/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hoddy
Fra : ans
Vist : 704 gange
30 point
Dato : 05-03-08 19:58

Det var da et godt spørgsmål du stillede

http://www.kandu.dk/spg118062.aspx

Jeg er slet ikke sur over at jeg blev udelukket fra tråden, men det er da en griner at du lukkede dit eget spørgsmål, da jeg kunne henvise til denne side

http://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=482668

Spørgsmålet samt indlæg er det samme. Der manglede kun denne bemærkning i din egen tråd

Citat
Nu kender jeg opgaven bare med en bondemand fra min tid på matematik, så jeg må vist hellere lade være med at afsløre for meget og lade en, der ikke har set opgaven før komme til..
Men nu er der et lille hint at regne efter..

LOOOL

Der er ikke noget spørgsmål, jeg undrede mig bare over sammentræffet af, at et spørgsmål/svar på kandu, er identisk med http://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=482668

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-08 20:05

Og vi får aldrig forklaringen.......................

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-03-08 20:10

Måske ikke, men sjovt nok, at der stod det samme. Der manglede godt nok et par indlæg fra "Studieportalen"

Matematikerne er dygtige LOOOL

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-03-08 20:14

Jeg viser lige spørgsmål+ svar !!! her fra det omtalte spørgsmål ....

Nogen der kan regne det ud?
Fra : Hoddy Vist : 217 gange
40 point
Dato : 05-03-08 12:01

--------------------------------------------------------------------------------
I mandags gik jeg ind på en cafe for at få en kop kaffe (efter en del spekulation om valget mellem vin og kaffe).

Jeg holder meget af to bestemte kaffearter (hvilke de er, er en hemmelighed).

En kop af A koster 21 kr. og en kop af B koster 31 kr.

Jeg havde på det tidspunkt 1770 kr. på mig, og jeg brugte alle pengene på kaffen.

Hvor mange kopper af A og B købte jeg?

--------------------------------------------------------------------------------
Favorit

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-03-08 12:07

--------------------------------------------------------------------------------
- bruger du mælk og sukker?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 05-03-08 12:11

--------------------------------------------------------------------------------
aner det ikke, men jeg tror der går længe inden du sover næste gang

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 12:29

--------------------------------------------------------------------------------
9 kopper a' 31 kr 279,-
71 kopper a 21 kr 1491

Samlet regning kr 1770,-

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 05-03-08 12:31

--------------------------------------------------------------------------------
Du må da have fået ekstrem dårlig mave af 80 kopper kaffe

Accepteret svar
Fra : svendgiversen
Modtaget 50 point
Dato : 05-03-08 12:38

--------------------------------------------------------------------------------
Er du nu sikker på der kun er den ene løsning? Svend

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-03-08 12:42

--------------------------------------------------------------------------------
Dav i tråden.

Du købte IKKE EN DYT af deres møgdyre kaffe!
- men ja, du brugte alle pengene på kaffe, du valgte nemlig at forlade denne café og så vandrede du hen til din yndlingscafé og der købte du et 'klippekort' (en helt ny tilbudsting som de netop er startet på!) - således kan du, i de kommende måneder, drikke en masse dejlig kaffe, endda i dit favoritmærke og for hele 1770 kr.!!

Ja - faktisk kan du drikke kaffe for MERE end de 1770kr. for med dette, dit nyerhvervede
'kaffe-klippe-kort-', får du jo de ekstra 10 kopper oveni! Dét er nemlig den rabat du opnår ved at have købt 'klippekortet'!.

Hvor meget kaffe du får?? aner det ikke men M-E-G-E-T!

OG -
Man bli'r som een på atten
- det' det halve med rabatten

Bon appetit - nyd det!
Nap en ostemad til, eller måske en lille lækker kageting.

Venlig kaffehilsen
Dorthe (-von kaffesøster)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-08 12:48

--------------------------------------------------------------------------------
Fulgte der en winerbasse med hver kop.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-03-08 12:54

--------------------------------------------------------------------------------
- du ærgrer dig garanteret over, at du ikke valgte vinen...

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 05-03-08 14:11

--------------------------------------------------------------------------------
Der er vel tre muligheder:

71 kopper a 21 kr og 9 kopper a 31 kr

40 kopper a 21 kr og 30 kopper a 31 kr

9 kopper a 21 kr og 51 kopper a 31 kr

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 05-03-08 14:19

--------------------------------------------------------------------------------
nogen der så gætte hvorfor der er de tre muligheder?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-08 14:47

--------------------------------------------------------------------------------
9+1=0
0+0=0
1+9=0

Svend

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 05-03-08 15:01

--------------------------------------------------------------------------------
kan du beskrive det med ord.. så alle andre kan være med?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-08 15:06

--------------------------------------------------------------------------------
Hoddy - kan du ikke fortælle det.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-08 15:10

--------------------------------------------------------------------------------
Har du lektier for igen og lokker nogle til at lave dem

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 05-03-08 17:39

--------------------------------------------------------------------------------
det er ikke lektier.. bare så I ved det.

