/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
VANDSKURE GIPSPALDER
Fra : RixStix
Vist : 8689 gange
100 point
Dato : 03-03-08 11:30

Hejsa. Vi har efterispleret bryggers, og sat gipsplader op. Spørgsmålet er om man kan vandskure direkte på gipspladen og om nogle har erfaring med hvordan det evt. vil se ud?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-03-08 11:34

Der skal godt nok smøres noget grunder/primer på før du kan vandskure ellers suger gipspladerne fugten og bliver vind og skæve. er det vandfast gipsplader eller almindelige?

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 03-03-08 11:36

Du kan købe maling som ligner vandskuring.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-08 12:17

Jeg har gjort det og pladerne bliver ikke skæve da man selvfølgelig ikke skal gøre det så voldsomt, som hvis det var en murstensvæg.

Jeg brugte en blanding af flisemørtel og alm. strandsandsmørtel samt et lille skumgummibrædt.
Det blev flot, men du skal armere pladesamlingerne med glasvæv ellers får du svindrevner ved samlingerne.
Du bør forbehandle med fortyndet betonklæber for at undgå for hurtig udtørring.

Ved mine seneste projekter har jeg fravalgt løsningen og har købt et smukt struktureret glasvævstapet i stedet og selv om det er en dyrere løsning så er det lettere og mere renligt at udføre.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 03-03-08 12:28

Du kan også bruge LIP, træk et tyndt lag på, slib det plan. træk så finpuds på og filts
på vanlig måde.
Hvis du tilsætter farve i finpudsen, slipper du for en extra "finish",,,
Husk, fiberbånd i samlingerne.
Jeg har selv brugt metoden, bare med jurakalk/mørtel. Lippen blev blandet med lidt jura-
mørtel og finpuds med en af jurafarverene.
/steen b.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-03-08 15:56

vandskuring er noget man gør på mursten. det kan du ikke gøre på en gipsplade. du kan få en masse som påføres med tandspartel og efterfølgende trækkes over med en skabelon, så det kommer til at ligne en murstensvæg. mon ikke det er den løsning du har brug for.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 03-03-08 16:42

Jeg forstår det sådan at du vil have en mere struktureret overflade end den man får når man maler gibsplader.
Hvis man spørger i en farvehandel får man at vide at man skal kridtderere.
Det koster det hvide ud af øjnene, så det bliver næsten lige så dyrt som glasvæv.
Men der er en billiger løsning, som jeg har brugt i et hus der, efter ombygning. stod med væge i alle muliger forskellige materialer.
Man køber hæftegrund, det grønlige stads man grunder gibsplader med.
Og sandspartel, grov eller fin alt efter hvilken overflade man ønsker sig.
Når bunden er i orden, samlingerne udspartlet oven på glasfiberstrimler. også med sandspartel, blander man hæftegundere og sandspartel sammen.
Strukturen bestemme af hvor tyk eller tynd blandingen er.
Du kan påføre det med malerrulle, pensel eller strukturrulle.
Strukturen påvirkes også af om man kører hurtigt eller langsomt med rullen.
Overfladen blev, hvor jeg brugte det, som en finpudset væk.
Jeg er siker på at du kan få en overflade der ligner vandskuring hvis du smøre tykt på.
Jeg kommer i tanke om at jeg faktisk har prøvet det ved afblænding af en dør i en vanskuret væg.
Der trak vi i den halvtøre strukturmaling nogle vandrette fuger og studsfuger.
Til sidst gav vi det en gang tynd strukturmaling.
Man skal banke på vægen for at opdage at det er svindel.
Et lille tip: De steder hvor du ikke rigtigt kan komme til med rullen, i hjørner, mellem kontakter og indfatninger o.s.v. bruger du en af de mange halv og hel tørre pensler du har stående, til at duppe med.
Det lydr måske svært, men dxet er det ikke.

Lav eventuelt en prøve på nogle pladerester eller på bagsiden af en plade.

Bjørn

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 03-03-08 16:43

OK.Trimare 46.
Jeg har forstået spørgsmålet sådan, "vandskuring" Hvordan man kan lave det på gibsplader,
der er ingen murstensstruktur, men da det er gibsplader må spørger vel også være klar over ,at det
kun giver en glatfiltset overflade.........
/steen b.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 09-04-08 17:04

Da jeg i sin tid fik lavet mit badeværelse, havde jeg sat gipsplader på ydervæggen. De er selvfølgelig til vådrum, men med primer vil det nok blive det samme. Da jeg har filsede vægge i resten af badeværelset, ville jeg gerne have det samme look på gipsvæggen.

Danogips har nogle produkter, som kan bruges, jeg fandt produktet på Danogips' hjemmeside. På sækken kan jeg læse at der står Fip 290.

Rosalill