/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
hvilken hjælp kn en 18 årig få
Fra : willlliam
Vist : 3803 gange
500 point
Dato : 02-03-08 13:27

Vi kender en i familien, der som 18 årig lige er smidt ud hjemmefra af faderen. Drengen går i 2. G i gymnasiet og har lige fået kollegieværelse. Er god i skolen og har pt. ikke erhvervsarbejde.
Har transportudgifter (i Storkøbenhavn daglig i forbindelse med skolegang. Selvfølgelig skal han over en sagsbehandler, men er der nogen i Kandu, som kan hjælpe mere specifikt med
1.etableringsudgifter
2. bolighjælp til husleje
3. kost og forplejning
4. transport
5 og 5 millioner andre ting, vi ikke har tænkt på.
Gerne meget specifikke svar med henvisninger til lovgivning.
Kan man tvivnge ham til erhvervsarbejde, mens han går i gymnasiet.
Det særlig gode svar præmieres godt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-08 13:50

Citat
Selvfølgelig skal han over en sagsbehandler, men er der nogen i Kandu, som kan hjælpe mere specifikt med

Det kan kun sagsbehandleren i kommunen svare på.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-03-08 13:55

Hej William.
Han må da kunne få udeboende SU ?? Det kommer jo an på hvorlangt han bor fra forældrene ??
Over 20 km. Ellers kan der søges disp. hos SU styrelsen samt boligsikring.Held og lykke med det. V.H. Pia

Kommentar
Fra : clou

Dato : 02-03-08 14:03

Synes han i første omgang (allerede i morgen tidlig) skal tale med en studievejleder, der hvor han går! Studievejlederen kan selvfølgelig ikke give ham nogen økonomisk støtte, men ved noget om forskellige regler bl.a. mht. SU'en.

En ulykkelig situation sådan en ung mand er kommet i, godt der er nogle som du der står klar i kulissen til at hjælpe ham!

Clou

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 15:05

1. prøv at læse dette, ikke helt det samme men alligevel lidt rettesnor

Citat
Hjælp til indskud og møbler

Spørgsmål
Jeg har kollegieværelse fra 15/12, da jeg skal til at læse til januar. jeg fylder 18 år 19/1-07. Kan man søge hjælp til indskud og møbler? Mine forældre er skilt og jeg bor hos min far
Svar
Når du er under 18, har dine forældre pligt til at forsørge dig. Du kan derfor ikke få hjælp til indskud til kollegiebetalt fra kommunen. Kommunen kan kun hjælpe med dette, hvis du ikke kan på hjemme, og kommunen er gået ind i sagen. Etableringshjælp vil man også kun yde i den slags tilfælde. Normalt vil man sige, at hvis der ikke er helt særlige grunde til, at man er tvunget til at flytte, er det ens eget - eller, hvis man er under 18, ens forældres - eget problem og ansvar

Herfra, hvor du også kan stille spørgsmål http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_Vis_%20svar.asp?id=1412

2. Der kan søges boligsikring,

Citat
Hvem kan søge boligsikring?

Boligsikring kan søges af personer, som bor til leje, og som ikke er pensionister. Førtidspensionister, der har fået tilkendt pensionen efter 1. januar 2003, kan også søge boligsikring.

For at få boligsikring skal din bolig være en helårsbolig, og den skal have eget køkken eller køkkenniche og afløb.

herfra http://borger.dk/forside/bolig-og-flytning/boligstoette/boligsikring#hvem%20kan%20søge

3. kan jeg ikke svarer på

4. Der ydes rabatordninger til transport via www.su.dk

Og de sidste 5 mill. spørgsmål må du lige udspecificerer

Der er også mulighed for at optage su-lån

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-03-08 15:07

han skal da have en sagsbehandler. De er uddannet til den slags opgaver og de kander loven med alle dens krinkelkrokge.
Jeg kan ikke forestille mig nogen der kan rådgive ham bedre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 15:22

Han har reelt ikke mange muligheder....

Han får SU
Han kan evt. tage lån...
Fritidsarbejde er også en mulighed....

(mange lever for MINDRE end disse 3 ting tilsammen)

Da han har fået et kollegieværelse er det vel betalt - ellers er det ud og finde noget "måske" billigere.... Han kan IKKE forvente kommunen "leger" redningsplanke til noget han selv har fundet...

Hans daglige udgifter må han sgu selv klare - dem er der INGEN hjælp til - det er det SU er beregnet til....