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 05-03-08 17:42

--------------------------------------------------------------------------------
9+1=0
0+0=0
1+9=0... må ærlig talt sige at det måske er lidt over mit niveau (det er ikke lige præcis det jeg tænkte på)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-08 19:10

--------------------------------------------------------------------------------
Hoddy - du piner os....................fortæl fortæl.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-03-08 19:26

--------------------------------------------------------------------------------
Sjovt nok så er det det samme, der står på denne side

http://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=482668

det er kun brugernavnene, der ikke er det samme og så mangler der i denne tråd

Citat
Nu kender jeg opgaven bare med en bondemand fra min tid på matematik, så jeg må vist hellere lade være med at afsløre for meget og lade en, der ikke har set opgaven før komme til..
Men nu er der et lille hint at regne efter..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-08 19:55

--------------------------------------------------------------------------------
Jammen Ans - der er jo heller ikke nogen forklaring..........................så den kommer nok også til at mangle her.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-08 20:09

--------------------------------------------------------------------------------
Tak igen Hoddy.

For at 21A + 31B = 1770, må A<84 og B<57, ellers overstiger det ene led summen.
Og bagerste ciffer = 0, sker kun for: 1+9, 5+5, 9+1 og naturligvis 0+0...

Ingen kombinatiner af A og B endende på 5 giver 1770,
Af A endene på 1 og B på 9 finder jeg kun A=71 og B=9
Af A endene på 9 og B på 1 finder jeg kun A=9 og B=51
Af A og B begge endene på 0 finder jeg kun A=40 og B=30

>(det er ikke lige præcis det jeg tænkte på)

Hvad var det så??
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-08 20:20

Ok - der kom så en forklaring som er lidt nemmere at forstå.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-03-08 20:25

- Hoddy er Svend!!! eller omvendt, her er "indlæggene" fra Studieportalen:

(DP) Kaffe
d. 05-03-2008 kl. 11:45 af DanielPetersen (Professor)

Forleden dag gik jeg ind på en café for at få en kop kaffe (efter en del spekulation om valget mellem vin og kaffe).

Jeg holder meget af to bestemte kaffearter (hvilke de er, er en hemmelighed).

En kop af A koster 21 kr. og en kop af B koster 31 kr.

Jeg havde på det tidspunkt 1770 kr. på mig, og jeg brugte alle pengene på kaffen.

Hvor mange kopper af A og B købte jeg?

Svar #1
d. 05-03-2008 kl. 12:42 af Ayo_Thomsen (Dimittend)

9 kopper a' 31 kr 279,-
71 kopper a 21 kr 1491

Samlet regning kr 1770,-

Svar #2
d. 05-03-2008 kl. 13:46 af chinpo (Lektor)

Der er vel tre muligheder:

71 kopper a 21 kr og 9 kopper a 31 kr

40 kopper a 21 kr og 30 kopper a 31 kr

9 kopper a 21 kr og 51 kopper a 31 kr

Korrekt?

Svar #3
d. 05-03-2008 kl. 14:21 af DanielPetersen (Professor)

#1 Det er ikke nok.

#2 Korrekt, husk at argumentere :)

Svar #4
d. 05-03-2008 kl. 14:56 af Stenalt (Doktor)

#1 Du ved godt det ikke er sundt med SÅ meget kaffe på en dag ikke??

Svar #5
d. 05-03-2008 kl. 18:19 af chinpo (Lektor)

#3

Nu kender jeg opgaven bare med en bondemand fra min tid på matematik, så jeg må vist hellere lade være med at afsløre for meget og lade en, der ikke har set opgaven før komme til..
Men nu er der et lille hint at regne efter..

Svar #6
d. 05-03-2008 kl. 18:48 af Ayo_Thomsen (Dimittend)

#3
9+1=0
0+0=0
1+9=0

#4 Ja, det er jeg godt klar over.

Svar #7
d. 05-03-2008 kl. 19:54 af Biatch87 (Forsker)

#0 tykke?.. Har du ik andet at lave? =/ haha :D

Muuah (K)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-03-08 20:27

- skræmmende...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-08 20:41

Må jeg lige dementere...

Jeg var faktisk i udlandet da jeg svarede, på min sidste arbejdsdag i Neumunster,
i det globale firma hvor jeg arbejder, ca. en uge endnu...
(jeg bliver 65 år i næste uge og går så på pension).

Og Hoddy er tydeligvis en ret ung studerende...

Så at vi skulle være samme person er næsten lige så slem, for begge parter,
som dengang nogen påstod, at refi og ans var samme person.

Hilsen old Svend

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 40 point
Dato : 05-03-08 20:50

Refi og Ans...................
Ans er jo et damemenneske....................det ses bl.a. på skriften.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-08 20:56

Supplerende...

På arbejde lavede jeg et lille program i MatLab, der fandt de 3 løsninger,
men så skulle jeg til møde, og jeg nåede kun at give den korte besked.
Og så inden jeg nåede hjem havde Hoddy givet svaret uden begrundelse...

Hjemme prøvede i Excel og fandt kun de samme 3 løsninger i et kæmpe regneark.

