/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af trægulve og vægge
Fra : zkb
Vist : 1517 gange
50 point
Dato : 21-02-03 10:53

Hej allesammen,
Jeg har trægulve og de bliver hurtigt meget beskidte,jeg har prøvet at gøre dem rent med brun sæbe, vel opvaskemiddel men uden held. Er der nogen som har nogen gode ideer hvordan jeg kan få gulvet rent i en fart uden at miste armen?:) Og mht vægge, jeg har trapper og når man går op af trapperne sætter man tit hånden på væggen, den er blevet smadder beskidt og det er hvid maling, så det kan virkelig ses!Jeg skrubber og skrubber men meget lidt sker der...any ideas?
Håber i har nogen gode svar...
I badeværelset har jeg fliser på gulvet og jeg har prøvet mange rengøringsmidler derinde, især kalkfjerner, da der ligger sig en masse hvidt og jeg har mørkegrå fliser, så ja det kan ses!jeg har prøvet eddikesyre, og lime lite og alminde opvaskemidler.
Plz help!
knuz
zkb

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 50 point
Dato : 21-02-03 12:16

Hej zkb

Allerførst, gør aldrig dine trægulve rent i brun sæbe, det er en misforståelse at det skulle være godt. Nej smut ned til en gulvforhandler og køb noget Triptrap træsæbe, specielt egnet til netop dit gulv. Det skal du så vaske med ca. hver 3. gang du vasker gulvet, derud over kun med rent vand.
M.h.t. Din trappe..hvad med at sætte nogle billeder lige der hvor folk gerne vil støtte sig, eller måske ligefrem et handtag de kan gribe fat i? Eller kan jeg anbefale Grundrens, fra maleren, og til at rengøre dit badeværelsesgulv med...Har lige selv gjort det, og hold da op det blev som nyt.
Mange gode hilsner
Mango

Kommentar
Fra : mango

Dato : 21-02-03 12:18

Lige en kommentar til Triptrap gulvsæben, den virker smudsafvisende, og gulvet er derfor meget nemmere at rengøre, jeg har selv brugt det på mine trædøre herhjemme og de holder sig bare så flotte.
Mango

Godkendelse af svar
Fra : zkb

Dato : 21-02-03 12:19

Tak for svaret mango. Der er håndtag bved trapperne, men det er bygget med klodset, jeg bor til leje, så det kan jeg ikke pille ved. Men tak for hjælpen, jeg smutter ned efter noget grundrens!
Hej hej hyg jer
knuz
zkb

Kommentar
Fra : Avena

Dato : 21-02-03 13:39

HUSK!!!

Der er forskel på trægulve... Hvordan er de behandlet? Lak eller olie? Er de overhovedet behandlet? Er de nye? Garantien bortfalder ofte på nye gulve, hvis man benytter andre midler, end dem der er anbefalet af leverandøren, så pas på...

Mht. badeværelset, er det en nødvendigt først at fjerne fedtet (sæberester, hudfedt o.s.v.) med et alkalisk rengøringsmiddel. Grundrens er udmærket, men det bruges kun ved meget stærke besmudsninger. Find et middel med en ph-værdi på 8,5-9, det skulle være nok.
Derefter skylles med rigeligt, koldt vand.

Under fedtlaget sidder kalken. Dette fjernes med et rengøringsmiddel, der har en ph-værdi på omkring 1-1,5. Almindeligt toiletrens virker glimrende.

For begge procedurer gælder det:
Lad midlet virke et par minutter, bearbejd evt. med en svamp eller børste.
Sidst men ikke mindst.
Husk at skylle rigeligt med KOLDT vand. Rengøringsmidler binder snavset, og rester vil sidde tilbage på overfladen, netop som det hvide lag, du selv nævner.

Hvis du ikke kan fjerne pletterne på væggen med almindeligt opvaskemiddel på en klud, er det nok bedst, at du vælger en maling med en højere glans, næste gang du skal male.

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 21-02-03 18:42

Tak for svaret avena, meget detajleret!desværre har jeg allerede accepteret mangos svar...ellers havde det været en sej kamp :)
Men endnu engang tusind tak!
knuz
zkb