/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Matematiske Genier?
Fra : Hoddy
Vist : 12117 gange
34 point
Dato : 27-02-08 10:40

Her er nogle hjemmeøvelser vi skal kunne …Ved ikke om jeg er nået til det rigtige resultat i nogle af opgaverne? Også er der bare nogle opgaver som jeg går død i. Jeg skal bruge disse eks. til eksamen, så jeg har noget at støtte mig lidt på. Håber I kan hjælpe

*f(x)= 2x-1 (3,4)
F(x)= x^2-x+k
4=3^2-3+k
4=6+k
2=k?
=f(x)= x^2-x-2

En funktion f er bestemt ved f (x)= 5x-e^x, -4<_x<_8
*Hvordan bestemmer jeg funktionens maksimum?

Om tre variable x, y og z oplyses følgende:
z er ligefrem proportional med y med proportionalitetsfaktoren 3,
x og y er omvendt proportionale, og
y er 10, når x er 1/2

*Udtryk z ved x. (den forstår slet ikke)?

En bestemt type af lukkede beholdere har form som et
retvinklet prisme, hvor grundfladen er en ligebenet
retvinklet trekant. Endvidere er rumfanget af en sådan
beholder 100.

* hvordan angiv overfladearealet af en sådan beholder som
funktion af kateternes længde x.
En funktion f er bestemt ved
f(x)= x+1/x, x>0
Bestem den stamfunktion F til f , der opfylder, at F(1) = 3,5

Tabellen viser antallet af fangede laks i Skjern Å i perioden 15. april til 15. september for
hvert af årene 2002-2005.
ÅR-> 2002 2003 2004 2005
Antal->82 123 191 259

I en model antages det, at antallet N af fangede laks i Skjern Å i perioden 15. april til 15.
september er en lineær funktion af tiden t (målt i antal år efter 2002).

* Bestem en forskrift for N samt tallet N(12) , og forklar betydningen af dette tal.

To funktioner f og g er bestemt ved
f(x)= x^2+4x+10
g(x)= x+14
Graferne for f og g afgrænser en punktmængde M, der har et areal.
* Bestem arealet af M.

*?(1/x+4x)dx= lnx+2x^2(+k)
= lnx+2x^2(+k) , da x>0?

*?(3x-1/2)*4^3x^2-x+1 dx
?((3x-1/2)*4^(3x^2-x+1),x)= (1/4)^x*64^x^2/ln2

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 27-02-08 16:29

Hej Hoddy

Det ser ud som om at du vil have redegjort for 1-2 års pensum? Det giver du 34 point for ?

Det første spørgsmål er korrekt besvaret. Du har et par trykfejl, men svaret F(x) = x^2-x-2 ser rigtigt ud.

Du kan håbe på at Svend gider svare på de resterende spørgsmål.

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 27-02-08 16:40

Jamen, jeg har desværre ikke flere points.. ville ellers give 100:)

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 34 point
Dato : 27-02-08 17:44

Hvorfor nu lige mig?
Jeg går på pension nu og skal slappe af, mest med golf...

Måske svarer jeg på enkelte udfordrende spørgsmål her i foråret, men ikke banale
første ordens ligninger, og slet ikke hvis de ikke engang er klart/rigtigt defineret??

Snart er græsset jo grønt, Svend

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 27-02-08 18:09

Slet ingen der kan hjælpe.. for kan virkelig ikke finde ud af det. Jeg ved godt jeg f.eks. i den første opgave finder maximum ved at differentiere den og derefter løse f´(x)=0. Men så kan jeg heller ikke komme længere... Jeg skal snart op til eksamen, og sådanne opgaver i baghovedet, eftersom jeg sandsynligt kommer oppe i lignene opgaver.

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 27-02-08 18:14

Please, håber der nogen matematiker der kan hjælpe.. Vil nemlig meget bestå i dette fag, eftersom jeg ikke selv har bedt om at få det (man skal ifl. den reform ha' matematik i gymnasiet):S

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-08 19:40

Prøv lige at tænke lidt Hoddy:
Vi er jo ikke med dig til eksamen; så vi kan ikke hjælpe dig, når det rigtigt gælder...

Noget jeg plejer at skrive til de, der kommer med (forærer) løsningen uden forklaring/begrundelse:
"Forær dem ikke fisk" -" Lær dem at fiske"...

Forstod du den?
Sæt dig ind i stoffet... og du behøver ikke at spørge så meget fremover, Svend

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 27-02-08 20:04

Ja, det er rigtigtnok.. men hvis jeg nu kommer med mine løsninger vil du så kigge på dem?

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 27-02-08 21:08

Du kan jo prøve Hoddy

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 27-02-08 21:17

Her har jeg gjort mig et forsøg, men ved ikke om det rigtigt?

En funktion f er bestemt ved f (x)= 5x-e^x, -4<_x<_8
-bestem funktionens maksimum?

Mit bud:
f(x)= 5x-e^x
f'(x)= 5-e^x
5-e^x=0
= x=In(5)

Om tre variable x, y og z oplyses følgende:
z er ligefrem proportional med y med proportionalitetsfaktoren 3,
x og y er omvendt proportionale, og
y er 10, når x er 1/2

*Udtryk z ved x. (den forstår jeg stadig ikke´, hvad menes der helt præcist med udtryk z ved x)? måske at jeg skal finde en funktion f(x) således at z=f(x), men hvordan gøre jeg det?

En funktion f er bestemt ved
f(x)= x+1/x, x>0
Bestem den stamfunktion F til f , der opfylder, at F(1) = 3,5

Mit bud: F(x)= 1/2x^2+Inx+c, men hvis jeg sætter 1 i x' plads så giver det ikke 3,5?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-08 09:25

Din første opgave er rigtig,

den næste
>z er ligefrem proportional med y med proportionalitetsfaktoren 3,
dvs z=3y

>x og y er omvendt proportionale,
dvs x=c*(1/y) eller xy=c

>og y er 10, når x er 1/2
så er xy=10/2=c=5 eller y=5/x
indsat i z=3y giver z=15/x

I den sidste skal du vel bare tilpasse
> F(x)= 1/2x^2+Inx+c så du for x=1 får 3,5
0,5 + 0 +c = 3,5 eller c=3

F(x)= 1/2x^2+Inx+3

Forstår ikke brugen (sammenblandingen) både af brøken 1/2 og kommatallet 3,5?

Og Hoddy du kan jo godt selv, fremover glem at spørge "storebror" kandu hver gang...
Stol på egne evner; vi er ikke med dig til eksamen, Svend

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 28-02-08 12:57

Okay, men tak forhjælpen alligevel.. Har lavet lave de andre opgaver selv, man skal bare tage sig tid til at sætte sig ind selve stoffet...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-08 18:16

Tak Hoddy, Svend