/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
forfradåse til lampeudtag
Fra : bv32
Vist : 6745 gange
100 point
Dato : 03-03-08 16:22

Hvis man har gipslofter, skal der så ikke forfradåser i loftet før der sættes lampeudtag på? Hvordan kan det være at 50 rammerne til lampeudtagene ikke passer til forfradåserne? Skal man så bruge noget andet end forfradåser hvis man vil bruge 50 rammer?

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 03-03-08 17:12

Hej bv32,

Først vil jeg lige understrege at, det er ulovligt at, ændre på elinstallationerne, hvis man ikke er autoriseret.
Der næst vil jeg bede til at du bor alene, så ikke du for slået andre ihjel end dig selv

Mht. dit spørgsmål skal du anvende en 63 ramme når du bruger forfradåser.

MVH
Michael

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-03-08 17:20

er du sikker på at det er lovligt at bruge forfradåser til lampeudtag. det plejer at være de orange dåser der sidder til lampeudtag.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-03-08 17:25
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-03-08 18:27

Nu er et lampeudtag jo mange ting, det kan også laves som et stik hvor du kan købe disse runde tobenede eller trebenede (hvis der skal jord på) stik. Det er også brugt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-03-08 19:55

en forfradåse er ikke godkendt til et træk fra lampen derfor bruges pl-dåsen og Ø80 lampeudtag som er beregnet til loftmontering

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-03-08 20:18

Det er nok muligt, men jeg har de alm. grønne siddende i loftet og de er elektriker monteret og holder fint. Det jeg mener er at det behøver ike altid være en orange dåse. Det er jo også set at man monterer dem (forfradåserne) på væggen oppe ved loftet og trækker en ledning herfra.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 03-03-08 21:10

Jeg har lige checket. Der er mange steder her i huset, hvor den tidligere ejer har sænket lofterne enten med gipsplader eller med profilbrædder og her sidder der ingenting bag lampeudtagene. Der er bare et hul i pladerne og så sidder lampeudtagene direkte skruet på (uden dåse) med 50 mm ramme. Er det ulovligt????

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-03-08 21:17

Ja det er det!!!!

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 03-03-08 21:25

Hvad kan der gøres ved det?

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 100 point
Dato : 03-03-08 21:33

til bv32,

Det kan betyde alt lige fra isætning af dåser til omlægning af installationerne, hvilket kan betyde at rørene enten forlænges eller at, man trækker nye kabler rundt istedet for.
Mit råd ville nok være at, få en installatør ud og kigge installationerne efter og få et tilbud, så kan du jo prøve ejerskifteforsikringen.

MVH MIchael

<Til trimare86> Det er lovligt at anvende forfradåse i lofter til lampeudtag og det er også korrekt at, du kun må hænge en lampe i denne på op til omkring 5 kg, så vidt jeg husker. Alternativt kan man trække en ledning ud fra denne og skrue et pendelophæng op i loftet eller en krog og en baldakin.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 03-03-08 21:39

Tak for svaret michaelholm.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 08-04-08 15:45

NEJ MICHAEL HOLM, DEN GÅR ALTSÅ IKKE!!

Der er ikke lovligt, at sætte forfradåser i loftet.
Dåserne er til lette pladevægge.

Læs din bekendtgørelsen eller læs LK´s anvisninger!!!

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 08-04-08 17:15

Hej alle,

Jeg beklager at have skrevet mit indlæg og erkender at, det er fuldstændig forkert.
Det er "desværre" korrekt at, LK foreskriver at forfradåser kun må benyttes i pladevægge og delvis i skrå vægge.
I anden forbindelse har jeg netop haft et møde med Sikkerhedsstyrelsen, som naturligvis kunne bekræftet dette. Tilsyneladende er dette dog først kommet frem for år tilbage, hvilket vil sige at, tidligere tiders forfradåser i loftet godt kan have været lovlige, da det ene og alene er producenten der foreskriver, hvad dåsen må anvendes til.

MVH
Stadigvæk Aut. El-installatør
Michael Holm