/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hvor "tynd" må fugemassen være
Fra : PeterPeter
Vist : 2189 gange
50 point
Dato : 29-02-08 13:15

Hej Alle
Så har jeg fået lagt mit Granitfliser (30x30) gulv.
Jeg har været meget omhyggelig (syntes jeg selv) så fliserne ligger helt perfekt - fint niveau.

MEN - Jeg har lavet min fugebredde meget lille !!
(Fandt ud fejlen for sent !!)
Det vil sige, at min fuge er overalt kun 1 - 1,5 mm !!!

Jeg har nu kradset alle fugerne helt rene og støvsuget dem - og skal nu til at have fugemassen i !!!

Jeg er blevet anbefalet, at gøre fugemassen tyndere, således at den nemmere kan løbe ned i - MEN - Hvor tynd må jeg egentlig lave den ???

Det kune jo være smart, hvis jeg lavede den så tynd, at jeg kunne "hælde" den ned i alle fugerne !! - og derefter selvfløgelig tørre overskydende væk !!

Må jeg lave den så tynd !!!

Hvad anbefaler I ??

Tak - og fortsat god dag.

God Week-end /Peter

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-02-08 13:46

Som crem til en lagkage og så bruge en gummispartel så kan du starte med at spartle direkte ned i fugerne og så spartle diagonalt efterfølgende til sidst tager du lidt tørt fugemassepulver og gnider forsigtigt med med en klud lader det tørre op og vasker forsigtigt med klud det overskydende af

God arbejdslyst

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-02-08 13:47

Eller svamp skulle der også have stået til sidst

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-02-08 13:49

Ps hvis du syns det er for sejt så lidt mere vand i det tager så lidt længere at tørre sæføli

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-08 14:05

Og - ikke hælde ned men presse ned i revnerne.
Du må så samtidig vælge en "fin" fugetype og endelig ikke den grove som indeholder "småsten".

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 29-02-08 14:11

Tak for dit svar...

Det gør ikke noget det er lang tid om at tørre - MEN hvor tyndt må jeg lave fugemassen ??

Er der nogle retningslinier eller lign. for det ???

Tak

/Peter

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-02-08 14:56

30x30 og en fuge på 1-1,5mm??? Jeg ville lægge gulvet om! Men hvis du ikke gider/orker det, så skal massen ligne vand, næsten...

God weekend

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 50 point
Dato : 29-02-08 15:02

Hej Peter.

Der er ingen regler, som sådan, for hvor tynd du laver din fugemasse.
Men som Eyvind også skriver, så skal du sørge for at det ligesom bliver presset helt ned i bund af dine fuger - du kan evt. godt lave den så tynd, at du ligefrem kan hælde den i - det eneste der sker er at tørretiden forlænges.
Du kan med det samme, efter at du har "hældt" den i og strøget det grundigt over og ned i med en gummispartel, vaske det forsigtigt af med en opvredet svamp.
Denne afvaskning skal så gentages flere gange i løbet af tørreperioden - selvfølgelig må det efterhånden godt tørre op, så det bliver "hvidtørt" - men du skal alligevel sørge for at fjerne "fugeslør" flere gange under processen.
Hvis det tørrer helt færdigt, f.eks. over natten, så bliver det vanskelligt at fjerne det sidste.
God arbejdslyst og god week-end
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 29-02-08 15:05

Jeg vil lige tilføje, at nu ved Stouenberg måske ikke at det er granit du har lagt, men jeg kan sagtens forestille mig at det bliver vældig pænt med den meget lille fuge selvom klinkerne er 30 x 30 .............
Held og lykke med det Peter.
Bennymanden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-02-08 15:35

Ja, find den mindste kornstørrelse.
Jeg mener nu ikke den må være så tynd som ovenfor beskrevet, det er da ikke kun tørretiden det drejer sig om, men nøjagtig som beton, der er for tynd, vil fugemassen skrumpe, og lave svindrevner. Det vil sige at den svinder og slipper taget i fliserne, fordi der dannes en "tom fuge" ind mod fliserne, desuden bliver fugen hul, og kommer ikke helt op i plan med fliserne, når den er tør.
Du kan evnt. lave den lidt tynd for at hælde de 80% af massen ned, lade den tørre lidt, og presse de sidste 20% med en fastere konsistens i. Men vandig konsistens, kan der aldrig blive tale om.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-02-08 17:20

