/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
2 spørgsmål omkring brændeovn
Fra : kristianc
Vist : 2286 gange
100 point
Dato : 03-03-08 10:13

Hejsa

Vi har i et års tid boet i et hus med brændeovn. Det har vi ikke haft før og nu er der dukket er par spørgsmål op.

Når vi fyrer og der lukkes op for 1. vindue eller dør så lugter der hurtigt af røg i hytten. Hvis vi laver gennemtræk med 2 vinduer fx så lugter der ikke af røg. Er det fordi at der med et vindue laves noget sug på en eller anden måde eller er det ikke normalt?

Brændeovnen står i stue/køkken som er et vinkel rum. Her fyrer vi hver aften i de kolde måneder, men det er stort set kun stue og køkken der bliver varmet op. Der er nok på en gennemsnitsaften 23-24 grader i disse rum. Gangen og de andre værelser bliver opvarmet af radiatorer og gennemsnittemp her er nok....19-21 grader. Nu kommer måske et lidt skørt spørgsmål, men er der nogle der har erfaring med om det kan give problemer i form af forkølelse / ondt i halsen? Ved godt at forkølelse er en virus og alt det, men vi har bare aldrig før været så forkølet og haft ondt i halsen så mange gange som denne vinter. Og det kører bare i ring. Så var det bare en tanke om at en taxachauffør vi kender der fortalte at de aldrig kører med aircon fordi de så bliver forkølet hele tiden, der satte gang i det her spørgsmål :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-08 10:20

Når vi fyrer og der lukkes op for 1. vindue eller dør så lugter der hurtigt af røg i hytten. Hvis vi laver gennemtræk med 2 vinduer fx så lugter der ikke af røg. Er det fordi at der med et vindue laves noget sug på en eller anden måde eller er det ikke normalt?

Simpel fysik. Termikken inde i huset er så kraftig, at den åbenbart overstiger drivtrykket i skorsten (også termik). Antagelig hjælper vinden også med (vinduet der åbnes er garanteret i læsiden - hvor der derved vil opstå et sug). Noget tyder på at skorstenen ikke er for god. Den mangler antagelig isolering (isokærn) eller brandbats op gennem tagrummet. Muligvis kan problemet afhjælpes VHA røgsuger, check www.exhausto.dk Men en snak med skorstensfejeren vil nok være særdeles klogt.

Det der giver forkølelse hos AC brugere er nærmere træk og/eller uønsket bakterie/svampevækst i aircondition fladen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-03-08 10:30

forkølet bliver du, hvis du
1. Er udsat for smitte
2. har kolde fødder
3. har udtørrede slimhinder i næsen og
4. Snyder for din daglige C-vitamin

Og en en brændeovn skal lave træk. Hvis huset er utæt, så trækken selv finder ind, sker det ofte langs gulvet - og så får du kolde fødder. Om vinteren kan udeluften ikke indeholde ret meget vand, så den er rigtig tør, når den varmes op, og så udtørrer dine slimhinder. Smitstof er der altid, hvis du omgås mennesker eller bare der bor eller færdes nogen i nærheden.

Hvad angår det første, har du lysende ret: Hvis du åbner et vindue på sugesiden af huset, kan det sagtens "overdøve" skorstenstrækket. Hvis du gør det på tryksiden, der hvor vinden står på, øger du skorstentrækket (et godt fif, når man fyre op i en kold ovn! Jeg bruger det selv).

