/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rustvogn
Fra : alimak
Vist : 1585 gange
100 point
Dato : 29-02-08 10:30

Hvorfor heder det rustvogn? Det har vel ingen ting med rust at gøre?
alimak

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 29-02-08 10:34

Citat
Ordet stammer fra tysk og betød i ældre tid udrustning. Når datidens konger og storherrer tog på rejse, blev al militær udrustning, andet bagage og mad med mere, placeret på en særlig konstrueret vogn – en rustvogn. Senere blev vognen også brugt til transport af døde soldater.

http://da.wikipedia.org/wiki/Rustvogn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-02-08 11:46

Citat
Første led af ordet ’rust-’ kommer af ordet ’ruste’ i betydningen ’udruste, forberede’. Oprindeligt var en rustvogn den, der transporterede en konges eller fyrstes udrustning under rejser.

Ordet har også været anvendt om lastvogne til transport af militær udrustning. I dag bruges ordet udelukkende om bilen, der anvendes til ’den sidste rejse’ – den, der transporterer kisten til kirke, kapel, krematorium eller kirkegård. Ordet har i sin nuværende betydning været brugt siden begyndelsen af 1900-tallet.

http://politiken.dk/pol_oplys/article170510.ece

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-02-08 11:55

Kort fortalt:

Når udrustning blev bragt frem til fronten på(ud)rust(nings)vognen så benyttede man lejligheden til at sende faldne kammerater med samme vogn tilbage

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-02-08 12:35

det er et tysk ord, her er lidt
http://da.wikipedia.org/wiki/Rustvogn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-02-08 12:38

Du er dygtig valde.

Det link henviste refi også til kl. 10:34

Men gentagelse fremmer forståelsen, er der nogen, der siger

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-02-08 12:58

Ans jeg gider ikke gentage indtil du forstår det

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-02-08 19:03

Jo, af og til dukker der da noget op, hvor der hverken er bund eller vanger tilbage.
Det er også en rustvogn......

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 29-02-08 20:27

Tak for svaret refi.Så ved jeg det.
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-02-08 20:32

Selv tak.....