/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor præsis er en stamtræ
Fra : ocorner
Vist : 1651 gange
100 point
Dato : 02-03-08 09:30

Har en stykke tid arbejde men min familie stamtræ.

Syntes det er svære, bruger følgene kilder.
Famile og venner oplysninger

Folketællinge og kirkebøger fra
http://www.arkivalieronline.dk/default.aspx?ReturnUrl=%2fSoegeSider%2fKirkeboeger.aspx

Direkte fra kirkegårds sten
http://www.dk-gravsten.dk/

Søger på
http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp

Men folketællinger virker det som om folk ikke kan "huske deres fødselsdag"
I kirkebøger er der rettelser og til sidst kan jeg stole på de data der står på en kirkegårds sten

Mener selv det bedste er hvis der findes nogle krydstjek helst en 2 -3 stk.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 02-03-08 09:32

Glemte lige at skrive bruger selvfølge også døbsattester, Men når der er skrevet 50 år eller mere efter hvorpresise er de så.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-08 09:45

Det er tit og ofte dåbsdagen der regnes med.
Det er jo en højtidelig kirkelig handling og det bliver skrevet ned, hvor imod selve fødslen foregik hjemme, og det blev ikke altid nedskrevet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-03-08 09:50

Det er kirkebogen der gælder, ikke hvad der står i folketællinger og andre steder.

Husk det: KIRKEBOGEN

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 02-03-08 10:55

Citat
Det er tit og ofte dåbsdagen der regnes med.
Det er jo en højtidelig kirkelig handling og det bliver skrevet ned, hvor imod selve fødslen foregik hjemme, og det blev ikke altid nedskrevet.

Ja Det kan du have ret i, men det er svært at finde den på deres dåbsdag, da de fleste kilder køre med fødsels dag. Men vil da prøve at tænke over det når jeg søge.

Har så en lille eks.

Har en person

Ruth Elinor Plum Slægtsnavn Baggesgaard
Fødested Vejle, Sct. Nicolai Sogn.
Fødselsdag 4. oktober 1900
Døbt i Horsens, Vor Frelsers Kirke 1901 13 Januar
Forælder/Adobtiv. victoria Baggegesgaard

Hvilket kirkebog skal jeg se det i Vejle, Sct. Nicolai Sogn eller Horsens, Vor Frelsers Kirke

Men selvfølgelig har ikke tænkt over om personen først bliver skrevet ind på deres dåbsdag, eller gør vi det?

Har da set rettelser i kirkebøger og slette data hmm, jeg syntes det er svært men sjov læsning

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 02-03-08 10:58

Vil da lige skrive bruger kun folketællingers til af finde forælder og brødre og søster.
Derefter kikker jeg i kirke bøger efter data på personerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-08 11:10

Det er rigtigt, det er kirkebogen der gælder; også selv om præsten har skrevet forkert...
(der findes jo mange eksempler på hvordan folk har fået nye forkerte navne,
på grund af tunghøre eller sjuskede præster).

Næst pålideligst er jo kirkebøgerne i AO, der er dårligt affotograferede kopier...

Mere usikre er folketællingerne;
ofte ændrer mand og kones indbyrdes alder sig flere år mellem to folketællinger.

Mest usikre er mormonernes oplysninger i Family Search;
de har som regel den samme person registreret flere gange, ofte med forskellig fødselsår...

Gravsten er bedre end de to sidste, og du er inde på noget rigtigt, dobbelt check er altid godt.

Nu er katastrofen jo ikke så stor hvis din oldefar er et par år ældre eller yngre,
værre er det hvis forkerte fødsels data får dig til at vælge en helt anden slægt...

Det er der også eksempler på, og nogle er gået lykkeligt i graven med falsk blåt blod, Svend

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 02-03-08 11:44

Til Tell

jeg så du skrev, Kirkebogn er den der passer,

ups, så hedder jeg ikke det jeg hedder.
Personen som er "skyld" i mit mellemnavn, er ifølge dåben i kirkebogen, blevet døb Hans ROD, senere da han blev konfimeret,gift, fik børn, og døde hed han: Hans ROED, som også efterkommerene hedder, vil det så sige at det er dåben der er vigtigst, dåbsatesten eksistere ikke. Så skal over 50 personer ændres deres navn fra Roed til Rod? mon dog, men i teorien hedder vi så faktisk ikke det vi hedder.

thoustrup

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-08 12:04

tre Bakkesgaard brødre:
"
BAGGESGAARD, Frederik Wilhelm      Birth Date:   21 Dec 1862   Birthplace:   Lysholt
   Christening Date:   29 Mar 1863   Hornstrup, Vejle, Denmark
   Father:   Christen BAGGESGAARD
   Mother:   Maren FREDERIKSEN

BAGGESGAARD, Jens      Birth Date:   12 Nov 1864   Birthplace:   Lysholt
   Christening Date:   15 Jan 1865   Hornstrup, Vejle, Denmark
   Father:   Christen BAGGESGAARD
   Mother:   Maren FREDERIKSEN LANGE

BAGGESGAARD, Henrik Carl      Birth Date:   10 Jun 1867   Birthplace:   Lysholt
   Christening Date:   4 Aug 1867   Hornstrup, Vejle, Denmark
   Father:   Christen BAGGESGAARD
   Mother:   Maren FREDERIKSEN
"
Måske er en af dem hendes adobtiv far? Svend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-03-08 12:12

Der findes også eksempler på at Ministerialbogen ikke er enslydende
med kontraministerialbogen.
Arkivalieronline har kopieret fra kontraministerialbøgerne, i de bøger
jeg har set.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 02-03-08 12:16

Jeg har også en eks, på Kristensen og Christensen eller Willadsen og Villadsen.