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 02-03-08 15:55

Undskyld jeg siger det, men det er mange dårlige svar.
Jeg er jo nok klar over han skal forbi en sagsbehandler, det HAR jeg jo skrevet.
Han kan ikke fejlagtigt, som mange skriver, få SU, da han er på en ungdomsuddannelse. Han er berettiget til en ungdomsydelse.

Men be specific - det er bare en ommer, bedre svar søges hermed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 16:09

William, du skulle lære at tale ordentligt til os som prøver at hjælpe dig

Du skriver bl.a.

Citat
Han kan ikke fejlagtigt, som mange skriver, få SU, da han er på en ungdomsuddannelse

Og selvfølgelig kan han få su... det kan alle over 18 år som går på symnasiet

Læs lige www.su.dk hvor meget kan du få.... hvor der bl.a. står

Citat
Under SU efter forældreindkomst i menuen eller på fanebladene kan du læse om, hvor meget du kan få, hvis du er mellem 18 og 20 og går på en ungdomsuddannelse

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 02-03-08 16:12

Jeg siger ikke noget om Jer, I er givetvis alle gode mennesker, det er Jeres svar jeg kommenterer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-08 16:23

Citat
Vi kender en i familien, der som 18 årig lige er smidt ud hjemmefra af faderen. Drengen går i 2. G i gymnasiet og har lige fået kollegieværelse.

Citat
Han kan ikke fejlagtigt, som mange skriver, få SU, da han er på en ungdomsuddannelse.

Alle, der er fyldt 18 år og går i gymnasiet, kan søge SU. Det fik begge mine sønner, da de gik i gymnasiet, så det er noget vrøvl du skriver.

Desuden kan jeg som bruger ikke fortælle dig, hvad den dreng er berettiget til i økonomisk støtte udover SU.

Det er kun kommunen, der kan tage stilling til det.

Du kan ikke forvente, at få et konkret svar på kandu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 16:23

Jeg bliver ærlig talt temmelig stødt over at få af vide at svarene ikke er gode nok, vi gør hvad vi kan, du kunne jo også selv prøve at tjekke linket www.su.dk inden du udtaler dig

Så havde du set, at man godt kan få su, på en ungdomsuddannelse

Og fået svar på su lån

Du har også fået svar på en evt. boligsikring

Samt et link, hvor du kan få kvaliceret svar fra proff

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-03-08 16:28

Hvordan ved du hvad der er dårlige råd?

Det kan man ikke vide hvis ikke man kender de gode råd.

Tro mig. Der er ingen der ved bedre end hans sagsbehandler. vedkommende sidder tilmed med nøglen til pengekassen.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 02-03-08 16:29

Det lyder mere som:Hvad kanjeg få ,det vil jeg ha´,er der nogen som vil lægge et kontonummer hvor jeg kan hæve det jeg har lyst til.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 16:34

Nååå ja, og svar på transportudgifterne havde du også fået

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 16:59

Det lyder som om du forventer "julemanden" kommer på banen med en million...

Den slags spørgsmål er der masser af på Kandu....

Du stiller blot et spørgsmål som du med vold og magt og uvidenhed VIL HAVE et bestemt svar på...

Det får du desværre ikke altid.....

Ikke alle spørgsmål giver det svar man VIL have uanset om det er rigtigt eller ej

Held og lykke med dit "familiemedlem" - bruger han samme attitude overfor kommunen - griner de ham ud af lokalet....

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 02-03-08 17:02

tak for de meget få relevante besvarelser, til de andre underlødige svar må jeg bare sige " god bedring "
hermed lukkes den hellige gral!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 17:05

Med din indtræden i det offentlige system følger også nogle rettigheder, som giver plus på bundlinien. Du kan få udeboende SU, som kan ansøges over nettet med digital signatur eller per brev til SU Styrelsen. Desuden giver kommunen dig lidt hjælp til huslejen i form af boligstøtte, som du kan ansøge din tilflytterkommune om, når du har skrevet under på lejekontrakten. Det sker oftest i form at en blanket, som hentes på kommunekontoret.
For at få et samlet overblik over de officielle forpligtelser kan du klikke ind forbi Danmark.dk og din nye kommunens hjemmeside.

herfra http://www.studieportalen.dk/Blogs/BlogItem.aspx?id=121

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-08 17:10

Citat
til de andre underlødige svar må jeg bare sige " god bedring "

Jeg vil nu håbe på det bedste for den unge mand, der er blevet smidt ud hjemmefra.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-03-08 17:18

Jeg synes altså ikke du er god til at spørge - Der er en del forhold du ikke har oplyst om.
Når du langt henne i tråden oplyser at han ikke er berettiget til S U så er der nogle oplysninger, du skjuler - nogle oplysninger som hans sagsbehandler ser når vedkommende lukker journalen op.
Dem her i tråden der har lagt et stort arbejde i at finde de rigtige svar til dig, de kan ikke undgå at føle sig misbrugt.

