/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Finepix s304 (=3800) vs. Olympus c300
Fra : Pade
Vist : 316 gange
68 point
Dato : 21-02-03 18:48

Skifter nu fra "analog" til digital, men er stadig våd bar ørene indefor begge... Har kigget på ovennævnte to kameraer og har brug for hjælp.

Jeg har læst mange test der roser begge kamera til skyerne, men ingen der sammenligner dem. Olympus har flere iso indstillinger, mens Fuji kun har 100. Alligevel skriver test (tror det var steves) at det fint klarer (11lux (?)= "one foot candel").

Olympus reklamere med at det kan tage sort/hvid, men ønsker jeg et sådant look kan photoshop vel klare det?

Fujis zoom er kameraets bedste argument.
Olympus passer lidt bedre i lommen, og måske(?) bedre under svag belysning.

Jeg er fuldstændig ligeglad med muligheden for at optage film!

Evt. vil jeg være meget interesseret hvis nogen har et alternativt foreslag, meget gerne med manuel fokus (hvorfor er det kun semiprof der har det?)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-03 19:16

Her testes mange camera, med brugeres mening.
Hold øje med lagermedie - skal den "snakke" sammen med andre og hvad koster en udvidelse. Batteritype - hvad koster ekstra batteri. Jeg tror det er fuji der benytter noget i retning af interlaced (kunstig dobling af pixels) på nogle apparater.
Emesen.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-02-03 21:40

Jeg har kun hørt ros om Olympus, de har 7-9 stk. i firmaet hos min svigersøn. Kender ikke Finepix, men det lyder spændende med 6x optical zoom og lens data ser OK ud!
Du omtaler alternativer, så har jeg Canon PowerShot S30, der kan det hele!
Det har naturligvis "auto", men ALT kan sættes manuelt.
Ang. software er jeg er bl.a. imponeret over at man får alle data om Cameraets instillinger, når billedet loades ind på PCen. Det gør jo at man rigtigt kan eksperimentere, for jeg tilstår at mit kendskab til div. fototekniske udtryk var meget lille, nu kan man se... der sker virkelig noget!!!
Jeg sender lige et billede med, ikke for lige at fremhæve det som noget særligt, men det at kunne eksperimentere med indstillingerne ændrede utroligt på første og 10. forsøg.
http://home.gvdnet.dk/~pouls/min/a-lilleny.jpg

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-03 09:45

Her testes mange camera - http://www.dpreview.com/ det var denne jeg henviste til.
Emesen.