Jeg syns altså du ska finde den størrelse korn som du overhovedet ikke ka få derned i de der alt for små fuger ...som forøvrigt er store nok ....som du kan putte vand i som .......endelig ikke må være for tyndt....og hvis du ikke passer på skrumper det hele så du ka lige så godt brække det hele op igen Hi Hi Ku ikke la vær men har jo givet mit forslag og at du skal spartle noget ned i revnerne betyder altså at de bliver ordentligt op altså

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-02-08 17:21

spartlet.......Mangler i teksten

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-02-08 22:31

Enig med palleB . Maasen skal være så fyldig (tør) som muligt hvis den ikke skal svinde og slippe fliserne under hærdningen.
Det er nok en god ide med først en meget tynd i bunden og derefter presse en mere fast masse i når bunden er ved at tørre.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-02-08 22:35

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 29-02-08 23:21

Undskyld!!! Nu er det altså godt nok sådan et tøseforslag!!... Jeg ved det godt!......

Men så kalder jeg det bare tøse SPØRGSMÅL i stedet for

Men altså........ i praksis kan man så ikke bruge en tyl pose?
....... sådan en man bruger til at smide flødeskum på lagkagen med? Der følger en meget tynd "snude" med, som må kunne få en lidt tyk fugemasse hel ned og fylde fugen op.....

Kan man ikke det?
.............. Ja, jeg ved godt at det tager lang tid!

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 01-03-08 13:15

Hmm, der er altid en anvisning på posen med fuge, og den er netop lavet med hensyn til de ovennævnte problemer med at det svinder hvis der er for meget vand i. Da vi fugede sidst var det lidt som blød nutella, en meget fin konsistens.

Man kan købe sådan nogle gummi spartler, som har et godt håndtag og som er så bløde at de netop kan bruges til at presse fugemasse ned i fugerne med, (som sunowich skriver) hemmeligheden er at arbejde lidt med gummispartlen, alså trække fugemasse ned, med spartlen skrå over fugen, fra alle sider.

Jeg er bange for at poser, som når du bager vil betyde at du ikke arbejder det ud i fugen og derfor ikke vil klæbe nok. Hvis man vil gå den vej så må en tom patron der har været akryl/silikone være egnet da den kan styres noget mere præcist.

Husk ikke at blande for meget fugemasse af gangen da den jo ikke bliver blødere med tiden.

Og smalde fuger på granit fliser, må du da være det pæneste, hvis de er lagt pænt...

god arbejdslyst.

Kommentar
Fra : ulrik007

Dato : 02-03-08 00:25

hej peterpeter

det lyder som om det er ved at blive en videnskab at fuge et gulv, det er nu ikke så svært, køb noget klinkefuge (lip, ardex eller hvad de råder dig til i dit byggemarked)

bland det i den konsistens som du syntes passer dig bedst, hvis det er for tykt skal det presses ned og hvis det er for tyndt skal det nok have 2-3 gange da det synker. ingen af dem er forkerte og jeg har ikke oplevet at fugen "slipper" hvis ellers klinkerne har ordentlig vederlag i fliseklæben.

tør det over når det ser tørt ud (du kan ikke gøre det for tidligt da du bare kan "fylde" fugerne op igen) og så længe du kan skrubbe det af så er det ikke for sent :)

sig til hvis der er noget du er i tvivl om

hilsen mureren

Kommentar
Fra : ulrik007

Dato : 02-03-08 00:27

ps. fugebredden er fin

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-03-08 00:51

Endelig kom der lidt fonuft ind i dette spørgsmål ......... jeg er helt enig med Ulrik, og jeg tror og håber at Peter har klaret opgaven.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 02-03-08 11:16

Tusind tak for alle jeres svar - det sætter jeg virkelig pris på.
Nu er jeg færdig med at fuge - og gulvet mangler "kun" at blive rengjort/pudset.

Jeg er oprigtig meget glad for jeres kompetente kommentarer, så jeg vil gerne skrive en detaljeret beskrivelse af hvad jeg har gjort og supplere med et par billeder af mit nuværende resultat.
Det kommer senere.
Nu er det søndag, og nu skal jeg ordne væggene - jeg laver beskrivelse og opretter et nyt spørgsmål - håber at modtage jeres kommentarer derinde også.

Fortsat god dag Søndag.

/Peter

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 02-03-08 11:41
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-03-08 14:32

Tak for det benny det er da godt der er "nogle "fornuftige personer herGår ud fra at du er et af dem

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-08 21:27

Hva så er du færdig med din opgave

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 22-05-08 22:45

Tak for svaret bennymanden.