/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
glasvæv
Fra : peter1215
Vist : 8621 gange
50 point
Dato : 05-03-08 01:43

Hej
kan man sætte glasvæv op på alm. malet tapet ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-08 07:22

Desværre - NEJ - du er nød til at fjerne tapeten først.

Godt nok et kedeligt arbejde, men hvis du ikke gør det, risikerer du at glasvævet falder ned igen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-08 08:11

Du er nødt til at pille tapetet ned hvis det sidder meget fast kan du leje en afdamper hos Flugger byggemarked eller hos farvehandleren Efterfølgende skal væggen/e spartles efter er de meget ujævne skal de fuldspartles med en bred spartel med sanning ellers hvis det er småtterier med pollifilla(også kaldet putihuller ) derefter skal væggen/ne live slibes over og så væv på Når min bror som er maler sætter væv op laver han det vådy i vådt dvs at du maler grunder på vævet før det er tørret limmæssigt da det så slet ikke suger så meget grunder og det er meget lættere at smører det på Har selv prøvet og den er god nok

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-08 08:19

I hjørner skærer du id i hjørnet så banen slutter der så der ikke kommer luftlomme som senere kan revne eller pilfingrebørn trykker huller i. Kom også lige til at tænke på om ikke du mener glasfilt som er finere hvor væv har forskellige strukture og er kraftigere metoden er dog stadig den samme og hvis der er lidt skævheder i dine vægge ligger du banerne over hinanden og skærer med skarp hobbykniv igennem begge lag og fjerner det overskydende fra hvert lag så passer de 100% sammen selv om du så skærer lidt skævt

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 05-03-08 08:23

Kan man ikke fuld-spartle oven på eksisterende tapet og så sætte vævet op? - Hvis man nu har en gips væg. Den har vel ikke fandens godt af en tapet damper!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-08 08:44

Du kan saktens dampe af gips så meget fugt kommer der jo heller ikke det skal jo bare løsnes og så tørrer det igen Problemet er jo hvis der er luftlommer under tapetet hjælper det jo ikke at fuldspartle ovenpå igen det bliver bare det rene fusk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-08 08:49

Peter, hvis du vil have et vellykket stykke arbejde, bliver du nød til at tage slæwet,og med en afdamper, er det ikke så slemt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-03-08 12:13

Der fås i dag glasvæv med lim (selvklæbende) jeg har sat sådan noget op udenpå malet savsmuldstapet, efter at have skret mig at det sad godt fast. Så det kan lade sig gøre. Bruger man alm. glasvæv og vævlim skal man være opmærksom på at limen kan trænge ind og opløse limen bag det malede tapet, det plejer at trække sig og falde til igen. Men igen hvis "grundtapetet" sidder godtå kan det lade sig gøre. Har gjort det i min stue og det sidder på tredje år.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-08 15:20

Stig hvordan ser det så ud ? oven på savsmuldstapet hm jeg mener savsmuldstapet er jo temmelig ru/nupret og væv eller filt kræver en temmelig ensartet og jævn overflade især hvis sollyset kan nå ind på væggen

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 05-03-08 16:26

Det er noget fis.

Selvfølgelig kan du sætte glasvæv på oven på alm tapet. Men du får også et resultat derefter!

Du kan se ALT gennem glasvæven. Så er det savsmuld, også kaldet rutex så bliver det mega grimt da man kan se alt det struktur gennem.

Du skal ha renset det hele ned også spartlet dine vægge op. Er det beton kan du nøjes med en plet spartling, Men er det puds vil jeg anbefale at fuldspartle det. Husk at grunde det hele efter spartling og slibning. Da det ugrundet spartel vil suge alt limen til sig.

Du kan sætte grundet eller ugrundet væv op, bare husk bruger du den ugrundet får du det pæneste resultat når du har grundet det hele med vævfylder og 2 gange maling.

Og får at gøre det hele nemmer for dig så kan du når du sætter væven op, lave et lille overlæg også ta et skarpt knivblad og skære hele vejen ned. Så har du ingen synlige samlinger. Dog kan du ikke gøre det hvis du f.eks har valgt en væv med mønster i som f.eks Harlikin.

