/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Pension fra Sverige
Fra : heyckendorff
Vist : 805 gange
100 point
Dato : 04-03-08 20:06

Hejsa.

jeg har boet en periode i Malmö og har optjent noget pension i det offentlige svenske pensionssystem.

jeg er imidlertid nu flyttet tilbage til Danmark. Jeg synes at erindre noget om, at man hvis man flytter fra Sverige tilbage til Danmark kan få udbetalt sin svensk optjente pension ved fraflytning af Sverige.

Er der nogle der kender noget til det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-08 20:17

Det er jeg ikke sikker på du kan, med mindre du er pensionist

Citat
Når pensionen skal udbetales

Når man bliver pensionist, ansøger man om pension i det land, man bor, uanset om den er optjent i Danmark eller i Sverige. Den pension, man har ret til fra Danmark, beskattes og udbetales derfra, selv om man bor i Sverige.

http://www.oresunddirekt.dk/article.aspx?type=article&id=8425

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-08 20:24
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-03-08 20:56

Nix du må vente.
Dårlig forretning.
Du skal betale skat i sverige, ca 30 %
derefter kurstab på 20 %, surt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-03-08 20:59

Citat
11: Undersøg pensionsvilkår

Ligesom i Danmark modtager de fleste svenskere pension fra det offentlige, fra en arbejdsmarkedspension – ”tjänstepension” – og måske også fra en privat pensionsopsparing.

Undersøg hvilke pensionsaftaler der gælder for dig, når du begynder at arbejde i Sverige.

Fakta om
Pension

Relevante links

Försäkringskassan - Pension

Adresser
Försäkringskassan Öresunddirekt Malmö
Försäkringskassans EU-kontor

http://oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=8484