/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Adgang for ftp-service på NAS
Fra : jensostenfeld
Vist : 1020 gange
103 point
Dato : 28-02-08 21:12

Hej Experter!

Jeg har købt en NAS-server, Synology DS207+ hvori der er sat en 1Tb hdd.

Mit setup er som følger:

ISP: Cybercity

ZyXel modem

herunder en Linksys wireless netværksrouter

og under den en laptop, en stationnær computer samt den nye NAS server.

Det lokale netværk er sat op og fungerer.

Problemet er, at jeg ikke kan få adgang til NAS-serveren (ftp-servicen) udefra.

Er der nogen der kan hjælpe med det?

Jeg har lagt stort set samtlige screendumps på

1) Skitse af netværksopsætningen
2) Modemopsætningen
3) Linksys router-opsætningen og
4) NAS serveropsætningen

ud på http://www.geocities.com/jensostenfeld

Hvem kan knække den nød?

Venligst -

Jens

Kommentar
Fra : wattamamma

Dato : 28-02-08 21:35

fjern min bruger

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-08 21:35

Der skal direkte adgang gennen routeren.

Opret en bruger med adgangskode og tildel en mappe

Adgangen udefra kan se sådan ud.

ftp://brugernavn:adgangskode@IPadresse

IPadressen finder du her:
www.myip.dk

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 28-02-08 22:13

Hej Eyvind,

Tak for dit svar og hjælp ved tidligere lejlighed.

- Men er det ikke netop det der er gjort? Der er adskillige brugere oprettet, bla er jeg selv admin med et password, og burde derfor kunne logge på med ftp://85.83.25.47, alternativt ftp://admin:mitpassword@85.83.25.47 som du skriver - og det er netop det jeg ikke kan.

Jeg kan ikke engang få en log-ind box når jeg eller andre skriver ftp://85.83.25.47.

Jens

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 29-02-08 00:37

Hej jensostenfeld,

du nævner ikke hvilken Linksys router du benytter.
Du nævner heller ikke hvorvidt du har enablet DMZ til 192.168.1.2
eller om du blot har forwardet port 20 og 21 til 192.168.1.2

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 29-02-08 08:03

Hej Per F,

Faktisk har jeg forsøgt begge ting uden held. Lige nu er kun portene forwardet.

Jeg har lagt al information om opsætningen, op på

http://www.geocities.com/jensostenfeld

så man kan løbe det igennem. Der må være noget jeg har overset.

Routernavnet er vistnok Linksys WRT54G.

Venligst Jens

Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-02-08 09:32

Du skal have fast IP eller også det der hedder dynamisk fast tildelt ipadresse.
(cybercity kalder vist fast global ip)

DNS skal være ip til din Router +
du skal enable ftp i din zyxel eller bruge en anden port end 21
f.eks 85.83.25.47:1021

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-08 10:40

Sådan er min router sat op.
http://peecee.dk/upload/view/100860

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 29-02-08 18:55

Hej dk

Har jeg ikke fast ip-adresse, nemlig 85.83.25.47? (det er det der står i mine cybercity papirer) -eller er fast ip-adresse noget andet?

Eyvind,

den router du viser opsætningsprint af - er det din modem router eller en wireless router som er efter din modem router?

Jens

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-08 20:00

Det ser sådan ud.
Internet...TDC...telefon....adsl-modem....hawking(DMZ)...switch1....Allnet 6200
Internet...TDC...telefon....adsl-modem....hawking............switch1.........computere
Internet...TDC...telefon....adsl-modem....hawking/wireles~~~~~50 mtr~~~~~computer
Internet...TDC...telefon....adsl-modem....hawking............switch2.....Dlink........computere
Internet...TDC...telefon....adsl-modem....hawking............switch2.....Dlink/wireless~~~~computer

Allnet startes kun når der er brug for det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-08 20:03

Jeg bruger http://filezilla-project.org/download.php
Som jeg syntes er nem at bruge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-08 20:22

Og så lige:
Hvis du har fast ip eller løst tildelt IP = statisk / dynamisk.

www.myip.dk vil vise "din IP"

Internet.....udbyder............"din IP"......modem.....router.......Lokal IP som routeren uddeler (DHCP)

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 103 point
Dato : 01-03-08 09:31

Som standard har man ikke fast ip, det skal man bestille som extra ydelse
hos sin udbyder, koster typisk kr. 10-30 pr. md oveni dit abb.

skal du have en hj.side som kører på din egen server eller ftp skal du have fast ip

Vi har her en SME server som fungere som Router/gateway for vores netværk

Vi har en "NAS" som vi bl.a kan tilgå via ftp

i SME serveren (svarer til hvordan du skal sætte din Router op)

Protocol Source Port(s) TCP 1030
Destination Host IP Address Destination Port(s) Action

som oversat betyder
alle kald som kommer på port 1030 sendes til NAS
hvis du har fast ip skal det se sådanher ud for at komme til din NAS som f.eks har ip 192.168.1.11
ftp://85.83.25.47:1030

prøv i første omgang at åbne for anonym adgang til din NAS

Godkendelse af svar
Fra : jensostenfeld

Dato : 01-03-08 14:56

Tak for svaret dk og Eyvind.

Efter adskillge timer i telefonen med en kammerat fungerer det nu.

Det var den wireless network router hvor der under advanced router var en drop-down indstilling som stod til "router" og ikke "gateway".

Det kører nu.

Tak for forsøgene/forslag/ideer.

Jens