/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kølervæske frysepunkt
Fra : nyfigen
Vist : 4399 gange
100 point
Dato : 28-02-08 00:01

På kølesystemet fylder man en blanding af vand og kølervæske.

Hvordan er frysepunktet for forskellige blandinger af vand og kølervæske. Jeg mener at vide, at det laveste frysepunkt fås med halvt vand og halvt kølervæske.

Hvad er f.eks frysepunktet med 1/4 vand og 3/4 kølervæske?
Hvad er f.eks frysepunktet med 1/2 vand og 1/2 kølervæske?
Hvad er f.eks frysepunktet med 3/4 vand og 1/4 kølervæske?

Mvh nyfigen

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 28-02-08 00:01

Hejsa nyfigen
Uha, nej det er ikke rigtigt :)

Jeg finder lige noget info til dig, har noget liggende.

Accepteret svar
Fra : iOliver2

Modtaget 110 point
Dato : 28-02-08 00:08

Har lige uploaded nogle grafer. og et skema..

Værsgo.

http://peecee.dk/upload/view/100598

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 28-02-08 00:16

Tak for svaret iOliver2

Jeg kan se, at men enten kan bruge ethylenglycol eller propylenglycol.
Er der nogen problemer ved at blande dem?

mvh nyfigen

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 28-02-08 00:22

Nej ikke ummidbart, men frysepunktet vil ikke være optimalt, og dentiteten vil blive underlig.
Da du alligevel minimum skal skifte kølervæske hver 2. år, er der ingen grund til at blande dem, det er bedre bare at fylde noget helt frisk på.

I gammelt kølervæske er adjektiverne nedbrudt, som bl.a. beskytter mod korrosion. Væsken vil også løbende blive mere sur, og blive ringere pga adjektiverne der bliver nedbrudt.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 28-02-08 00:24

Men, En blanding af eyhylenglycol og propylenglycol bør undgås, da kontrol af frostsikringsgraden af sådan en blanding ikke kan foretages

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-08 00:33

Citat
gammelt kølervæske er adjektiverne

Man skal passe på med fremmedord, når man ikke ved hvad de betyder.

Man kan godt checkke frysepunktet med en blanding af forskellige midler.

Det kan f. eks. gøres med en lille prøve i en fryser.

Det er en dårlig ide at blande forskellige leverandøres produkter. Det er fordi korrosionsinhibitorne kan være af forskellig slags og i værte fald modvirke hinanden.

Midler baserert på propylenglycol er at foretrække , da de ikke er så sundhedsskadelige.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 28-02-08 00:38

Transor
- Og hvad er det du mener jeg skriver der ikke er korrekt?
nej, det kan ikke testes præcist.

hverken med et refraktometer eller hydrometer, og kan ikke se hvordan du kunne lave målingen i en fryser, med et brugbart resultat !

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 28-02-08 00:39

Og der skulle selvfølgelig stå additiverne - en lille stavefejl ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-08 01:02

En standardmåde i laboratorier til at bestemme frysepunkt er at suge lidt af væsken op i et hårrør som anbringes i en køler. Medens man observerer væsken køles ned. Når der dannes krystaller aflæses temperaturen. Metoden kan bruges til alverdens mærkværdige blandinger.
Det er sådan tabellen, som du sendte er målt.

Refraktometer og flydevægt er blot nogle nemme men ikke særlige nøjagtige måder at måle koncentrationen på . Derudfra kan man så vurdere frysepunktet. Det er nøjagtigt nok til bilkølersystemer.
Men måleresultatet vil afhænge af den øjeblikkelige temperatur og eventuelle urenheder i systemet.

Lad dig ikke forlede til at tro at fordi refraktometeret har en skala i frysepunktsgrader, at det så måler frysepunkt direkte. Det måler blandingens brydningsindeks, som afhænger af blandingens sammensætning ( koncentration) og temperatur.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 28-02-08 01:17

Transor - Ja men hvordan vil du teste det i en almindelig hjemmefryser? :)
Men lad os ikke diskutere i hans tråd, hellere over PM hvis det skulle være.

Du må sove godnat.

/iOliver2

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 28-02-08 01:17

Du må sove godt*

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-08 09:39

Hvis man ikke skal kende et præcise frysepunkt men bare sikre at det ikke er fot højt, så kan man lægge en lille prøve i sin hjemmefryser ( godt emballeret , da det er usundt. hvis det ikke danner krystaller ved de ca. -20° er det vel godt nok til kølervæske i Danmark.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-02-08 09:45

Godt TIP transor

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-02-08 11:04

Den holder det er jo det det drejer sig om så op i ........med de fine instrumenter jo enklere jo bedre

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen

Dato : 28-02-08 15:46

Tak for svaret iOliver2.