Hvad ville du få ud agf at blive snakket efter munden?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-03-08 17:18

han kan få den høje su. dertil kommer boligsikring. ellers bliver det studielån hvis ikke det rækker med en su.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-08 17:22

Citat
Du kan ikke få boligsikring til et enkelt værelse, et klubværelse eller et kollegieværelse

http://www.ui.dk/node.asp?artikelID=654&kategoriID=82

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 17:29

Trimare46... Der er liiiige nogle regler vedr. boligsikring

Citat
For at få boligsikring skal din bolig være en helårsbolig, og den skal have eget køkken eller køkkenniche og afløb.

Det er jo ikke sikkert, at de krav bliver opfyldt på et kollegieværelse

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 17:31

Reglerne vedr. boligsikring er da ikke helt ens alt efter hvor man læser.

Jeg kender til et par stykker, der bor på et enkelt værelse, men hvor der er køkkenniche, og de kan godt få boligsikring

Kommentar
Fra : kanvie

Dato : 02-03-08 17:34

Nej - jeg vil ikke "kloge" mig!; Men han kan få su kvartalet efter han er fyldt 18 år. Lidt erhvervsarbejde bør han kunne klare.

Vigtigt: få lagt et budget (realistisk) - så vil kommunen evt. kunne hjælpe med et lån!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 17:34

Det er jo IKKE et værelse hvis det er en andelsbolig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 17:38

He he Refi, er det dig eller mig, der skal have pudset brillerne, jeg kan ikke se at - andelsbolig - bliver nævnt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-08 17:39

Jeg tror refi blander 2 spørgsmål sammen lige nu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 17:41

Pyy haa, så var det ikke mine briller

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 17:41

Citat
He he Refi, er det dig eller mig, der skal have pudset brillerne

Ans gav svaret

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-03-08 17:42

Skrot da den klaphat. Han er da ikke værd at hjælpe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 17:50

Går han på gymasiet i nærheden af hvor jeg har tomme værelser/lejligheder - kan han få lov at bo GRATIS med kost.....

Bedre tilbud fås ikke

Så du må godt acceptere svaret NU

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 18:12

Refi, jeg har også en "unge" der godt vil tage imod det tilbud, og han flytter gerne gymnasium

Han vil gerne vide, om du også vasker hans tøj, om der er internetadgang, mulighed for at holde fester i week-enden og sååårn

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-03-08 18:32

Citat
kan han få lov at bo GRATIS med kost.....

Var der osse en plads til mig?? *SS*

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 18:35

Fester er OK....

Hvis "værten" deltager

Tøjvask ikke noget problem - det bliver hentet en gang om ugen....

Netadgang er en selvfølgelighed.....

Andre ønsker

Lommepenge er selvfølgelig incl.

Spiseplan bedes skrevet 1 uge i forvejen, da jeg jo ikke kender hans livretter....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 18:36

PS...

Hvis Klumme er "nabo" - ER DET PÅ EGET ANSVAR....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-03-08 18:37

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 18:45

Iihh hvor lyder det godt Refi, jeg sender et styk teen-ager.

Selvfølgelig må du deltage til festerne, allerbedst er det dog,hvis du også giver nogle omgange, og sørger for at køleskabet er fyldt godt op til natmaden, har en stak madrasser og soveposer, til de overnattende gæster.

Du får lige et trick med, ... om morgenen skal du lige tælle fremmed fodtøj, så du ved hvor meget
du skal købe hos bageren.

Han er ikke kræsen, men han ææælsker thaimad Når der er netadgang, behøver han ikke så meget mad, men mind ham om at spise engang imellem.

Han behøver ikke mere en ca. 100 kr pr. mdr i lommepenge, den ros skal han sq ha, og modetøj er han bedøvende ligeglad med, men vil da gerne engang imellem have lidt nyt, men det er ikke noget han kræver, det er mere så du selv han holde ud at se på ham

Men jeg er nu noget betænkelig ved hans nye nabo, han kunne jo komme i dårligt selskab

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 18:55

Tror ikke Klumme er så "farlig" når han kommer på nært hold.....

Kan være han kan stå for maden....

Det er billigere at lave/købe til 2 end til 2 enkelte....

