/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sød salatdressing
Fra : idaw
Vist : 12158 gange
100 point
Dato : 27-02-08 13:51

Hej!!

Jeg har flere gange fået en salatdressing, eller olie er det nærmere, som var rigtigt lækker. Den var ret sød i det... Tror det er en mange kender da jeg har fået den flere steder... Det er en olie måske med noget krydderi...

Nogen der har et forslag?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-02-08 14:14

Tja der er jo flere muligheder

Måske:
Honningdressing

3 spsk flydende honning

½ dl æbleeddike

1 dl olivenolie

1 tsk salt

ELLER måske:

Olie-eddike dressing:

Olivenolie
Balsamicoeddike
Stærk Dijonsennep
Honning
lidt Hvidløg
En fingernegl Ingefær
lime eller citron
evt. lidt juice

Eller:
En del Olie
1-2 spsk eddike
1 stor tsk Dijon-sennep
2-3 spsk sød fransk sennep
1 spsk acaciehonning
1-2 tsk sukker (smag til...)
Og et ordentlig pift græsk krydderimix fra Santa Maria
1-2 fed hvidløg
Fortynd den med postevand hvis den bliver for tyk.

Den må ikke smage grimt, og den må ikke være for "spids" af eddiken. Den må omvendt heller ikke være for sød...

Den sidste er rigtig god, fra:
http://weberguru.bsd03.dandomain.dk/forum/viewtopic.php?p=8194

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 27-02-08 14:14

Du kan supernemt lave en lækker dressing ved at tage en spsk honning en spsk sennep og røre det godt sammen med olie indtil det har den rette konsistens. Så smager du til med enten citronsaft, eddike, appelsinsaft eller hvad der nu passer til din smag :) Lidt salt og peber

Ready to serve!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-02-08 14:22

Ganske enkelt:

FIGEN-eddike
den er helt vidunderlig, men har en sødlig smag, så man kan ikke bruge den til alt.
Gør ellers, som du plejer:

figeneddike, olivenolie, salt, peber

man siger 1 eddike til 3 olie, men jeg kan personligt godt lide en større mængde eddike

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-08 17:27

Den enkle:
Olie, eddike og sød sennep (den gule)

Men der findes vel lige så mange opskrifter som kokke, man står også derhjemme og laver en perfekt, men kan så ikke huske bagefter hvad man puttede i.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 27-02-08 21:16

ja en rigtig god sød dressing er mormors den gamle dressing : eddike , sukker og fløde. den er ganske god

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : jettemichael

Dato : 20-04-08 00:05

chicapigen det er lige den opskrift jeg manglede fik det som barn men kun ikke huske hvordan man lavede den

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-08 01:40

Nemlig, men brug mælk eller kaffefløde da eddiken kan få piskefløde til at blive temmelig tyk og svær at blande med salaten.

Og så bruger jeg selv lidt salt, 2-3 korn af det grove.