/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Drosler til filtrering af RFI
Fra : JanneP
Vist : 1101 gange
220 point
Dato : 21-02-03 13:12

En "ferrite toroidal choke" - er det en "drossel med kerne af toroid ferrit" Eller?

JanneP

Kommentar
Fra : Frej

Dato : 21-02-03 19:39

Det er en ringkerne, der er beviklet. Janne, du kan prøve at tage en af dine ringe af fingeren. Forestil dig, at du vikler en tråd om den, altså ind igennem og rundt udenom, så får du sådan en filterspole. En sådan sidder i mange strømforsyninger på 230 V siden, men den kan også forsynes med f.eks. 2 viklinger og er da en trafo. En sådan findes i adskillige antennefordelere. Egenskaberne ved en toroidspole er betydeligt bedre, end hvis man viklede om en 'blyant', altså hvor blyanten er en ferritkerne.

M.v.h.

Frej

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 21-02-03 23:56

Har jeg forstået det ret at
1) en drossel er en beviklet ringkerne, som igen er det samme som en toroidspole?
og
2) der i ovennævnte tilfælde er tale om en ringkerne af ferrit?

JanneP

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 220 point
Dato : 22-02-03 00:28

Hej Janne

Jeg vil lige supplere Frej's rigtige svar

2. Er det rigtige. Der er i ovennævnte tilfælde tale om en ringkerne = Toroid, hvor kernen i toroiden er af ferit.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Frej

Dato : 22-02-03 01:25

Jep, sådan er det. Men prøv at få fat i noget udstyr, så du kan se det i praksis. Led efter en ring på 5-15 mm. Kobbertråden vil du tydeligt kunne se. Det er sjældent, at man støbt det ind i et hvidligt materiale.

Frej

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 22-02-03 08:46

Hej Frej. Jeg er godt med på hvordan den der dims ser ud, men det hjælper ikke, at vide, hvordan sådan en dims ser ud, hvis ikke man ved hvad den hedder *GG*

Men kender du (og også srhansen) ikke noget til udtrykket drossel??

JanneP

Kommentar
Fra : Frej

Dato : 22-02-03 17:47

Jeg har ikke undersøgt i en ordbog, hvorfra ordet 'drossel' kommer, men det må jeg nok hellere gøre engang. Men jeg kan svare således: I radioens barndom kaldte man en jernkerne (som regel med luftgab, for at kernen ikke skulle blive mættet af den jævnstrøm, der løb igennem den) og som var beviklet med en kobbertråd for en filterspole. Den sad i strømforsyningen, d.v.s. først var der en ensretter - enten et rør eller en selenensretterventil - derpå fulgte en elektrolytkondensator. Ensretteren gav kun den positive halvbølge af sinusspændingen tilladelse til at passere. Elko'en blev så opladet og skulle forsøge at holde den spænding medens den positive halvbølge gik mod nul. Lade-elko'en, som den også kaldtes, kunne ikke gøres uendelig stor, derfor var spændingen over den lidt savtakket. Og så kommer det vigtige: Derpå fulgte en filterspole (indsat i den positive ledning) og derpå endnu en elko herfra og ned til stel, eller 0. Filterspolen har en lille modstand over for jævnstrøm, og denne modstand kan måles med et alm. universalmeter. Men den har en stor modstand over for vekselstrøm, nemlig selvinduktionen gange 2 gange frekvensen. Den efterfølgende filter-elko har det lige modsat. Her skal du tage 1 og dividere med (kapaciteten x2xf). Altså 1 i tælleren og det andet i nævneren. Man kunne så nemt få udglattet den pulserende jævnspænding.

Senere hen kom ordet drossel til, og jeg mener begge betegnelser bruges i flæng. En filterspole hedder på engelsk en 'choke'.

Hvis du vil se nogle praktiske typer, så er RS en international grossist for komponenter. Du kan se deres katalog ved at gå ind på www.rs-components.dk. Du behøver ikke at være kunde for at bladre i deres katalog, som i bogform er på ca. 1800 sider. Vælg her især afsnit 10 'støjdæmpning, EMC', men også afsnit 11 'transformere spoler'. - God fornøjelse hermed.

Frej

Kommentar
Fra : Frej

Dato : 22-02-03 17:50

Hovsa, der manglede er k. Altså www.rs-components.dk

Det er et meget spændende katalog

Frej

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 28-02-03 09:44

Hold da op er kandu stadig åben??? Jeg har forgæves forsøgt at komme ind i nogle dage efterhånden!

Nå, men det skorter sandelig ikke på teknikske redegørelser herinder - også næsten for meget

Det var et godt link frej. Jeg har fundet den her - mon ikke det er sådan en, der er tale om?

http://www.rs-components.dk/cgi-bin/bv/browse/Module.jsp?BV_SessionID=@@@@0271545246.1046420763@@@@&BV_EngineID=cccfadchjgdedhhcfngcfkmdgkldfhl.0&3223873990=3223873990&catoid=-179959711

Hvis man har et forstyrrende apparat skulle man bruge et netfilter på strømsiden af det forstyrrende apparat og så evt. samtidig sætte den der dims på kablet som forbinder apparatet til andre apparater... Giver det mening???

JanneP

Kommentar
Fra : Frej

Dato : 28-02-03 13:14

Uha, Janne, det var en lang adresse, du sendte her. Vil du ikke være sød blot at sende mig katalognummeret. Som regel 3 cifre, så en bindestreg, og derpå 4 cifre. Så kan jeg slå efter i mit katalog. Dit link virker desværre ikke, siger RS

Frej

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 28-02-03 13:27

sådan noget hø ... hrmf

Jeg gik ind under Elektronik | Støjdæmpning, EMC | Ferrit-kerner | Toroidekerner

Så står der noget underneden tabellerne...

JanneP

Kommentar
Fra : Frej

Dato : 28-02-03 13:40

Ja, nu har jeg slået op i kataloget. Toroide-kerner. Her står der et type-nr. og et varenr. Det er varenummeret, jeg skal have. Kan du finde det?

Frej

Godkendelse af svar
Fra : JanneP

Dato : 25-03-03 14:22

Tak for svaret srhansen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 25-03-03 21:11

Hovsa Janne

Det var da vist ikke mig der skulle have haft de point

mvh sehansen