/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Værktøjs navn
Fra : winetaster
Vist : 4196 gange
50 point
Dato : 27-02-08 12:45

Hvad kaldes den slags dorn, hvormed man kan fjerne en møtrik, hvis hovede er knækket ?

Mvh W.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 27-02-08 12:49

Den kaldes en ornepik.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-08 12:54

Ja det er en grisseting men lidt forkert formuleret for en møtrik er den man kan skrue på et gevind det der sidder fast i enden på en bolt er hovedet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-08 12:56

Men en ornepik er et sneglgevind der er modsatrettet I dag er det en firkantkonisk med en skarp fræsning som slås ind i et forboret hul som med en ornepik

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 60 point
Dato : 27-02-08 13:05

Kammertonen tak

Det hedder en SKRUE/BOLTUDTRÆKKER

http://scooterparts.dk/product.asp?product=12751&sub=0&page=1

vh Smokei

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-02-08 13:07

En længstap

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-08 13:10

Ja ja og en kaninpik hedder en stikpik ..ups jeg mener sav

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-02-08 13:15

En Længstap ved jeg ikke hvad er???

Men en Linkstap ved jeg hvad er. Fordi man drejer den venstre om når
man skal have et gevindstykke ud hvor hovedet er knækket af.

Med mindre gevindet er linksgevind.

Bare spørg en gammel smed af guds nåde.

vh Smokei

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-08 13:21

En længstap Det er da sådan en a nogle piger længs efter hi hi sån ligesom for at holde tonen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-02-08 13:50

Nååå nu er vi nede, hvor du kan være med..... hwa

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-02-08 13:54

Ok, så er det linkstap, - men så må jeg også rette dig Smokie, for det er en retgevind du skruer ud.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 27-02-08 14:11

Siden vi nu er i det tyske, må det vel hedde et rechts gevind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-08 14:49

rechts gevind er højregevind også kaldet normal.
linksgevind drejer modsat og derfor kan du med held få en knækket skrue ud med dette værktøj.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-02-08 16:14

Ja,- Ja,- Jeg kan godt se af komnentarerne at der er nogen af jer der har læst videre
til den såkalde kædestrammereksamen

Citat
En længstap Det er da sådan en a nogle piger længs efter hi hi sån ligesom for at holde tonen

Den er lige til fem*****

VH

Smokei

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-08 16:24

Svært at bidrage med mere (sobert) her...

>hvormed man kan fjerne en møtrik, hvis hovede er knækket

hellere:
Hvormed man kan fjerne en skrue eller bolt, hvis hoved er knækket af?
Og det hedder på godt dansk: en ornepik.

Med links gevind: Ja. For man siger også "links gevind" på dansk...
(mange af vore maskin/håndværker udtryk stammer fra tysk og kan/bør? ikke oversættes).

Svend, der ikke har svendebrev, men mange breve der står Svend på...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-02-08 17:40

Citat
Svend, der ikke har svendebrev, men mange breve der står Svend på

Og du blir aldrig arbejdsløs, for i jobannoncer ses ofte teksten:

Karl søges
Svend søges

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-08 17:42

Væk med spejlet klummer og frem med svaret

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 27-02-08 17:44

Sunnowich!!!!

Der er kommet det korrekte svar i det 1. indlæg.

Resten er jo bare hygge snik snak.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-08 17:59

Helt rigtigt Mette,
bortset fra: Hvordan knækker man hovedet af en Møtrik?

Undskyld Suno, hvis jeg tog ordet/pennen/musen ud af munden/hånden på dig, Svend

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-08 19:44

Hvordan kan man knække hovedet af en møtrik. Den har ikke noget hoved.

Man kan knække en fastsiddende møtrik med en mejsel.

Bolte uden hoveder drejes ud med en ornepik. På pakken med mine pikke står scraubenausziher.

Men på dansk hedder de ornepikke og det er der ikke noget uhøvisk ved.
Tænk på alle telefon frøkenerne på de gamle centraler som sad dagen lang og stak jackstik ( amerikannsk for pikhoveder) i hullerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-08 20:01

Det er denne vi taler om.
http://peecee.dk/upload/view/100549

Og den bruges sådan:
Bor et hul ikke større end halvdelen af den knækkede bolttykkelse.
Sæt uddrivertappen ned i hullet og drej mod urets retning.
Måske vil bolten komme med op.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-08 20:10

Selvfølgelig kan man knække hovedet af en møtrik. Det har jeg da gjort flere gange.

Sådan en flot lukket møtrik (kun i den ene ende altså ).
Hvis du spænder den for hårdt ned over en bolt .....................så ryger "hovedet" faktisk af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-08 20:16

Hov - jeg så ikke at Smokei havde henvist til et billede.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 28-02-08 00:07

Citat
Det er denne vi taler om.
http://peecee.dk/upload/view/100549

- jeg bukker og takker ydmygt for div. billedemateriale!
Jeg kiggede lige ind i tråden - læste og.....nej jeg siger ikke noget om de tanker og syn der fløj gennem mit, hårdt prøvede, hovede

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 29-02-08 09:24

Findes dette værktøj også i små str., fx. 1 eller 2 millimeter Ø ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-08 10:46

Spidsen af min mindste tap er 1,5 mm....................stigende til 3,5 mm.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-02-08 11:54

Tror ikke de findes så små så må du præsionsborer og skærer gevindet op igen

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 29-02-08 16:34

Stakkels Eyvind-

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-08 17:10

Jammen Mette - det er da ikke mig det er mest synd for.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 29-02-08 17:15

Eyvind !

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 02-03-08 19:00

Når talen er om frække ord, så er var der på gamle smedeværksteder noget er hed en præstepik.
Den var til at lave ringe på lige som den guldsmeden bruger, men bare meget større.
For nylig så jeg en, med en diameter forneden, på omkring 40 cm.
Den må da hedde noget med biskop.

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-08 19:10

Jeg har brugt sådan et præsteværktøj til at lave jernringe på min læreplads, som et led i min uddannelse.

Bare Mette ikke får for mange assosiationer nu.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 02-03-08 22:51

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-08 21:29

Hva så har du fået skiftet den bolt ???

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 25-03-08 11:19

Tak for svaret Smokei.
-og for de øvrige indlæg...

Mvh W.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 25-03-08 20:48

Tak og selvtak

MVH Smokei