/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Spartle væg -men løs betonsten
Fra : PeterPeter
Vist : 2763 gange
40 point
Dato : 02-03-08 11:40

Hej Alle
I mine bestræbelser på at gøre mit gamle bryggers klart til, at vores fyr samt vaskemaskine/tørretumbler kan flyttes der ud - er jeg nu nået til at gøre væggene pæne.
Gulvet er på plads.
Spørgsmål:
To af de indvendige vægge er bygget op af "Gasbeton" sten, i størrelsen 60 x 30 og ca. 10 cm dybe. Fugen mellem disse sten er ca. 2 cm.
Væggene er blot malet direkte med hvis maling.
Der er en del revner på disse vægge - primært mellem fugen og stenene.

Jeg har fået fortalt, at dette skyldes, at rummet tidligere har været udsat for kulde/varme.

Nu vil jeg gerne gøre disse vægge pæne.

Planen er:
- At kradse revnerne rene.
- Fylde noget multipladelim i revnerne.
- Spartle alle huller og revner over.
- Fuldspartle væggen med et lag sandspartel.
- Opsætte et lag "Filt" og male væggen.

Ovenstående har jeg købt ind til og jeg syntes det lyder som en god plan.

MEN - Nu har jeg opdaget, at en af betonstenene sidder så løst, at den kan skubbes længere ind !!! Hvis I forstår ??

Hvad pokker skal jeg gøre ?? - Jeg kan jo ikke spartle over sådan en løs sten !!

Forstår I ?? - Har I nogen gode reelle forslag ?

På forhånd tak for hjælpen.

Tak - og fortsat god Søndag

/Peter

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-03-08 11:57

Du må kradse fugerne ud og genmontere den.
En lidt nemmere løsning er at kradse fugerne halvt ind og så skumme den fast med monteringsskum, den slags man bruger til vnduer og karme, men pas på det udvider sig enormt meget. Lad det ståtil dagen efter og skær det overskydende væk.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 02-03-08 12:03

Hej
- Kradse ud og genmontere !! - Det vil jeg helst ikke.... Det virker meget besværligt / svært for mig
- Kradse halvt ud og fylde skum i !! - Det syntes jeg til gengæld lyder som en rigtig god idé.

Med mindre jeg får andre gode idéer. vil jeg prøve det !! (Hedder det ikke Sikabom det man skal købe ??)

Tak - og fortsat god søndag

/Peter

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-03-08 12:44

Citat
MEN - Nu har jeg opdaget, at en af betonstenene sidder så løst, at den kan skubbes længere ind !!! Hvis I forstår ??
Hvad pokker skal jeg gøre ?? - Jeg kan jo ikke spartle over sådan en løs sten !!

Citat
Kradse ud og genmontere !! - Det vil jeg helst ikke.... Det virker meget besværligt / svært for mig
- Kradse halvt ud og fylde skum i !! - Det syntes jeg til gengæld lyder som en rigtig god idé.

Du skal ikke bruge skum til denne rep. kreds lidt ud og brug det multipladelim du har købt, hvad har du på den anside af stenen/vægen, for der har du jo samme problem, når det er en indvendig mur, med en løs sten. Kan du komme til at kredsse og lime der, for så kommer stenen til at sidde rigtigt godt fast igen.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 02-03-08 12:48

Jeg kan ikke komme ind på den anden side af muren....

Når fugen er så bred, kan jeg så godt kradse halvdelen ud og fylde lim i ??

Åhh... Nu er jeg lidt mere i vildrede....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-03-08 13:43

Det bedste er hvis du kan fylde lim i du skal bare være sikker på at det ikke sætter sig, fyld halvt op først og lad det tørre, det kan synke.

Accepteret svar
Fra : ulrik007

Modtaget 40 point
Dato : 02-03-08 15:54

hej igen :)

du skal ikke bruge skum eller tyndfugelim "multipladelim" (det er til fuger der er ca 1-2 mm)

oprindeligt skal gasbeton blokke laves med 1-2 mm fuge, så vil tro at det er derfor der er kommet revner, de har nok brugt mørtel eller beton som fuge og det tørrer alt for hurtigt på gasbeton.

den nemme løsning: er at kradse fugerne 3-4 cm ud og fylde nyt beton i fugerne (blandes 3 del grus, 1 del cement) husk at "vande" fugerne før du putter noget beton derind (meget vigtigt) og så håbe på at der ikke kommer nye revner :(

den lidt mere krævende løsning: sæt gipsplader uden på vægen.

håber du kan bruge det til noget.

hilsen mureren

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 02-03-08 17:47

Den løse sten vil jeg ikke kloge mig på, men tror du, du kan få sandspartel til at hæfte på en malet væg?

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 03-03-08 22:59

Tak for jeres kommentarer...

Jeg har nu tænkt og tænkt og jeg har valgt, at "lime" gipsplader op på væggen.

Når man skal lime gipsplader op, anbefales det at sætte gipsmørtel klatter på pladen og derefter sætte den op - MEN - Ville det ikke være bedre, hvis man brugte en tandspartel ???
Så gipsmørtel-limen blev bedre fordelt ???

Jeg opretter det lige som et nye spørgsmål.

Endnu en gang tak for jeres kvalificerede svar

/Peter

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 22-05-08 22:47

Tak for svaret ulrik007.