/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Hvornår startede engelsk
Fra : hyggemor
Vist : 14061 gange
100 point
Dato : 29-02-08 17:26

Hey

Hvornår startede Folkeskolen med at undervise i engelsk?

Årstal ønskes. Ikke et gæt men fakta. Gerne link, hvis sådan findes.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 29-02-08 17:48

hyggemor

Der er meget at læse på denne side om fremmedsprog i folkeskolen

http://udd.uvm.dk/200401/udd200401-04.htm?menuid=4514

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-02-08 17:48

Citat
Engelsk blev første fremmedsprog i den danske folkeskole i 1975, og
undervisningen startede i 5. klasse. I 1993 blev engelsk obligatorisk fra
4. klasse. I år har undervisningsministeren bestemt at eleverne skal
begynde med engelsk i 3. klasse, bl.a. fordi engelsk er blevet et
verdenssprog på en helt anden måde end for bare ti år siden. Totalantallet
af timer til engelsk i folkeskolen bliver sat op.
I Norge starter engelskundervisningen i første klasse. I Sverige ikke
senere end fjerde klasse, men hyppigst langt tidligere. At Danmark ændrer
sin politik, uanset pædagogiske argumenter har at gøre med en EU
rapport der sammenligner engelskkundskaberne i Danmark med landets naboer.
Om nogle år er det altså muligt at engelskundervisning i Danmark også
begynder i 1. klasse. Hvis det sker, skal indholdet og pædagogikken laves
ret drastisk om. Det seneste udspil vedrørende engelsk i folkeskolen er
‘fælles mål’ for faget.

Man havde dog Engelsk LÆNGE før - men det var frivilligt.....

Jeg havde Engelsk i folkeskolen først i 60erne - dengang var det et krav hvis man ville videre til gymnasie.... Ellers ikke....

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-02-08 17:52

Jeg havde også engelsk tilbage i 60'rne; det var obligatorisk ligesom tysk.
Kun fransk og latin var valgfrit.

Kommentar
Fra : akrolle

Dato : 29-02-08 17:53

godt svaret ,refi,,det samme her..bare ik til vidregående..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-02-08 17:55

frieda.... Du må huske forkert.....

Det var valgfrit hvis man bare skulle have skolen overstået - det var "kun" hvis du skulle videre i systemet det var pligt.....

Latin var også PLIGT hvis du ville videre....

Fransk og Tysk var begge valgfri......

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-02-08 18:02

Her er ALT om fremmedsprogsundervisningen i folkeskolen

http://udd.uvm.dk/200401/udd200401-04.htm?menuid=4514

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-02-08 18:04

Nej, så gammel er jeg altså heller ikke, at jeg ikke kan huske.

Det var måske forskelligt fra skole til skole.

Tysk og engelsk var obligatorisk på min almindelige folkeskole.

Fransk og latin var tilvalg.
Latin var nødvendigt, hvis man ville i gymnasiet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-02-08 18:06

Citat
1958 Ved ændringer i folkeskoleloven bortfaldt bestemmelserne om den landsbyordnede skole. Fremmedsprogsundervisningen var nu for alle uden geografiske skel. Sprogenes status fremgår af Den Blå Betænkning: "De kommunale myndigheder kan efter loven frit vælge, om der i 6. skoleår skal begyndes med engelsk eller tysk…Men i øvrigt ønsker udvalget at pege på det formålstjenlige i, at man over hele landet vælger engelsk som første fremmedsprog, da en sådan ordning vil være af værdi ved flytning af elever fra en del af landet til en anden"2). 1. fremmedsprog blev ved samme lejlighed obligatorisk.

