/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tyrkisk Temaskine
Fra : jesper.s
Vist : 2336 gange
100 point
Dato : 01-03-08 11:34

Hej.

Jeg har fået en Tyrkisk Temaskine, men ved ikke hvordan det lige er at man bruger den. Det er en stor elkedel med en tekande ovenpå. Håber nogen kan hjælpe mig.

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-08 11:39

Den nederste er til vand der så koger og opvarmer den øverste hvor tebladene er i sammen med vand.....

Dermed er begge dele konstant varmt (nederste til kaffe eller extra vand....

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-08 12:34

Beholderen er beregnet til vand og kanden til koncentreret te.
Du fylder vandbeholderen med vand, og lægger teblade i kanden.
Vandet opvarmes til kogepunktet.
Lidt vand tappes v.hj.a. taphanen på vandbeholderen, over i tekanden , som trækker i passende tid.
Du skænker lidt koncentrat og fortynder efter behag ved hanen.

Se evt. min beskrivelse her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Samovar

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 01-03-08 14:17

Hej Jesper - tillykke med din "samovar" (heldige asen), hvis det er en af de rigtige. tidlegere svar burde være fyldestgørende!

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 01-03-08 15:11

Tak for svaret krestenklit. Glæder kig til at prøve den.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 01-03-08 15:44

Tak, ...og tillykke og god fornøjelse.