Ja, selv personlig oplysning kan jo være fordrejet når der bliver tænkt 50 år tilbage. (ubevist)

Det meste trælse er med uægte børn og fattiggård, meget svær at at snakke med den ældre genertion om, de syntes det er for pinlig, jeg syndet selv det er spændelig "når der tænkes på hvordan livet var i gamledage" (men lidt psykologi) hjælper altid.

Citat
Det er der også eksempler på, og nogle er gået lykkeligt i graven med falsk blåt blod, Svend

Men som jeg siger hvis folk bliver lykkelig af af få et stamtræ, det er lavet sådan hvad går det så.
Tænker ikke på at det bevist handling slægtforskeren har gjort, det vil være skidt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-08 12:20

Den yngste Plum jeg har:
"
PLUM, Margrethe      Birth Date:   13 Aug 1886
   Christening Date:   14 Sep 1886   Tikob, Frederiksborg, Denmark
   Father:   Thorvald PLUM
   Mother:   Helga Antanie LECHER
"
Ellers findes der flere Plum' s på Syd Sjælland og Bornholm, Svend

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 02-03-08 12:23

tak svendgiversen.

Vil kikke på dem, er noteret.

Det er jo svært at finde personer i en storby, når der ingen adr. Det er jo mange 1000 sider at kikke igemmel, bare i Vejle by i folketællinger for at finde personer

Der er det nemmer i land sogn hvor der er 20 til 50 sider. Selv om de mange steder er gået til.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 02-03-08 13:32

Det eneste sikre er at intet er sikkert. Jeg har endda set gravsten med forkerte data, eller også var det kirkebogen der var forkert, eller måske begge var forkerte.

Både for min tidligere svoger og for min hustru gælder at fødslen skete så tæt på midnat, at der ikke er nogen som reelt ved hvilken dato de blev født.

Selv nu om dage går urene ofte lidt forskelligt.

Vær også opmærksom på at i nogle tilfælde er fødslen sket på et sygehus, og i de tilfælde anføres fødslen ofte at være sket på forældrenes bopæl, og nu om dage med stadigt længere til fødselshospitalet kan det jo også ske i en ambulance et eller andet sted ude på landet.

Med hensyn til navne er der ikke nogen der er døbt med "forkerte" navne. Præsten kan have sjusket, men man er døbt med det og den skrivemåde man nu engang har fået, og får efterkommerne navnet skrevet på en anden måde, så er dette det rigtige for disse efteerkommere.

Jeg havde en kollega der hed Christensen, men hævdede det var forkert fordi hans far hed Kristensen, men så viste det sig at farfaderen hed Christensen, så hvad ville egentligt være "rigtigt" ?

Vi må altså affinde os med de mærkværdigheder som sjuskede præster, degne og forældre har belkemret os med.

Jeg har netop set en slægt der hedder Ebbesen på grund af en skrivefejl af præsten. Både ældre og yndre søskende hed Ebsen, men en af fadderne hed Ebbesen, og det kom så han (og hans efterkommere) til at hedde.

I Sønderjylland har vi mange tilfælde hvor tyskernme fra 1864 - 1920 krævede tyske skrivemåder. Nogle ændrede det så tilbage i 1920 til dansk skrivemåde - men ikke alle. Så nu har vi både efternavnet Vind og Wind, Skade og Schade osv, osv.

Vi finder dåbsattesten og/eller kirkebogen, og det er så navnet.

Mange hilsener fra

Ejvind

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 02-03-08 14:11

Varla

Py ha, nu gør du det i nu svære at finde rundt i de sønderjyske familier, bliver nok ikke færdig til jul med min stamtræ.

Nej er godt klar over det og har fundet ud af det samme derfor, skrev jeg også denne spørgsmål.

Men dejlig når puslespillet går op? eller gjorde den?
Det bliver jo en helt sport, godt der er edb til at hjælpe i dag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-08 14:16

Og et er navnedynastier - men den sikreste slægt er når man følger mødrenes stamtræ.
Fædrene kan jo være hvad som helst.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 02-03-08 15:30

Hvis du (eller andre) forsker i sønderjyske navne og slægter, så har jeg fundet ganske mange dels i "mine" slægter, dels i slægter gift sammen med mine slægter, så er der spørgsmål jeg kan besvare, så gør jeg det gerne.

"Mine" slægter - i anførselstegn fordi der er tusinder der også med rette kan sige, at det er "deres" slægter, og min erfaring er at oftest er vi flere der bliver glade for at dele "vore" oplysninger.

Efter at have set kommentaren fra Eyvind, så må jeg bemærke at jeg egentligt er enig, men hvem var moderen. Lad os "slå et slag" for slægtsforskning via DNA. Vi er sikkert ret mange der så skal omgøre stamtræerne ret grundigt.

Jeg kender et tilfælde hvor bedstefaderen slet ikke var den biologiske bedstefar, men den "rigtige" bedstefar var forsvundet kort efter barnets fødsel, og var en ren tilfældighed at hun fandt den rigtige sammenhæng, så der forsvandt halvdelen af anetavlen.

Heldigvis var det på New Zealand, og sådan noget kan da ikke ske her i landet - vel ?

Mange hilsener

Ejvind

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 02-03-08 16:11

tak lige nu er det Hjerm sorgn og Aidt, Houlbjerg, Viborg jeg køre I.

Også lige min bestemoder Ruth Elinor Plum Slægtsnavn Baggesgaard (se længer oppe)

Lage tråden stå åben da jeg synter der kommer mange godt hit, til søgning m.m som også kan interesserne andre en bare lige lille mig ;)