Musiksmag deler de nok desværre IKKE

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-03-08 19:28

Hallå...pas lige på mit image. Jeg er dødsens farlig.... men det med maden er okay

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 21:11

Ha Refi den med maden slap du sq godt fra, bare at sætte klumme til det

Citat
Spiseplan bedes skrevet 1 uge i forvejen, da jeg jo ikke kender hans livretter....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-03-08 21:58

Hej william. Undskyld men jeg fatter ikke en s... !
Hvad er det du er så usikker på. Det kan da ikke være om han er berettiget til SU for det ER han. Prøv dog og gør jer selv og den unge mand den tjeneste og undersøg det !! Så vil i finde ud af at det er rigtigt. Det med boligsikringen er også rigtigt : Der hvor min datter bor,det er også på kollegie, kalder de værelserne for ungdomsboliger nu , det er nok til de kan få boligsikring.Vores datter har en husleje på 2100 kr. og får 320 kr i tilskud og det er mange penge når man kun har sin su.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-08 22:09

piaskov

Hvis det er en ungdomsbolig, har din datter så eget køkken ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-03-08 22:13

Ja det har hun . Men det er det man kalder et te køkken der er 2 kogeplader en lille vask og et lille køleskab. Førhen hed det kollegie men man fandt ud af at de unge kunne få boligsikring hvis man kaldte der ungdomsbolig i stedet for

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-08 22:16

Så er det derfor, hun kan få boligsikring (p.g.a.) tekøkkenet, hvor der også er afløb fra vasken.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-03-08 22:20

Jammen det ved jeg godt!! Men det fremgår jo ikke af spørgerens fremlæggelse af problemet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 22:24

Reglerne "snakkede" vi allerede om kl 15.05..

Men problemet har vi løst, for Williams bekendte, han kan bo hos Refi

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-03-08 22:30

Det ved jeg godt nordsted. Men jeg syntes der er noget forvirring omkring problemløsningen fra spørgerens side . Det kan da godt være jeg ikke fatter en s... her men så må man omformulere spørgsmålet så det er korrekt stillet. Som jeg ser det kan der næsten ikke svares mere præcist end i alle har gjort. bortset fra refis mad.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 22:44

Altså Piaskov, han har jo formuleret sig, det er bare os der ikke ved helt hvad vi skal svarer

Citat
5 og 5 millioner andre ting, vi ikke har tænkt på.

Men vi kan da fortælle, at i den ungdomsbolig vi kender en beboer, skal der betales 320 kr i licens pr. mdr, og der er ikke hjælp af få... hvis Williams kammerat, er med på Facebook, er der oprettet en side ,hvor man kan klage over prisen,

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-03-08 22:49

Jammen det er da et dilemma at stå i og jeg føler da med den unge mand. Man må bare håbe at der er nogen der kan hjælpe for vi kan åbenbart ikke

Kommentar
Fra : AznTax

Dato : 05-03-08 23:16

I denne situation vil kommune nok være den som er mest behjæplig.

ad 1.
Kommunen kan give et lån til indskud af en lejebolig, så han kan få sit egen lejelighed/værelse.

ad 2.
Får han sit eget lejelighed, kan han søge kommunen om boligstøtte. Hovedreglen siger at man skal have adgang til egen køkken og bad. Boligstøtten udregnes udfra hans indtægter.

ad 3)
Som 18 - årige vil han kunne få SU, mens han læser - som vi alle ved rækker SU ikke langt - han kan tage et SU - lån,som mange af os nok også havde dengang vi studerde. Sådan et lån kan giver han ca 2.000 ekstra ommåneden. Rækker dette ikke til hans kost og forplejning, må et fritidsjob gør dette.

ad 4)
Som studerende vil man ofte kunne få en del rabatter på offtentlig transport.
På linket kan I desuden finde øverige rabatter der gives til studerende:
http://www.studenter-rabatten.dk/asp/rabatter/

ad 5)
så længe han er studerende kan han ikke tvinges i arbejde, men såfremt at hans SU ikke rækker, kunne et fritidsjob være et alternativt. Kan han ikke arbejde kan et andet alternativ være at hans mor hjælper ham lidt. Moren kan i 2008 give en gave op til 51.000 kr skattefrit til sin søn.

Hvad kan der ellers tage højde for? tja.... som18 - årige er man jo myndig og står derfor pålige fod som alle andre voksen mennesker. Så man bliver vel udsat for det sammen som alle gør i daglige dagen.

Ad spørgsmål 1 og 2 vil det helt sikkert være en god ide at kontakte en sagsbehandler.

Håber at det hjælper jer.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 05-03-08 23:24

Azn Tax, hvori stod der noget der ikke allerede er nævnt op til flere gange,

men selvfølgelig gentagelse fremmer forståelsen