Men efter lidt tænkning; meget lettere:
hvis vi nu omdøber A til x og B til y så vil mange flere kunde genkende:
21x+31y=1770 eller y=(1770-21x)/31

loop med x 1:84 giver kun heltal y= 9, 40 og 71
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-08 21:04

Kender I så den om skakspilleren der udfordrede 2 stormestre samtidigt;
begge med reducerede odds: Hvis du vinder får du 1 mio, hvis jeg vinder får jeg 2 mio ?
Og lod dem spille mod hinanden...

Hvis du spiller dobbelt spil Hoddy, så find noget bedre end kandu points, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-03-08 21:10

Citat
Hvis du spiller dobbelt spil Hoddy, så find noget bedre end kandu points, Svend

Måske Hoddy følger med i denne tråd, så har han da fået et råd af svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-08 08:42

Mærkeligt nok har ingen indvendt at også 2+8, 3+7 og 4+6 giver endetal 0...

Hvis nogen på AUC kender en bedre begrundelse for de kun 3 løsninger,
kunne det være interessant at få den, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-08 08:43

Rettelse, ikke AUC men RUC, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-03-08 13:08

svendgiversen du skriver

Citat
Jeg var faktisk i udlandet da jeg svarede, på min sidste arbejdsdag i Neumunster,
i det globale firma hvor jeg arbejder, ca. en uge endnu...
(jeg bliver 65 år i næste uge og går så på pension).

Hvad kan det bruges til !!!!!

Citat
Og så inden jeg nåede hjem havde Hoddy givet svaret uden begrundelse...

Næææ Hoddy accepterede et svar uden begrundelse, da det gik op for Hoddy at spørgsmålet/svar var identisk men den tråd, jeg henviste til

Hvor har du læst, at jeg skulle være refi !!!! eller refi skulle være mig (ans) Kan du finde den tråd/indlæg !!!

At point er forhøjet i denne tråd, det skyldes en test. Jeg skulle lige teste mulighederne for forhøjelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-08 13:32

>Hvad kan det bruges til !!!!!
jeg fortsætter lige...
>>Og Hoddy er tydeligvis en ret ung studerende...
Det var kun for at understrege, hvordan Hoddy og jeg er vidt forskellige.

>Hvor har du læst, at jeg skulle være refi !!!! eller refi skulle være mig (ans)
Jeg husker ikke lige hvilket spørgsmål, men jeg husker, at jeg skrev nogenlunde således:
"Latterligt; hvornår skulle hun/han så sove?"

Måske november sidste år? Hvis refi ser dette, kan han nok huske det??

Eller hvem kan? Eksempelvis spørgeren, eller hun/han der påstod det??
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-03-08 13:41

Jamen svendgiversen det er jo dig, der kan huske det !!!!

Så find den tråd, hvor det er beskrevet, som du husker det.

Men jeg kan stadig more mig over, at spørgsmål/svar er det samme på 2 forskellige sider LOOOL

Jeg har nu ikke beskyldt dig for at være/have en anden profil, men du reagerede på denne tråd

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 07-03-08 13:52

Det kan være at Hoddy og Svend har en ubevidst telepatisk forbindelse
Det er i hvertfald meget mærkeligt, det må jeg give dig ret i ans

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-08 13:55

>men du reagerede på denne tråd

Jeg forstår slet ikke: Vi var jo ved at løse et kaffe kombinations problem...
(det er det der intereserer mig).
Så blev jeg nødt til at dementere: Jeg er ikke Hoddy, og så tilføjede jeg:
... >næsten lige så slem, for begge parter,
>som dengang nogen påstod, at refi og ans var samme person.

Efter hukommelsen, husker ikke hvor?
måske kan jeg finde det i aften, men andre må jo vide hvor det er?? Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-03-08 14:00

Citat
Efter hukommelsen, husker ikke hvor?
måske kan jeg finde det i aften, men andre må jo vide hvor det er?? Svend

Hvorfor sætte andre på arbejde, det er jo noget, du skriver !!!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-08 17:16

Nu er jeg hjemme, men jeg kan ikke finde det mere.

Og det var jo ikke mig der påstod at du ans var refi...
hilsen Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-08 18:36

Ans - jeg kan også huske, at der var en som antydede/påstod at Ans og Refi var en og samme person .............Refi er vist ikke et damemenneske.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-03-08 17:43

Jeg er sikkert også blevet sammenlignet med refi, men det er så ikke den eneste bruger, jeg er blevet sammenlignet med LOOOL

svendgiversen

Hvorfor skal du hele tiden gøre opmærksom på din alder, hvornår du har fødselsdag og hvornår du bliver pensioneret
Det har da intet med denne tråd at gøre.

Om du har været det ene eller andet sted .... ja hvad kan jeg bruge det til !!!!!

Jeg refererede kun til at "spørgsmål/svar var identisk med en side, som intet har med kandu at gøre.

Og sjovt nok, så er der heller ikke kommet flere kommentarer, til den side , som jeg henviste til

Godkendelse af svar
Fra : ans

Dato : 19-04-08 13:14

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-08 17:19

Tak - jeg vidste det var muligt at score point på den udtalelse.