/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kvalitets astma dyne?
Fra : Sygate
Vist : 1689 gange
300 point
Dato : 28-02-08 19:05

Jeg har en ven der har en søn på 2 år. Han har såkaldt børne astma, syntes lægen, selvom jeg selv vil kalde det midlertidigt børne bronchitis.

Men kan man købe en speciel dyne der ikke støver. En slags astma dyne..

Hvor kan man finde en rigitg god en.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-08 19:34

De har dyner til astmaramte i Jydsk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-08 19:39

Mener også jeg engang læse i Astma og allegiforbundets medlemsblad at de forhandlede nogle betræk til sengetøjet.

Du kan prøve at ringe til dem og forhører dig

Ring til Rådgivningen
på 43 43 42 99

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-08 19:51

Dynerne kan også købes her.

Det firma kender jeg ikke, mine dyner er købt i Jydsk

http://jepsenimport.dk/husstovmideallergi/forbyggelse.php?menu=21&mv=10

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-08 19:56

Citat
midlertidigt børne bronchitis
Det lyder ikke helt ved siden af, og da slet ikke på denne årstid.

Barnet er sammen med andre små børn, på et forholdsvis lille areal, så der er større smitte risiko med div. vira.

Jeg syntes det er forkert af lægen, at slynge ud at det er børne astma, uden at der undersøgt, jeg håber ikke barnet bare får astmamedicin??

Hvis det ikke er undersøgt, ville jeg bare nøjes med at købe en dyne der kan vaskes ved 60 grader og evt. købe en ny madras

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 310 point
Dato : 28-02-08 19:59

Jeg ved, der bliver solgt rigtig mange gode dyner, specielt til astmatikere. Det kan være svært, at vælge den "helt rigtige" - man vil jo gøre det bedst muligt

Men prøv lige at se hvad Astma - Allergi forbundet mener om den sag:

Citat
En hovedregel er "nyt barn ny madras" samt en ren dyne og pude. Om dyne og pude har syntetisk fyld eller fyld med dun, er ikke afgørende, men det er vigtigt, at dyne/pude tåler vask ved 60 grader
Sengemiljø
Nedsæt mængden af allergener i barnets seng og barnevogn ved at:
starte med en ny madras og ren dyne og pude
vaske dyne, pude og bamser ved 60 grader C hver 3. måned
vaske sengelinned mindst hver 14. dag på 60 grader C
vaske rullemadras 6-12 gange årligt ved 60 grader C.

http://fagfolk.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=255

Så min erfaring, som mor til allergiker er, at dyne/pude skal kunne vaskes. .Du kan finde god info på jysk´s side, Nej, jeg er ikke fru Larsen
Citat
JYSK kan du købe dyner og puder med forskellige allergi venlige mærker

http://www.jysk.dk/4/31/s24944/ag/catalog/

En anden mulighed er :
AllerGuard® sengetøj og overtræk er designet til præcis denne forebyggelse, der kan befri mennesker for generne ved allergi.
http://www.allerguard.dk/Product1.htm
Citat
Sengemiljø
Nedsæt mængden af allergener i barnets seng og barnevogn ved at:

starte med en ny madras og ren dyne og pude
vaske dyne, pude og bamser ved 60 grader C hver 3. måned
vaske sengelinned mindst hver 14. dag på 60 grader C
vaske rullemadras 6-12 gange årligt ved 60 grader C.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-02-08 21:46

http://www.jysk.dk/4/31/49/51/4415100/a/catalog

jeg har denne til min søn på 5 mdr han lider af børneeksen og den er bare god syntess jeg og ikke så dyr igen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-02-08 22:06

Nordstedt

Selvfølgelig siger lægen astma, der er tilsyneladende allergi involveret og så er det logisk at tænke på børneastma.

Og yderst fornuftigt at tage forholdsregler for at forhindre yderligere allergier.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-02-08 22:08

Glemte at skrive at jeg har levet med allergi/astma hos børn i 30 år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-08 22:48

granner, det er da muligt at det er astma, men på denne årstid er rigtigt mange småbørn snottede, hiver lidt efter vejret og hoster, det der før blev kaldt for bronchitis hedder nu astma,

Og efter min mening kan man ikke kalde det astma, før man er blevet undersøgt. Men er der allergi i familien, er det fornuftigt nok at tage sine forholdsregler, men først efter en udredning.

Ellers kan man jo endevende hele huset, aflive husdyr mm på en formodning

En der også har levet med astma og allergi i 23 år

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 29-02-08 00:35

Tak for hjælpen allesammen. Det var god info.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 29-02-08 07:10

Selv tak