/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Programmer til Canoscan 4400F
Fra : Desimule
Vist : 622 gange
100 point
Dato : 04-03-08 10:01

Jeg har anskaffet mig en Canoscan 4400F. De medfølgende programmer synes jeg ikke er så gode, eller måske er det bare mig der ikke rigtigt forstår dem. Det drejer sig om ArcSoft Photo Studio 5.5 der bruger programmet ScanGear. Det er især det sidstnævnte der volder mig problemer. Jeg vil scanne negativer, der har et andet format end det programmet selv vælger. Jeg kan se, at det kan lade sig gøre, men jeg kan bare ikke få det til at virke ordentligt. Jeg er ABSOLUT nybegynder, forstår en del engelsk, men det ville være noget lettere, hvis der fandtes nogle progrrammer på dansk. Kan I anbefale nogen? Jeg har prøvet Picasa2, og det kan vist de ting jeg har brug for, men problemet er bare, at det også bruger Scangear. Nogen der kan hjælpe???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-03-08 10:16

Hej desimule
Prøv og downloade www.pensionistedb.dk. Det har vi haft meget glæde af.
Det er gratis og det er en pensionist der har siddet og oversat det engelske pogram til dansk fordi der netop er mange der har svært ved det tekniske engelsk. Held og lykke

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 04-03-08 11:53

Hej piaskov. Tak for tippet. Har kigget lidt på siden. Umiddelbart ser det ikke ud til, at der står noget om mit aktuelle problem, men der er helt sikkert noget jeg kan bruge på et senere tidspunkt - så tak!

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 04-03-08 14:03

Nu har jeg ikke selv Scangear, men jeg har da prøvet det hos en kammerat engang.

Efter havd jeg husker er det meget simpelt at skifte format af det man vil scanne.

Jeg tror der er en Preview knap som gør at du får et billede vist af det der skal scannes.

Og så er der en knap jeg tror hedder "Crop". Tryk på den og du kan så tage fat i hjørnet at billedet i Previewvinduet og trække arealet af det du vil have scannet ind eller ud.

Prøv og se om det giver nogen mening.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-03-08 14:21

Hej desimule.
Det var en skam. Men jeg kommer i tanke om at de i Føtex har en bog du kan bruge. Det er politikens store bog om digitalfotografering og alt udstyr inc. billed behandlings pogrammer. Vi har lige købt den og den koster 99 kr.
Jeg er sikker på du kan ha meget gavn af den.
Prøv og kig på den hvis du er i nærheden af en Føtex. Der er jo som bekendt gratis at se

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 04-03-08 21:35

WinXPeter, det har du delvis ret i, og det var netop så langt jeg selv kunne komme, efter at have forsøgt rigtig længe Men så skulle det, så vidt jeg har forstået, være muligt at fastlåse den indstilling. Det vil jeg gerne have hjælp til, men jeg ville allerhelst, hvis der kunne findes noget på dansk. Og piaskov, jeg vil da se nærmere på den bog.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-03-08 21:50

Hej.
Det ville være dumt andet , den er genial God fornøjelse. Der er til timers læsning !!

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 04-03-08 22:50

Citat
Men så skulle det, så vidt jeg har forstået, være muligt at fastlåse den indstilling.

Jeg ved ikke om man kan fastlåse instillingen, men jeg mener at når en scanning er færdig så får man valget mellem at afslutte scanningen eller scanne flere billeder (Scan other images).

Hvis man vælger det, bliver den så ikke på instillingen ?

Jeg tror også man kan højreklikke på billedet i Previewvinduet og stille sit scanningsareal i mm.
Det gør det lidt nemmere at ramme samme størrelse dagen efter.

Men det er kun taget fra hukommelsen, har arbejdet lidt med det, men det er længe siden.

Annuller spørgsmålet
Fra : Desimule

Dato : 10-05-08 14:21

Nu har jeg haft en ekspert til at hjælpe mig, men jeg har stadig problemet, for det er simpelthen ikke muligt, at låse den indstilling man har lavet. Derfor er jeg desværre nødt til at annullere spørgsmålet. Men jeg vil sige tak for jeres interesse.