/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Vejbredde
Fra : yourgod
Vist : 12182 gange
50 point
Dato : 05-03-08 22:22

Hej
jeg er ved at designe en bydel
men jeg ved ikke
hvor bred en vej er
hvor bred et fortov er
og hvor bred en cykelsti er
håber at der er nogen som kan hjælpe
mvh
Yourgod

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-03-08 22:49

Hvis det er dig der er ved at designe en bydel må det jo også være dig der ved hvor store veje/cykkelstier/fortove der er brug for.

Vi kan jo ikke så godt vide hvad det er du sidder og tegner, der er jo forskel på om det er et villa kvarter eller bycentrum eller måske et industrikvarter du er ved at lave

så størrelsen kommer jo an på trafikmængden/typen

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 05-03-08 23:03

http://www.sbi.dk/

Prøv at kigge her.. Der er måske nogle af de oplysninger du søger..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-08 23:07
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-03-08 00:37

Prøv at tage et målebånd og gå udenfor døren.... Der findes faktisk en rigtig verden udenfor cyber universet

Kommentar
Fra : yourgod

Dato : 06-03-08 08:27

jeg har sat fortov (to rækker store fliser + kant) og cykelsti til at være 1½m bred hver, ved ikke om det er for meget
er 5 meter for meget til et spor ? dvs at hele vejen er 10 meter bred.
jeg er ved at designe et by område.. mener ikke at der bliver for meget trafik.. så derfor laver jeg kun 1 spor i hver retning dvs at vejen er 2 spor bred.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-03-08 08:33

Det kommer jo an på om det er en storby eller en hovedgade i en mindre by kan saktens kun være total 8 m bred og i nogle byer 12 m men der er efterhånden kommet standarter til nyetableringer ring evt til teknisk forvaltning og hør dem om reglerne hvor du bor Her i sydsjælland har kommunen lavet et fortorv på kun 1 meter bredt da der ellers ikke var meget vej tilbage den er vel totalt 6 m bred nu

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 50 point
Dato : 06-03-08 11:33

Fra min tid som 'lomme-byplanlægger' (praktiserende landinspektør): Et fortov er 2 m medmindre særlige forhold gør sig gældende. SBI eller vejdirektoratet havde en eksempelsamling, som jeg ikke umiddelbart finder i dag, men måske kan http://www.vejdirektoratet.dk/pdf/rodsmuk.pdf hjælpe dig.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-03-08 21:29

da max bredde på et køretøj er 2,55 (det er vist de færeste personbiler der når helt derop) så er en vejbane på 5 meter jo ret meget.

så en vej på 6-8 m er nok til at to lastbiler kan passere hinanden uden problemer

cykkelsti, skal den være dobbeltrettet ? mange cykler/knallerter? ville nok sige 2 m, så der er plads til at overhale, en knallertkører bliver nemt utilfreds hvis han ikke lige kan komme udenom en cykel

fortov kommer jo an på om der er forretninger eller det er et villakvarter. er der forretninger har de jo en tendens til at sætte varer ud på fortovet, og en fortovscafé har det jo også med at sætte lidt borde og stole ud på fortovet
så det må blive et sted mellem 1,5 - 6 meter

Godkendelse af svar
Fra : yourgod

Dato : 10-03-08 08:59

Tak for svaret henrikkrebs.