/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Rykker betaling
Fra : ivanovic1
Vist : 780 gange
20 point
Dato : 07-03-08 12:25

Hej Alle,

Jeg stiller følgende spørgsmål på vegne af en bekendt.

1. A-kassen sender et brev hvori der skal betales kontingent. Dette brev bliver ikke modtaget, hvilket højst sandsynligt skyldes postens skyld.
2. A-kassen sender en rykker. Dette brev bliver ikke modtaget, hvilket højst sandsynligt skyldes postens skyld.
3. A-kassen sender et brev mere, dette modtages.

Nu er spørgsmålet.
1. Skal han betale for rykker gebyret, da han ikke har modtaget de to foregående breve?
2. Karantæne på 7,4 timer pga. manglende betaling til tiden?

Han handler jo i god tro, og det er jo ikke hans skyld at brevene ikke når frem. Alle 3 breve sendes med almindelig post. Hvad siger I?

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 30 point
Dato : 07-03-08 12:29

Jeg tror godt jeg ved hvad de ville sige i retten. De vil sige, at det må han betale. Som udgangspunkt er posten nemlig kommet frem, da A-kassen kan dokumentere at de har sendt brevene. Og din ven kan ikke bevise, at de ikke er kommet frem (hvilket jo osse nærmest er umuligt)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-03-08 12:31

Det er alene din vens ansvar at A-kassen er betalt til tiden - dette ansvar bortfalder ikke fordi brevene ikke er modtaget.

Og nej han har ikke handlet i god tro, idet han ikke har betalt forfaldende kontingent til A-kassen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 12:32

JA - han skal betale.....

Det er IKKE A-kassens skyld.....

Han er SELV ansvarlig for at overholde sine betalinger...

Og vær helt sikker på at A-kassen har kopier af brevene....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-08 12:32

Du skal lige være opmærksom på, at man skal betale selv om man ikk emodtager en opkrævning når der er indgået en aftale og det er der hvis man er medlem af en A-kasse.

Så principielt er svaret at der skal betales.

Reglerne er lavet for at man ikke kan påberåbe sig ikke at have modtaget posten på grund af manglende omdeling eller, at man har været væk.

Altså når der ligger et aftale forhold skal regningen betales selv om man ikk emodtager opkrævning og senere rykkere.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-03-08 12:32

Jamen er det ikke noget med at anden rykker skal sendes pr. efetrkrav, synes jeg har læst det et sted?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 12:43

Citat
pr. efetrkrav

Det har du GARANTERET ikke læst nogen steder....

Har du "læst" noget er det ordet "anbefalet"......

Men det gælder IKKE her

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-03-08 12:47

Ja anbefalet var det jeg mente....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-03-08 12:48

Efterkrav LOOOOOOL Den var sgu go

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-03-08 12:49

Jeg ved godt det var en smutter ivanovic, men den var sjov

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-03-08 12:57

Ja den får også lige en lol herfra :D

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-03-08 12:57

Nå men så fik vi det på plads, kan bare ikke helt se pointen i at noget komme en a-kasse til gode og ikke kunden når det er postmanden der laver fejl....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 13:14

Søg erstatning hos PostDanmark - men KUN hvis du kan bevise det er deres skyld

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-08 13:16

Det er nok ikke postmandens fejl at han "glemmer" at betale sit fagforeningskontingent!

Jeg havde en kammerat for en del år siden han "glemte" også at betale og de rykkere fagforeningen sendte så han aldrig!
Det er muligt at reglerne er lempet siden da - han blev smidt ud, med det resultat at han mistede retten til understøttelse i et år!

Da jeg hørte det skyndte jeg mig at få den betaling over på betalingsservice.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-03-08 13:20

Nu ved du ret beset ikke hvor fejlen ligger. Du gætter på at det er posten, og det kan da det da også godt være, men der er jo flere muligheder.

A-kassens udgift til at rykke din bekendt, går såmænd nok lige op med den 100,- kr. seddel de tager i rykkergebyr. (er det ikke 100 kr.)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 13:22

Tvivler på det lige er "rykkere" posten "samler" på

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-03-08 13:23

Ja så skal det da være en smuk husfrue *SF*

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-03-08 13:24

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-03-08 13:29

Selv tak. Det var da en fornøjelse. God wekend.