "dyr " kunne bruge den meget varme luft fra vores brændeovn som står i den ene ende af vores hus (ca 25 meter langt)

eller vil den koster os mere energi???

jeg kunne godt tænke mig at bruge den gode varme fra brænde ovnen andre steder i huset

mvh ulrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-08 16:00

Nr 1 ville være en brændeovn med gris.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 13-03-08 19:36

Ja tanken var der da jeg byggede sidste år... idag har jeg fortrydt jeg ikke gjorde det.... men der var så mange andre ting at tænke på når man bygger det hele selv..... nu er det for sent desværre...

men kan kun anbefale det til andre der tænker på det... køb en brændeovn med gris...

Men kan brændeovnen ikke varme luften så meget op at varmeveksleren i genvexen kan sende det ud i de andre rum???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-08 09:49

Det duer ikke. Varmeflytning vha luft duer ikke specielt godt. 100 m³/h luft opvarmet fra 20 -> 28° flytter 250 Watt ungefær. Den unit du har ´kig på kan flytte et par hundrede, hvis du dimensionerer omhyggeligt. Bøvlet er støj, støv- og røgspredning. Træk. Diskomfort. Fare for CO2 hvis du får undertryk i stuen.

Bygger man luftvarme opereres med minimum to-tre gange større delta T, altså indblæsning på omkring 40°. Og de gamle System 30'ere fra AROTO kørte med små 800 m³/h på høj fart. Det var ganske anderledes virksomt.

Udskiftes så meget luft at du kan opvarme vha den til rådighed værende luftmængde, overventilerer du huset ganske forskrækkelig meget.

Sælg brændeovnen - køb en med gris.

eller hvis du er snild på fingrene:

http://kandu.dk/Tip2996.aspx

Vi du absolut have varmeflytning:

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=76013#833256

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 21-03-08 13:58

Kan man tillade sig at henlede opmærksomheden til et beslægtet indlæg jeg netop har levet ??

http://www.kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=118847

......... nu gjorde jeg det i hvertfald