Rigtig god fornøjelse.

Hilsen Faglægt Malersvend.
Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : peter1215

Dato : 05-03-08 17:42

Hej igen
Det er ganske alm flad tapet, der har været malet 2-3 gange, og sider fadst over det hele
mvh
Peter

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-03-08 20:03

Spørgsmålet var om man kunne sætte væv op på alm malet tapet, svaret er ja hvis det sidder fast.
Ang. savsmuldstapet så er der jo flere grovheder og når det har været malet nogen gange så kan det også lade sig gøre hvis man ikke køber den billige væv og ja jeg har set det med sollys på fra siden.
Før i tiden brugte man grundpapir før man tapetserede, men det er en anden sag.
Spar arbejdet og køb en god tyk kvalitet, 1 sort.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-08 21:30

Af med det hvis det skal gøres ordentligt Det er vist blevet forklaret nu

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-08 21:32

Overskriften burde så være" kan man fuske sig til et nogenlunde resultat"

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-03-08 23:21

Et alm. tapet der sidder ordentligt er udmærket at byge videre på. Som sagt før i tiden brugte man grundtapet. Hvis man ikke har andet at lave kan man da sagtens dampe det hele af, spartle de huller op der opstår når tapetet tager noget med, grunde spartlingen o.s.v o.sv.
Min svigerfar er udd. maler og har tapetseret mange gange for mig, og han har aldrig renset i bund, Det er spild af arbejde. Der er ikke tale om at fuske sig til en rimelig løsning, men at se realistisk på det om det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-08 23:37

Ja men det kan vi så være uenige om det blir ikke anderledes af at gentage hvad er sagt det er jo i sidste ende spørgsstillerens afgørsel

Kommentar
Fra : peter1215

Dato : 06-03-08 00:21

Hmmm Kan. Kan ikke. ???
mvh
Peter

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-03-08 01:10

Skal skal ikke

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-03-08 01:48

Tør - tør ikke

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 06-03-08 08:46

Kan godt men bliver GRIMT!

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 06-03-08 10:56

Citat
- Ubesvarede 2
- Besvarede 2
- Annullerede 15
- Slettede 0
Ialt 19

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-03-08 12:26

Ok vi ka ligesågodt fjerne fluens ben det er en selvhjælper

Kommentar
Fra : peter1215

Dato : 06-03-08 12:58

Tja hvad skal man så gøre ???
Glasvæv på alm malet tapt( ikke savsmuld) tapet malet 2-3 gange sider fast ???????????
mange tak for rådene
mvh
Peter

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-03-08 16:38

Ja og for ikke at blive uppulær så luk spørgsmålet eller annuler det hvis du ikke syntes du har fået et svar

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 07-03-08 08:24

Jeg syntes det er godt med disse meninger!

Jeg havde læst et andet sted at man kunne sætte glasvæv på gammelt tapet som der var fuldspartlet over, men da folk har oplevelser med at det ikke er godt vil jeg ikke gøre det! Gider ikke have samme oplevelse.
Så hellere gøre det fulde arbejde! Hvis bare folk med sikkerhed kan sige at gipsen kan tåle at man damper tapet af!

Laika_pigen:
Godt indlæg du kommer med! Du sabler ikke en løsning ned, men fortæller at det ikke bliver lige så pænt som hvis man gør det på den måde du selv anbefaler.

Det er dumt at nedgøre hinandens indlæg. Det giver bare dårlig stemning! Personligt syntes jeg at det er godt at se problemet fra flere sider!

Peder

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-08 08:38

Peder nedgører ????

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 07-03-08 19:55

Du kan sagtens sætte væv op når det bare er alm tapet som sidder der i forvejen.
Dog skal du være opmærksom på hvis der er noget som ikke sidder fast, eller hvis der skulle være nogle samlinger som gaber eller hvis der er overlæg på tapetet. Så det ikke bliver pænt.

Ellers er det bare at gå igang.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-03-08 01:44

Har du fået ordtnet det eller tænker du stadig over det ???