/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
fastnetforbindelse -
Fra : hovsada
Vist : 864 gange
100 point
Dato : 02-03-08 11:30

hvem har udgiften ?

En veninde har problemer med sin fastnetforbindelse (TDC) og har nu fået pålagt at dræne omkring
hussoklen, da man mener der er fugtproblemer !
Kan man ikke forvente/forlange at TDC sørger for en forbindelse der virker ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 02-03-08 11:36

det kan ikke være TDC der har bedt hende dræne , det har ingen indflydelse på telefonforbindelsen
skulle det være tilfældet , er det TDC der har en samling eller skade på kablet der ikke er lavet ordentligt

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 02-03-08 11:36

Det er din venindes udgift at få drænet huset.

TDC kan jo godt fører kablet ind, men at der er fugtproblemer er ikke deres skyld, men din veninde, som skal vedligeholde sit eget hus

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-03-08 11:37

TDC må da have et "uttæt" kabel. hvad nu hvis det ikke er der, problemet er? Betalr TDC så for etableringen af drænet? Dårlig service. De ved nok ikke hvad de skal gøre!

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-03-08 11:46

Jeg mener, at hvis TDC mener at der er fugtproblmer, så må de føre kablet ind et andet sted.
--der har de sidste 3-4 år tilbagevendende været problemer med forbindelsen og når de mener at have løst det kommer det igen. Hun var så træt af problemerne , så hun skiftede til tele2...men det hjalp ikke, selvom de havde en mand ude og "kigge"...så nu har hun flyttet abonnementet tilbage til TDC, som så foreslår en dræning !!?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 12:02

Det nytter ikke at flytte teleselskab, da det er TDC's kabler, hvor andre selskaber lejer sig på nettet.

Din veninde kan vel bede TDC om at måle kablerne igennem??

Det lyder lige voldsomt nok, at TDC ligefrem forlanger at der skal drænes, før tlf. kan virke

Men er det en dræning der skal til, så er det for egen regning

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-03-08 13:08

Jeg mener vel heller ikke at TDC skal betale for ar dræne hendes hus- men de må jo have nnogle forpligtelser, når de ejer kablerne og lejer ud ?

Kan man ikke forvente at de så løser problemet ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 02-03-08 13:32

TDC skal ikke betale for at få drænet
men de kan heller ikke forlange at der bliver drænet , det må være en teknikker der ikke aner hvad han har med at gøre
deres kabler SKAL kunne holde til at ligge i vand , og alle samlesteder under jorden SKAL være vandtætte og dem over jorden har ingen indflydelse på jordfugtigheden
så er der et fugtproblem med telekablerne er det TDC problem ikke husejerens

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-03-08 14:04

er der mon et sted (hos TDC !? eller andetsteds) hvor man kan læse om deres forpligtelser mht
fasrnetforbindelse ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-03-08 20:28

TDC har måleudstyr, som kan måle hvor langt henne i kablet fejlen ligger. Men hvis teknikkeren ikke kender til brugen af et sådant udstyr, så må de sende en anden der kan sit kram.
Nu har TDC ikke altid styr på sine kabler m.m.

For 2 år siden var min vej gravet op, p.g.a. udskiftning af fjernvarmerør.
Her stødte man på en masse kabler til el, telefon, fællesantenne m.m.
Et kabel var ført over vejen i et gammelt gasrør, som lå i vejen for røromlægningen. Ingen af de selskaber der havde kabler på det pågældende sted, ville kendes ved dette kabel i gasrøret. - Så der blev brugt den store brodersaks, og kappede kablet over.
Resultat: 88 TDC abonnenter mistede forbindelsen, som tog 8 dage at udbedre.
Så TDC havde mere lort på styret end styr på lortet. Det er ret tankevækkende!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 21:24

Jeg har haft TDC i mange år, der blev på et tidspunkt ændret i hvor meget der fulgte med i abbonementet, dvs nu er jeg så med i den gamle ordning, hvor TDC har forpligtelsen over hele kablet fra vejen og inde i huset.

Jeg kan desværre ikke huske datoen, for hvornår det skiller, men på et tidspunkt blev det ændret til at TDC kun havde forpligtelsen til at rep. gratis for nytilkomne, til den første dåse på huset, resten af vejen til telefonen, påhviler en selv, så hvis TDC kan måle at kablet er godt nok til stikdåsen på huset, og de skal måle videre er det for egen regning.

Sådan fik jeg det forklaret for snart mange år siden, men har ikke tænkt nærmere over det, da jeg som sagt ikke ville blive berørt af ordningen.

Til gengæld har jeg engang haft fejlmeldt, hvor fejlen bestod i at min daværende kanin havde bidt i en forlængerledning, og den undersøgelse måtte jeg selv betale, så hvis du har en forlængerledning, så tjek lige at den er ok, inden du ringer igen.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-03-08 21:49

Det kan godt være at det med veninden lyder som en "historie".
...den er nu rigtig nok og bl.a. på grund af at hun nu heller ikke har stabil brebånds-forbindelse
prøver jeg at hjælpe med at finde svar her på hendes spørgsmål !

Printer de sidste svar ud og overrækker hende i morgen i håb om at hun kan bruge dem ...

Jeg takker foreløbig og venter lige for at se om der kommer flere svar inden jeg gir mine points

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-03-08 21:51

PS ! hun har nok boet i huser i 15-20 år

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-08 22:02

Nu kan jeg som sagt ikke huske datoen, for hvornår det blev ændret, men mener at det er nyere end 15-20 år.

Mange opkald til TDC bliver repareret via deres pc, da de kan se om der er forbindelse osv, hvis de kun har klaret det på denne måde, må din veninde kræve at de kommer til bopælen og måler kablerne igennem

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-03-08 23:56

nej der har været teknikere ude både fra tele2 og sidst fra TDC. Det var ham fra TDC der mente at det nok stammede fra fugt ?? ...når det regner meget blir væggen i krybekælderen fugtig. der hvor
gennemføringen er. Men lige nu har det ikke regnet så meget og alligevel ingen forbindelse i perioder.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-03-08 17:29

Det er nok fugt som du selv er inde på. - Ofte vil det kunne høres på kvaliteten af samtaler, idet der vil være en syden og kogen, når fugtigheden er værst.

Lige som Nordsted, har jeg også et af de gode gamle abonnementer hos TDC. - Jeg havde også fået vand i kablet, som viste sig, at det var en gammel og dårlig splejsning, hvor vandet var trukket ind i kablet. Det var kun en ½ meter fra indføringen i væggen, og nede i jorden.
TDC udførte fejlretningen vederlagsfrit!