For at undgå de kolde fødder kan du dels tage sivsko eller lådne sutter på, dels kan du arrangere sådan, at trækken udefra bliver ført ind i huset og sluppet løs i loftshøjde og gerne nær ovnen. Lidt omtanke viser, at så bliver den varme luft i hovedhøjde fortyndet, og det blivcer ikke så koldt ved fødderne. Til gengæld skal du nok på jagt efterde steder hvor den ukontrollerede træk kommer ind og så tætne.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 03-03-08 10:34

Hej.
Tak for de hurtige svar. Den med vinduerne(træk)= var jeg nok godt klar over, men ville gerne have det bekrætet. Nå men selvom vi har 27 grader i stuen så er vores gulv stadig koldt. Det er stort set uisoleret (50mm) med 70 cm krybekælder med trækkanaler i hver side. Så vinden suser lige under gulvet. Så det kan være det er årsagen til at vi er mere modtagelige for forkølelse. Vi har altid kolde fødder og en datter på 2 år i dagpleje :) Men forårsprojektet er også isolering under gulvet. Tak for tippet med en kold ovn..det skal prøves

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-03-08 10:39

Gennemtrækket i krybekælderen bør du nok gøre noget ved, når du kommer så langt: I stedet for trækhuller midt på væggene skal du have dem i hjørnerne. Og sørg så for, at der kommer vindtæt pap under isoleringsmåtter/-batts og at kanterne på isoleringen stødes HELT sammen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-08 10:41

Hos os er der brændeovnsos i hele huset når vi tænder for udsugning i køkkenet uden også at lukke et vindue op.
Man kan faktisk se røgen komme ud af luftspjældet på brændeovnen, kort efter at køkkenudsugningen er startet.

Når du starter brænde ovnen skal der lige lidt fart på så suget i skorstenen kommer igang med det samme. Hvis man kniber lufttilførslen for meget vil skorstenen heller ikke trække ordentligt, og det kan give sod i skorstenen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-03-08 10:42

Hej har haft brændeovne i mange år og der er mange tig der kan spille ind i forhold til om brændeovnen sender røg ud i stuen eller der bliver suget røg ud af brændeovnen Dels kan det jo være vejrforhold vindretninger stillestående tåget vej skorstenens trækevne som også er nævnt og så lige en del om selv brændet som jo i høj grad (varmegrad) også har indflydelse på det hele Her er et par link til sider der omhandler en del om emnet
http://www.byggepladsen.com/ShowArticle.cfm?ArticleNo=212&CC=1

Har i det specielt fodkoldt ku det jo være en årsag prøv at måle temperatur i gulvhøjde

Mvh SunoFisk Uhmm en skinner i dag så der behøvs' ikke at fyres så meget

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-03-08 10:49

Et fif i gamle dage var at tage en avisside krølle tænde og smide ind i selve skorstenen for at få gang i trækket hurtigt Rådet duer stadig til gamle skorstene uden isokærn ,men det er når det er helt vindstille og uden træk i den at det kan være nødvendigt for ikke at få stuen fuld af røg

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 03-03-08 11:18

Kolde fødder ....hvad med Futsko eller sutsko som man siger i Århus

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 03-03-08 11:43

Ja det har vi også, men det er bare ikke altid man husker dem før fødderne er kolde. Fandt faktisk en undersøgelse på google der sagde at testpersoner der sad med fødderne i koldt vand blev 3 gange så ofte syge af forkølelsevirus sprøjtet i næsen, som de testpersoner der ikke havde fødderne i koldt vand....jeg må have isoleret hurtigst muligt!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-03-08 12:18

Vinden laver undertryk og overtryk rundt om et hus. Hvor der bliver hvad afhænger af vindens retning og husets form. samt til en vis grad også af terrænnet omkring. Især højere nærlighende huse spiller en rolle.

Hvis din skortsten ender på et sted med overtryk, og du åbner et vindue til et sted med undertryk, skal der ikke meget vind til før røgen går den forkerte vej.

ofte har man brændeovnen placeret inde langs en indvendig væg i et rum. Så giver den naturlig cirkulation , den forkerte vej i rummet , så kold luft fra yderfacade og vinduer trækkes ned og langsgulvet. Derfor bliver der fodkoldt uanset at der højere i rummet er godt lunt.

Fodkulde og røg fremmer modtageligheden af forkølelsessmitte.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-03-08 12:30

transor har ret. Det er derfor det er en god ide at tilføre udeluft højt oppe og nær varmekilden, så man får blandet temperaturerne i stedet for koldt nede og hedt oppe.