/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
maskinstrikkede sokker opskrif
Fra : tpjevser
Vist : 8096 gange
500 point
Dato : 04-03-08 15:13

er der nogen der kan hjælpe mig med strikkeopskrifter på sokker på maskine. garnet er alm. håndstrikkegarn til sokker. har en empisal knitmaster 700. havde fundet en hjemmeside med opskrifter for tykt strømpegarn på maskine, men kan ikke hitte den igen. hilfe, hilfe!!!!
hilsen runa

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-03-08 15:19
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-08 15:24

Det ser også ud til at der er en opskrift her

http://www.rokken3.dk/forum/forumdisplay.php?f=151

Det er gratis at blive oprettet som bruger

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-03-08 15:24

Du skulle måske melde dig ind her sammen med andre der strikker på maskine de har garanteret en masse fif og ideerhttp://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=2673&page=2

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-03-08 15:25

Hi hi nordsted det var vi sku da nok enige om samtidig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-08 15:32

He ja, og det link du lagde ind først, nåede jeg lige at se, inden jeg sendte det samme.

Tpjevser, der findes også maskinstrikkebøger på biblioteket

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-08 15:33
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-03-08 21:25

Hej tpjevser

Jeg har selv engang været ivrig maskinstrikker. Desværre er det ikke så moderne mere, og derfor kan det være svært at finde opskrifter. Måske ville det være en ide for dig, at være med i webstrikkegruppen, hvor man udveksler opskrifter og erfaringer
http://uk.groups.yahoo.com/group/webstrik/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-08 22:16

Her er en opskrift til strikkemaskine

Min opskrift til sokker strikket på My Rock. Str. ca. 38-39.

Sokkegarnet skal passe min. til en pind 3, ellers bliver det ikke pænt på MR, syntes jeg.

Jeg gør som regel det at jeg slår 48m op på en p. 3½ og strikker ribben i hånden. Så sætter jeg maskerne over på 48 nåle på MR. ( Det er meget nemt) hænger lodderne i og strikker 40 r frem og tilbage.

Nu skal der så strikkes hæl. Sæt halvdelen af maskerne (24) i ventepos. (3)
strik hælen således over den anden halvdel af maskerne. Strik 1 r. når du har slæden i højre side sætter du yderste m i venstre side i pos 3. strik 1 r. slæden er nu i venstre side, sæt den yderste m i højre side i pos 3. Fortsæt med at sætte en nål i pos 3 i hver side til der er 8 m tilbage. Nu har du så 8 m i pos 3, 8 m i pos 2 og 32 m i pos 3. Nu skal hælen så rundes. Dette gør du på denne måde.

Når slæden er i højre side tager du en nål mere med i venstre side, strikker rækken, og når slæden så er i venstre side, tager du en nål mere med fra højre side. til slut har du alle 24 m med igen, sæt de 24 m fra pos 3 til pos 2 og strik ca 40 r. nu skal der så strikkes tå. Det kan man vist ikke gør på MR så jeg vælger at køre slæden over nålene uden garn, sådan at sokken bliver hægtet af nålene. Jeg samler så maskerne op på en p. og strikker ståen i hånden.

Den tå der passer bedst til min fod ved jeg ikke hvad hedder, men den strikkes således:
1 p: strik 1r strik 2r sammen strik 18 m 2r sammen 2 r 2r sammen 18 m 2r sammen 1 r.
2:p vrand
3 p: 1 r 2r sammen 17m 2r sammen 2r 2r sammen 17m 2r sammen 1r.
Fortsæt således indtagningerne til der er 24m tilbage. Luk af. og sy sammen med usynlige sting.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-03-08 22:41

Denne her side er "guld"
Her er så mange links til strikkeopskrifter, både til hånd og maskinstrikning, (også til grovstrikning), garnkøb og mulighed for at lave dine egne opskrifter ved hjælp af en udregner
http://bethdesign.dk/links_til_opskrifter.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-08 23:02

Piiiv piiiv, jeg syntes den guldside mest er med engelske opskrifter

Jeg får helt lyst til at stikke på maskine igen, ved at sidde og studerer alle de sider på nettet

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-03-08 08:48

Her er mange strikke udtryk oversat fra engelsk til andre sprog, også dansk. Den er ikke perfekt, men kan være en hjælp
http://www.knittingfool.com/pages/ReverseLanguageDictionary.cfm?alpha=n

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-08 08:51

Den er nu ikke så god, til strikkemaskine, kan jeg se

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-08 09:01

Nå må smutte Vaskemaskinen kalder med sin bippen Og -en kan tørre klunset for mig så kan i strikke lidt imens sagde

SunoFisk og stritter lidt med finnerne

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-03-08 10:44

Her er en lang række engelske strikkeudtryk og forkortelser oversat til dansk, hvis ikke det rækker, må man jo bruge en ordbog
http://www.strikkesiderne.webbyen.dk/ I menuen vælger man >> nederst, så kommer det.

Selvfølgelig er det meget nemmere med en dansk opskrift. Men der så mange opskrifter på nettet, der er engelske...... det giver jo lidt flere muligheder. Her er f.eks et par gode sider
http://www.knittinganyway.com/freethings/free_things.htm

http://www.bellaonline.com/subjects/208.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-08 12:27

Citat
Selvfølgelig er det meget nemmere med en dansk opskrift. Men der så mange opskrifter på nettet, der er engelske...... det giver jo lidt flere muligheder. Her er f.eks et par gode sider
http://www.knittinganyway.com/freethings/free_things.htm

Selvfølgelig er der mange flere valgmuligheder, når man kan bruge udenlandske opskrifter, men du kan ikke lige få oversat - slæden - eller tag en nål mere med- udfra en alm. ordbog eller oversættelsesliste

I linket fra knittinganyway, kikkede jeg under strømper, der ser det ud til at jeg skal betale for en opskrift??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-03-08 13:54

Der er også tips og opskrifter der er gratis på den side
Citat
Hints and Tips
(yep, your here)

Forøvrigt var min ide om at finde opskrifter på engelsk, ment som en venlighed

Accepteret svar
Fra : amalieFlip

Modtaget 500 point
Dato : 12-03-08 21:46

Hej
Jeg har lige den opskrift du mangler.
Send din mail eller hvad gør man i dette forum, så vil jeg sende den til dig.
Mvh.
AmalieFlip

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 13-03-08 23:20

Tak for svaret amalieFlip.lige hvad jeg havde brug for! tusind tak!

Kommentar
Fra : amalieFlip

Dato : 14-03-08 17:44

Hej
Jeg er glad for, at du kunne bruge dem.
Inger

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 04-06-08 14:48

hejsa inger.
har problemer med at strikke sokkerne. hvilke spændinger bruger du? vi taber hele tiden maskerne.
bedste sommerhilsner fra runa.