Citat
1975 Den næste folkeskolelov, 1975-loven, styrkede fremmedsprogsundervisningen: Sprogenes rækkefølge blev lagt fast, således at engelsk var 1., tysk 2. og fransk 3. moderne fremmedsprog. Tysk i 7. klasse var på nippet til at blive obligatorisk, men et skift i 1974 på undervisningsministerposten førte til en sen ændring af lovforslaget, hvorved 2. fremmedsprog som tilbudsfag forblev et valgtilbud for eleverne. Også latin og fransk blev tilbudsfag, hvad der i praksis betød øget tilslutning til begge fag, især latin.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-02-08 18:08

Læg mærke til denne

Citat
De kommunale myndigheder kan efter loven frit vælge, om der i 6. skoleår skal begyndes med engelsk eller tysk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-02-08 18:10

Fint frieda du henviser til det samme link, som jeg "skrev" 17:48

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-02-08 18:29

Ja, men du citerede ikke helt nok

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-02-08 18:30

Jeg havde engelsk i 7. klasse på Vorup Kommuneskole i 1958.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-02-08 18:33

Se bare, Folkeskoleloven af 1958, som citeret.

Nu må I hygge jer. Jeg skal se engelsk fjernsyn

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-02-08 19:09

Citat
frieda.... Du må huske forkert.....

Det var valgfrit hvis man bare skulle have skolen overstået - det var "kun" hvis du skulle videre i systemet det var pligt

Sikke da noget ævl refi....min mor gik i skole i 40erne og lærte engelsk der....

Og jeg gik i skole fra 1963, og der var engelsk obligatorisk fra 5. klassetrin.

Det var jo heller ikke hvornår det var obligatorisk, der blev spurgt om, men bare hvornår folkeskolen begyndte at undervise i engelsk....

Hvor længe de har gjort kan jeg ikke svare på, kun at de i hvert fald gjorde i 40-erne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-02-08 19:15

Forresten refi....

Citat
Det var valgfrit hvis man bare skulle have skolen overstået - det var "kun" hvis du skulle videre i systemet det var pligt.....

Det passer ikke.........engelsk var obligatorisk i 5 og 6 klasse, tysk var det i 7 klasse........

Og det var fortsat obligatorisk, såfremt man gik i realklasserne efter 7. klasse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-02-08 19:31

Det PASSER ikke - prøv at læse linkene....

Jeg gik i skole med flere der IKKE havde sprog overhovedet - det var først i 60erne....

Der var MEGET stor forskel på skolerne - jeg har endda været med til at gå hveranden dag - incl. lørdag

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 01-03-08 00:38

Der blev ikke undervist i fremmedsprog i skolerne på landet i 40'erne.
Min mor har aldrig lært engelsk i skolen, og hun gik i skole i 40'erne.

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 01-03-08 00:39

I dag hvor tysk starter i 7énde klasse er det faktisk stadigt valgfrit. Det er ikke altid eleverne får det at vide

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-03-08 00:45

Citat
Tysk og engelsk var obligatorisk på min almindelige folkeskole.

Fransk og latin var tilvalg.
Latin var nødvendigt, hvis man ville i gymnasiet

Citat
engelsk var obligatorisk i 5 og 6 klasse, tysk var det i 7 klasse........

Og det var fortsat obligatorisk, såfremt man gik i realklasserne efter 7. klasse

Sådan var det også for én, der startede i folkeskolen i Herlev i 1958

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-03-08 01:17

Jeg havde engelsk som obligatorisk i 5. klasse i 65`, tysk var valgfrit i 6. klasse men var en betingelse for at kunne fortsætte i realklassen efter 7. skoleår.

Lørdagsfri......Vi fik en overgang fri hveranden lørdag i 9. klasse men lørdagen bortfaldt helt da 20% fik fri med seddel fra forældrene, og 30% pjækkede.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-03-08 06:51

Se her:
http://www.ivh.au.dk/hosta/hosta011.pdf

I 1809 blev engelsk indført på Latinskolerne

Godkendelse af svar
Fra : hyggemor

Dato : 02-03-08 00:00

Hej Ans

Det var et rigtigt godt link du har besvaret med. Det gav svar på mit spørgsmål. Takker - også til jer andre og priser mig lykkelig over, at jeg ikke har prøvet lørdagsskole

Kommentar
Fra : bamseh

Dato : 28-04-08 20:52

en lærer ca. 1950 havde undervist efter den samme elskbog i 25 år, men det var i København-Du skal lige huske at København har deres eget skolevæsen. Det skyldes, at borgerne bad kongen om det i 1658. Kongen sagde ja, fordi borgerne havde forsvaret byen

Kommentar
Fra : amdam