/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Krakeleringslak
Fra : LeaBia
Vist : 6572 gange
35 point
Dato : 04-03-08 22:16

Hejsa.

Jeg skal male et billede i noget vandbaseret akrylmaling og har i den forbindelse fået at vide at man kan bruge krakeleringslak, for at give maleriet et mere rustik look. Hvordan anvender man krakeleringslakken?

Mvh Lea

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-03-08 22:25

Hej der er udførlig vejledning på produktet. Jeg har haft god held med Effect Antique fra Sadolin, købes bl.a. i byggemarkeder og hos farvehandlere

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 04-03-08 22:32

Krakelering sker også hvis du maler med en hurtigtørrende lak eller maling oven på en langsomt tørrende maling. Det sker helt automatisk

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 04-03-08 22:38

Jeg har købt noget krakelingslak i Panduro men jeg syntes bare ikke rigtig det fungere måske jeg gør det forkert?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-03-08 22:44

SADOLIN EFFECT ANTIQUE 0,5L

ANTIQUE
Giver en ujævn krakkelerende overflade, så møblerne o.l. får et naturligt, gammelt udseende. Du anvender først en farvet grundmaling, herefter Antique og til sidst en topfarve.
Farveløs.
0,5 ltr.
Varenr. 5839150
pr. sp 119,00

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 04-03-08 23:24

Hej Lea !

Jeg har to farver, som jeg købte for år siden men har så ikke lige fået brugt dem.
De er i spary dåser og heder Plasti-kote CRACKLE.
Brugsanvisningen er ganske udførlig og foreslår at man øver sig lidt først.

god fornøjelse. Højris.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-03-08 09:42

Man tager: ..........

Først skal du have lagt din bundfarve; og mindst 2 gange. Mal tyndt og jævnt. Brug evt. vand til at få den konsistens der passer dig. Sørg for at der ikke er nogle helligdage.

Nu stryger du din krakkeleringslak på. Du skal have det på det område det skal dække på én gang! Du kan ikke male krakkeleringslak over med sig selv, og mængde og måde du lægger det på , får betydning for resultatet. Tapetklister eller gummi arabicum kan også bruges til at krakelere med.

Nu skal du male med den farve der skal krakelere. Du skal også her dække fladen på én gang, da krakeleringen forsvinder ved overmaling. Her har mængde af maling og måden du kommer det på også meget at sige.

Princippet i krakkelering med vandopløselige farver er, at du lægger en bundfarve, som du vil se i de revner krakkeleringen danner. Nu kommer du et gennemsigtig vandopløseligt lag på som tører op. Når du så bagefter maler med en vandholdig farve, opløses det gennemsigtige lag. Da akrylfarver kryber ca 20% under tørringen, og bunden er glat, krakkelerer overfladen, men sætter sig fast, når krakkeleringsmidlet tører igen. Hvis du så nu maler over, kan den nye maling komme ned og få fat i steder hvor krakkeleringsmidlet er væk, og derfor kanfæstne sig ordentligt.

Kommentar
Fra : MilleT

Dato : 25-04-08 21:40

Jeg har krakelerings lak fra panduro.

Jeg maler først bundfarven i den ønskede farve og lader det tørre. Så maler jeg i et tyndt lag (ikke FOR tyndt dog) med krakelerings lakken der hvor jeg ønsker det skal krakelere. Så lader jeg det tørre. Når det er tørt så tager jeg den farve jeg ønsker skal være øverst og blander den med lidt vand, så den bliver nem at male med. Jo tykkere en maling er jo sværer er det at få det til at krakelere.

Jeg har også prøvet med en krakeleringslak, som jeg købte på en hobbymesse og der gjorde jeg på samme måde.

Håber det lykkes

MilleT